اولین اجلاس همکاری بین المللی راه ابریشم جدید که با حضور ایران و نمایندگان و سران بیش از ۱۰۰ کشور و منطقه به مدت دو روز در شهر پکن پایتخت چین جریان داشت، با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد.

به گزارش جماران، در جریان انتشار بیانیه پایانی این اجلاس که امروز (سه شنبه) در رسانه های چین منتشر شد، از همه کشورهای دنیا برای مشارکت در این برنامه بزرگ دعوت و استقبال شده است.
البته در بیانیه مزبور بر اساس آنچه اعلام شده، اشاره ای به کشورهای آمریکای شمالی نشده اما نام کشورهای آمریکای جنوبی در آن قرار دارد و از دیگر کشورهای آسیا، آفریقا و اروپا برای همکاری دعوت شده است.
در همین حال در این بیانیه از همه کشورها خواسته شده است تا در بخش های هوانوردی، بندرسازی و همچنین راهسازی و اجرای طرح های زمینی، دریایی و ریلی و غیره همکاری کنند.
چین تلاش کرد تا در حضور نزدیک به ۳۰ تن از سران جهان و یکهزار و ۲۰۰ نماینده و رئیسان سازمان ها و بانک های مهم دنیا ایده راه ابریشم را به مرحله اجرایی واقعی برساند و تقریبا همه کشورها هم از این برنامه استقبال کرده اند.
از سوی دیگر چین اجرای این برنامه را برای ریشه کن کردن تروریسم و از بین بردن افراط گرایی و جرایم فرامرزی مهم دانسته است.
در بیانیه پایانی اجلاس بین المللی راه ابریشم در شهر پکن، از کشورها خواسته شده است تا اختلافات را با گفت و گو حل و فصل کنند و همچنین آمده است که اسنادی بین ۶۸ کشور در باره راه ابریشم امضا شده است.
از دیگر درخواست های اجلاس این بوده است که کشورها با یکجانبه گرایی تجاری مقابله کرده و اجازه ندهند فرایند جهانی شدن متوقف شود.
«شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین که مبتکر برنامه راه ابریشم جدید موسوم به «یک کمربند - یک جاده» است در پایان این نشست بین المللی گفت که اجلاس دوم 2 سال دیگر برگزار خواهد شد.
در همین حال او قول داد که کشورش و شرکت های چینی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار برای پیشبرد طرح های راه ابریشم هزینه کنند.
در واقع چین در تلاش است تا ضمن رهبری کشورهای دنیا با استفاده از این راه جدید، ارتباطات تجاری دنیا را افزایش داده و ضمن تثبیت جایگاه اقتصادی خود باعث وحدت بیشتر تجاری در دنیا شود و در عین حال قاره ها را با یکدیگر مرتبط سازد.
در همین حال چین از همه کشورهای امضا کننده پیمان تحولات اقلیمی خواسته است تا به برنامه راهبردی پاریس برای مقابله با این پدیده پایبند باشند.
اجلاس بین المللی راه ابریشم چین که برای اولین بار برگزار شده توانسته است از همین ابتدای کار عزم کشورها را برای مشارکت در برنامه هایی که نهایتا توسعه همین کشورها را به دنبال خواهد داشت، جزم تر کند.
جمهوری اسلامی ایران نیز که مرتبط با راه ابریشم بوده و از دیرباز در این برنامه ها مشارکت داشته است، یکی از اصلی ترین گذرگاه ها و کریدورها برای اجرای طرح های ذی ربط محسوب می شود.
علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران نیز در راس هیاتی در این اجلاس شرکت داشت و از مشارکت کشورمان در برنامه های مختلف این طرح بزرگ خبر داد.
چین می گوید که برنامه راه ابریشم سیاسی نیست و آن را انحصاری نکرده و این طرح را در راستای توسعه برد ـ برد کشورها و دستیابی به صلح و امنیت مطرح کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.