مصطفی معین وزیر اسبق علوم گفت: آموزش عالی در ایران تا سال 84 پاک‌ترین نهاد کشور بود اما در دوره 8 ساله دولت های نهم و دهم آموزش عالی نیز دچار فساد شد.

به گزارش جماران، مصطفی معین روز دوشنبه که در نشست علمی با عنوان 'آموزش عالی، دیروز، امروز و فردا' سخن می گفت افزود: این فسادها سبب شد تا مهاجرت نخبگان در دوره دولت گذشته به اوج خود برسد.
معین تصریح کرد: وزارت علوم در سال 84 در اوج اقتدار خود به سر می‌برد اما در دولت‌های نهم و دهم تمام اختیارات خود را از دست داد و امیدوارم با ادامه کار دولت یازدهم اختیارات وزارت علوم به این نهاد بازگردانده شود.
وزیر فرهنگ و آموزش عالی دولت های سازندگی و اصلاحات با بیان اینکه در دوره سازندگی اقدامات بسیار ارزنده‌ای انجام شد، اظهار داشت: در دوران ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی شاهد اقداماتی چون توسعه کمی آموزش عالی، بازسازی و توسعه زیرساخت‌ها، گسترش تحصیلات تکمیلی، محرومیت‌زدایی، اعزام بورسیه و ادامه تحصیل مربیان و ایثارگران و خانواده شهیدان بودیم.
معین گفت: آموزش، پژوهش، فناوری بر ایجاد تحول ساختاری، تمرکززدایی، استقلال و آزادی آکادمیک، تاسیس دانشگاه علمی کاربردی و تقویت هیات دفاتر گسترش از اقدامات مهم دولت سازندگی در وزارت علوم بوده است.
وی ادامه داد: همچنین در آن دوران شاهد ارتقاء منزلت دانشگاه، استاد و دانشجو و استقلال مالی و معاملاتی دانشگاه ها و مراکز علمی کشور بودیم.
نامزد دوره نهم ریاست جمهوری اسلامی از ضرورت استمرار اصلاحات ساختاری متناسب با تحولات اجتماعی و جهانی، پیشرفت‌های علمی و تکنولوژیکی به عنوان مهمترین چالش پیش‌روی آموزش عالی نام برد.
وی اظهار داشت: معتقدم بایستی نوعی همگرایی بین سیاست‌های کلان ملی و آموزش عالی کشور وجود داشته باشد و هماهنگی سیاست‌ها و برنامه‌های راهبردی، آموزشی، پژوهشی و فناوری با سیاست‌های کلان ملی ایجاد شود.
معین که سه دوره نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی را نیز تجربه کرده است با تاکید بر ضرورت تفویض اختیار سیاست‌ گذاری و برنامه ‌ریزی به هیات‌های امنای دانشگاه‌ها و مراکز علمی گفت: باید قانون وظایف و اختیارات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به صورت کامل اجرا شود.
وزیر اسبق علوم در ادامه افزود: برای نیل به این هدف بایستی به دانشگاه به عنوان یک نهاد علمی با حسن ظن نگاه شود.
معین بر لزوم ثبات مدیریتی با تفویض اختیار انتخاب مدیران به دانشگاهیان تاکید کرد.
در ادامه این مراسم جعفر توفیقی دیگر وزیر اسبق علوم نیز اظهار داشت: توسعه علمی کشور در گروی دانشگاهی مقتدر، مستقل، پاسخگو، مسوولیت‌ پذیری و بازیگری فعال در عرصه ملی و بین‌المللی است.


** جعفر توفیقی: مردم برای تداوم اصلاحات پای صندوق های رای حاضر شوند
دیگر وزیر اسبق علوم گفت: امیدواریم برای تداوم سیاست‌های دولت یازدهم که وقتی از آن اسم می‌بریم در واقع به سیاست‌های دولت اصلاحات اشاره کرده‌ایم؛ مردم در 29 اردیبهشت‌ ماه در پای صندوق‌های رای حاضر شوند.
توفیقی افزود: خوشبختانه هم اکنون شاهد رتبه نخست ایران در رشد مقالات علمی در نیا هستیم که بدون‌ شک نتیجه اقدامات دولت روحانی بوده، هر چند که دولت یازدهم با موانع و مشکلات زیادی مواجه بوده است.
وزیر علوم دولت اصلاحات در ادامه خاطرنشان کرد: فضای دانشگاه‌ها در دولت یازدهم نسبت به سال های پیشین بازتر شده و رو به توسعه و بهبود است.
وی ادامه داد: هم اکنون تشکل‌های دانشجویی فضای بهتری پیدا کرده‌اند و پیشرفت‌های زیادی در این دوره در ارتباط با دانشگاه و صنعت داشته‌ایم به طوری که چندین قرارداد چندصد میلیون تومانی با دیگر وزارتخانه‌ها بخصوص وزارت علوم منعقد شده است.
وزیر اسبق علوم با بیان اینکه بیشترین مساله‌ای که برای انتخاب نامزدها توجه افراد را به خود جلب می‌کند سیاست‌های علمی آنها است، گفت: در سال 92 دکتر روحانی با دشواری‌های زیادی توانستند وزیر علوم را معرفی کنند ولی از وزرای پیشنهادی وی می‌توان به اندیشه او پی برد.
توفیقی اظهار داشت: امروز نگران این هستیم که اگر کسی به غیر از روحانی بر مصدر کار بیاید و با شناختی که از اندیشه‌های دیگران داریم، باید نگران باشیم که آموزش عالی به قبل از سال 92 باز نگردد.
وی گفت: نگران این هستیم که با بازگشت به دوره قبل، مجددا شاهد از هم‌ گسیختگی، مدیریت‌های سیاسی و برخوردهای گزینشی در وزارت علوم باشیم.
وی گفت: متاسفانه در دولت گذشته اختیارات از وزیر علوم گرفته شده بود و جذب هیات علمی در بزرگترین دانشگاه‌های کشور مانند دانشگاه تهران در اختیار مسوولین دانشگاه نبود.
وزیر اسبق علوم با انتقاد از تاسیس بی ‌رویه موسسات آموزشی در دولت‌های نهم و دهم افزود: گاهی در سفرهای استانی ده‌ها مجوز تاسیس دانشگاه دولتی داده می شد و در حال حاضر بار آنها روی دوش وزارت علوم مانده است و این وزارتخانه نمی‌داند با این موسسات چه باید بکند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: هم اکنون مهم ترین دغدغه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ساماندهی موسساتی است که بدون ضابطه در جاهای مختلف کشور ایجاد شده‌اند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.