«شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین در پایان اجلاس دو روزه همکاری بین المللی راه ابریشم خواستار کمک رهبران جهان به موفقیت طرح نوین «یک کمربند - یک جاده» موسوم به راه ابریشم جدید شد.

به گزارش جماران؛ وی روز دوشنبه در جمع سران کشورها در این همایش خاطر نشان کرد که همه باید راهبرد مشارکتی را در دستور کار قرار داده و اختلافات را نیز از طریق گفت و گو حل کنند.
وی گفت که همه کشورها باید اصول و مقررات مربوط به این برنامه را مراعات کرده و دست به دست هم داده و در زمینه های تجاری و مالی و اجرای طرح های زیربنایی مشارکتی مثبت و فعال داشته باشند.
«شی» با تاکید بر اینکه باید بجای اختلاف پراکنی به دنبال گفت وگو بود، یادآور شد: هر اختلافی را می توان با مذاکره حل و فصل کرد و همکاری را جایگزین یکجانبه گرایی و حمایت گرایی تجاری نمود.
رئیس جمهوری خلق چین یادآور شد: بحران های مالی در جهان به ما آموخته است که باید همکاری برد ـ برد را بر مسائل تنش زا و یکجانبه گرایی ارجح دانست.
«شی جین پینگ» گفت که ساخت بنادر، خطوط آهن، جاده و دیگر طرح های زیربنایی باید سرعت داده شود و همه به اصول و برنامه های عملی پایبندی نشان دهند.
او تصریح کرد که عمل به برنامه های ذی ربط از جمله برنامه راه ابریشم و برنامه توسعه هزاره و متحد و یکپارچه بودن در چارچوب سازمان های بین المللی و اتحادیه ها باعث توسعه مشترک بشر می شود.
وی ابراز امیدواری کرد که کشورها با اجرای طرح های زیربنایی و راه اندازی مناطق تجاری و کریدورهای راه ابریشم، اشتغال زایی کرده و راه توسعه خود را هموار کنند.
رئیس جمهوری خلق چین همچنین در نشست پایانی اجلاس تصریح کرد که 68 کشور و سازمان بین المللی تاکنون توافقنامه ها و قراردادهایی در خصوص راه ابریشم امضا کرده اند.
او به سران و نمایندگان کشورهای حاضر در اجلاس اطلاع داد که دومین همایش همکاری بین المللی راه ابریشم در پکن در سال 2019 میلادی برگزار خواهد شد.
همایش بین المللی راه ابریشم که روز گذشته (یکشنبه) با حضور مقام ها، ‌محققان، ‌کارشناسان، مسئولان و سران برخی کشورها و نزدیک به یکهزار و 200 نفر از 110 کشور و منطقه و همچنین نمایندگانی از 60 سازمان بین المللی در چین آغاز شده بود، امروز به کار خود پایان داد.
«علی طیب نیا» وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان نیز به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس بین المللی حضور داشت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.