به گزارش ایرنا، دکتر مجتبی صدیقی روز شنبه در نشست با دانشجویان دانشگاه صنعتی اراک عنوان کرد: در سال 95 تعداد 42 هزار مقاله علمی ISI در کشور به ثبت رسید که در کنار رشد کمی، رشد کیفی نیز مورد توجه قرار گرفت.
وی افزود: ایران رشد سه برابری را در بحث مقالات علمی در سطح یک درصد برتر مقالات به دست آورد و چاپ مجلات Q1 (مجلات 25 درصد برتر به تفکیک موضوع) 30 درصد رشد داشته است.
صدیقی تصریح کرد: سهم تولید علم در پایگاه ISI از یک و 37 صدم درصد به یک و 74 صدم درصد افزایش یافته و این افزایش، ارتقای چهار پله ای کشور در رتبه علمی در مقالات ISI را ازی 21 به 17 رقم زد.
صدیقی بیان کرد: ایران هم اینک در رتبه نخست علمی منطقه و جهان اسلام است و از نظر تعداد دانشگاه در سطح یک درصد برتر دنیا، از پنج دانشگاه در دولت دهم به 14 دانشگاه در دولت یازدهم افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: تعداد شرکت های دانش بنیان در پارک های علمی و مراکز رشد از 11 شرکت به 964 شرکت رشد داشته است.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: دولت یازدهم در سال 92 وزارت علوم و آموزش عالی نابه سامانی را تحویل گرفت که مصداق واقعی حاکمیت سلیقه به شمار می رفت.
وی اضافه کرد: رشد کمی بی هدف و فضای تک صدایی و بسته در دانشگاه ها از جمله تنگناهای آموزش عالی بود.
صدیقی، امضای قرارداد 20 هزار میلیارد ریالی بین وزارت علوم با وزارت نفت، صنایع و دفاع را یکی از اقدامات موثر در زمینه توسعه علمی و رشد ارتباط صنعت و دانشگاه عنوان کرد.
رئیس سازمان امور دانشجویان کشور بیان کرد: از ابتدای دولت یازدهم تاکنون هیچ گونه پرونده سیاسی در کمیته انضباطی وجود نداشته است چرا که دانشگاه ها با سعه صدر بیشتر امور را دنبال می کنند و همچنین شیوه نامه انضباطی نیز براساس حقوق شهروندی به تصویب رسید.
وی تاکید بر آیین نامه شورای صنفی جدید، رشد 126 درصدی اعتبارات تعمیر و تجهیز خوابگاه های دانشجویی و افزایش چشمگیر تسهیلات دانشجویی را از اقدامات موثر در حوزه سازمان امور دانشجویان کشور دانست.
صدیقی افزود: صندوق رفاه دانشجویی نیز در دولت یازدهم روند موفقی را پشت سر گذشته است به طوری که هیچ درخواست وام دانشجویی بی پاسخ نمانده است و پروسه پرداخت آن نیز به دو هفته کاهش یافته است.
وی گفت: امروز سرانه فضای ورزشی به یک مترمربع رسیده است و تلاش داریم ظرف دو سال آینده به یک و نیم مترمربع برسد.
معاون وزیر علوم اظهار کرد: از سال 94 در حوزه ورزش برنامه های خاص با اعتبارات مشخص در مجموعه 101 میلیارد تومان برای تربیت بدنی در بودجه دانشگاه تعیین شده است.
صدیقی با اشاره به اثربخشی نشاط در رشد علمی دانشجویان گفت: وزارتخانه و سازمان امور دانشجویان کشور در سال های اخیر تمام تلاش خود را برای رفع تبعیض بودجه ای بین دانشگاه های کشور به کار گرفته به طوری که امروز براساس سرانه دانشجویان بودجه توزیع می شود.
وی گفت: در پایان سال گذشته برای نخستین بار با تلاش دولت یازدهم بدهی دانشگاه های اعم از بدهی اساتید و پیمانکاران پرداخت شد و امروز دانشگاه ها دغدغه بدهی و معوقات را ندارند.
رئیس سازمان امور دانشجویان کشور در خصوص وضعیت خوابگاه دانشجویی دانشگاه صنعتی اراک بیان کرد: صندوق رفاه با کمک به دانشگاه امکان انتقال خوابگاه دختران به داخل دانشگاه را میسر کرد و می توان از این پتانسیل برای بهسازی شرایط خوابگاه پسران نیز استفاده کرد.
معاون وزیر علوم تصریح کرد: با تلاش های فراوان شرایط وزارت علوم به تثبیت رسیده است و آوارهای بسیاری برداشته شده و امید است با تداوم عقلانیت، رشد پیشرفت و خدمت بیشتر به آموزش عالی را رقم بخورد.
رئیس دانشگاه صنعتی اراک عنوان کرد: دانشگاه صنعتی اراک بر اساس افق و چشم انداز تبیین شده دارای ١٠ دانشکده مصوب توسط وزارت علوم است.
محسن نجفی افزود: دانشگاه صنعتی اراک جز معدود دانشگاه های مصوب کشور است که برنامه پنج ساله راهبردی دارد که بر اساس اصول آمایش سرزمین وظایف خود را برای پنج سال آینده تعیین کرده است.
وی بیان کرد: عملکرد سه دهه اخیر دانشگاه، گواهی بر کیفیت امور دانشگاه است و دانشکده های مکانیک، برق، معدن، علوم پایه و عمران در کنار مراکز تحقیقاتی با برنامه استراتژیک مصوب در مسیر پاسخگویی به نیاز جامعه پیش می روند.
نجفی تصریح کرد: براساس ظرفیت و استعداد دانشگاه باید در مسیر پاسخگویی به نیاز جامعه با توجه به مسئولیت های علمی حرکت کرد.
سه طرح دانشگاه صنعتی اراک شامل مرکز علمی، فرهنگی و ورزشی آوا، مرکز تندرستی و مشاوره و سالن بدنسازی نیز به بهره برداری رسید.
در این نشست نمایندگانی از انجمن های ورزشی، علمی، کانون ها، تشکل ها و شورای صنفی مطالبات خود را مطرح کردند.
دانشگاه صنعتی اراک به عنوان یکی از شعبه های دانشگاه علم و صنعت ایران در سال 1367 در اراک ایجاد شد که مستقل شده است.
یکهزار و 400 دانشجو در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد در 19 رشته و پنج گرایش مکانیک، برق، عمران، معدن و علوم پایه در دانشگاه صنعتی اراک به تحصیل اشتغال دارند.
6992/3075/خبرنگار: آذر اسفندیاری***انتشاردهنده:حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.