رهبر کاتالونیای اسپانیا اعلام کرد که رفراندوم استقلال این منطقه از این کشور اول اکتبر سال جاری میلادی صورت برگزار می‌شود.

به گزارش جماران به نوشته روزنامه حریت، کارلس پوجدمون، رئیس کنونی دولت کاتالونیا در جریان سخنرانی در بارسلونا گفت: آیا می‌خواهید کاتالونیا یک کشور مستقر به شکل یک جمهوری باشد؟

 

کاتالونیا با جمعیتی بالغ بر ۵ / ۷ میلیون نفر یک منطقه ثروتمند در اسپانیاست که زبان و سنت‌های خودش را دارد و مدت‌هاست که به دنبال خودمختاری بیشتر از دولت مادرید است.

سیاستمداران جدایی خواه در این منطقه جنوب شرقی اسپانیا برای چندین سال تلاش کرده‌اند تا تاییدیه دولت مرکزی را برای برگزاری رفراندومی شبیه به رفراندوم ۲۰۱۴ اسکاتلند به دست بیاورند؛ رفراندومی که با رای منفی ساکنان اسکاتلند به نتیجه‌ای نرسید.

مردم کاتالونیا نسبت به استقلال از اسپانیا اختلاف نظر دارند به طوریکه ۵ / ۴۸ درصد از آنها مخالف استقلال و ۳ / ۴۴ درصد موافق آن هستند.

تلاش‌های مقام‌های این منطقه برای برگزاری رفراندوم از سوی دولت مادرید با شکست روبرو شده است چراکه دولت می‌گوید این اقدام خلاف قانون اساسی است و اتحاد اسپانیا را تهدید می‌کند.

در سال ۲۰۱۴، کاتالونیا یک رای گیری غیرالزام آور را با دستور آرتور ماس، رهبر سابق این منطقه برگزار کرد که در آن بیش از ۸۰ درصد از استقلال این منطقه از دولت مرکزی حمایت کردند اگرچه تنها ۳ / ۲ میلیون تن از ۳ / ۶ میلیون رای دهنده واجب شرایط در آن رای دادند.

این رای گیری غیرالزام آور، ماس را مقابل دادگاه قانون اساسی اسپانیا قرار داد و باعث شد تا محاکمه شود و به مدت دو سال از داشتن پست سیاسی منع شود.

حالا این بار پوجدمون به دنبال راه ماس است تا رفراندوم استقلال کاتالونیا را برگزار کند. اگرچه مادرید این بار هم قول داده تا شدیدتر از دفعه قبل رفتار کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.