به گزارش ایرنا، مردم این دیار که عشق و ارادت و عقیده خاصی به اهل بیت (ع) دارند در ماه های خاص از جمله محرم، صفر و رمضان آیین های سنتی ویژه ای را که از نیاکان آنان برجای مانده برگزار می کنند که گره گشو در شب نیمه ماه مبارک رمضان با شور و نشاط خاصی پس از افطار انجام و تا پاسی از شب ادامه می یابد.
کلمه گره گشو تغییریافته از کلمه گره گشاست که مردم این منطقه معتقدند بخششی که در این شب صورت می گیرد باعث افزایش رزق و روزی و سلامتی آنان می شود.
با توجه به رفتار ومنش و ویژگی های امام حسن مجتبی (ع) در بخشندگی و تقسیم دارایی های خود به نیازمندان، مردم این دیار با برگزاری آیین های نمایشی مذهبی، ویژگی های برجسته این امام همام را با برپایی مراسم گره گشو درجامعه تداعی می کنند.
این آیین قدیمی که ریشه در فرهنگ این دیار دارد و ویژه کودکان و نوجوانان است، جالب و زیبایی خاص خود را دارد که به عنوان یک سنت اجتماعی در حفظ آن باید تلاش شود.
شرکت کنندگان در این برنامه ابتدا کیسه هایی که خانواده هایشان از قبل آماده کرده اند در دست می گیرند و سپس حرکت خود را بصورت گروهی با نشاط و شادمانی پس از افطار آغاز می کنند.
در ابتدای این آیین هر گروه یک نفر را به عنوان ' سالار ' که رهبری آنان را برعهده دارد انتخاب کرده و این نفر در هر خانه ای که می رسد اشعار خاصی سر می دهد و بچه ها نیز جواب می دهند.
رهبر گروه به در هر خانه ای که می رسد در آن را می کوبد و با صدای بلند اشعار 'گره گشو ' سر می دهد و بچه ها جواب می دهند ' سرته بشو پی آردشو' و این جمله را آن قدر تکرار می کنند که صاحب خانه در را بگشاید.
مردم روزه دار بعد از شنیدن صدای نواخته شدن در خانه‌های خود و آوازهای کودکان و نوجوانان به کنار خانه ها می آیند و در کیسه هایشان تنقلاتی نظیر شیرینی، گندم برشته، تخم هندوانه بو داده، نخودچی، بادام، کشمش، شیرینی، زولبیا و بامیه می ریزند تا به سهم خود به آنان ارج نهاده و بتوانند گرهی از مشکلاتشان را که نیازمند هستند، باز کنند.
وقتی اهالی هر خانه به بچه ها هدیه دادند اشعاری تشکری با مضمون ' خونه گچی، پر همه چی ' می خوانند و اگر خانواده ای در را بر روی آنان باز نکردند شعار ' خونه شلی، هیچ توش نبی' و خونه گدا ، هیچ ندا ' سر می دهند.
یکی دیگر از مراسم ماه رمضان در شهرهای شمالی استان بوشهر، رفتن به منازل خانواده هایی است که در طول یک سال فردی را از دست داده اند.
در این مراسم پس از پایان نماز عیدسعیدفطر، همه افراد محل به خانه بازماندگان متوفی رفته و با خواندن فاتحه یاد و خاطره متوفی را گرامی می دارند.
نحوه این برنامه به گونه ای است که باید تا قبل از ظهر به همه خانه ها بروند.
در بندرگناوه و ریگ این مراسم بیشتر در تکایا و مساجد برگزار می شود.
شهرستان های گناوه و دیلم در شمال استان بوشهر قراردارند.
6043/6164
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.