حسن میرزاخانی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون 41 سرمایه گذار خارجی با حجم سرمایه گذاری 978 و 9 دهم میلیون دلار در استان مرکزی جذب شده است که 11 سرمایه گذار با حجم سرمایه گذاری 391 و سه میلیون دلار آن در دولت یازدهم بوده است.
وی ادامه داد: از مجموع سرمایه گذاری های خارجی محقق شده در استان مرکزی 298 و چهار دهم میلیون دلار و از تلاش هایی که در حوزه سرمایه گذاری خارجی در دولت تدبیر و امید شده 37 و هشت دهم میلیون دلار جذب و به استان وارد شده است.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان مرکزی خاطرنشان کرد:این سرمایه گذاری ها منابعی را شامل می شود که هیات های سرمایه گذاری برای حضور در طرح ها به استان وارد کرده و پرونده آن در هیات سرمایه گذاری خارجی تصویب شده و سرمایه گذاری جذب شده آن دسته از منابعی است که سرمایه و ماشین آلات متقاضی برای اجرای طرح ها به استان وارد شده است.
مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان مرکزی خاطر نشان کرد: 21 سرمایه گذار جذب شده در استان مرکزی از آسیا، 17 سرمایه گذار از اروپا و سه سرمایه گذارنیز از ایرانیان مقیم خارج کشور بوده است.
میرزاخانی گفت: از میزان کل سرمایه گذاری های محقق شده در استان مرکزی، 2 سرمایه گذاری در شهرستان آشتیان، 10 مورد در اراک، سه مورد در زرندیه، یک سرمایه گذاری در دلیجان، 20 مورددر ساوه،چهار مورد در محلات و یک سرمایه گذاری در شهرستان شازند بوده است.
وی ادامه داد: 9 سرمایه گذاری خارجی استان در زمینه صنایع شیمیایی، سه مورد در زمینه صنایع ساختمان، چهار مورد در زمینه صنایع الکترونیکی، چهار سرمایه گذاری در صنایع غذایی، سه مورد در حوزه خودروسازی، سه مورد در زمینه محصولات فلزی، سه مورددر صنعت نساجی، دو مورد در حوزه بازیافت ضایعات، چهار سرمایه گذاری در محصولات غیر فلزی، یک مورد فلزات اساسی، یک مورد در زمینه محصولات کشاورزی، یک سرمایه گذاری در زمینه معادن، یک مورد در در زمینه برق و یک مورد نیز در زمینه صنایع سلولزی بوده است.
مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان مرکزی افزود: تشکیل کمیته استعداد یابی و بازدید از اراضی ملی استان برای ایجاد نیروگاه خورشیدی، تهیه و تدوین کتاب شناسایی و اولویت بندی مهمترین موانع جذب و جمایت از سرمایه گذاری خارجی در استان، تهیه و تدوین کتاب بررسی و پایش محیط کسب و کار و ارایه راهکارهای بهبود سرمایه گذاری با تاکید بر شاخص های بانک جهانی از فعالیت های انجام شده در دولت یازدهم در استان بوده است.
میرزاخانی خاطرنشان کرد: در این مدت در کارنامه فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری خارجی استان بهسازی پورتال مرکز خدمات سرمایه گذاری استان، برگزاری نشست با هیات های خارجی و متقاضیان سرمایه گذاری و برگزاری مستمر نشست های مرکز خدمات سرمایه گذاری نیز وجود دارد.
میرزاخانی گفت: 55 فرصت سرمایه گذاری در به تفکیک شهرستانی استان مرکزی شناسایی شده و یک طرح با عنوان تولید کاغذ سنگی نیز در تمام شهرستان ها به ویژه محلات و دلیجان قابل اجرا است.
استان مرکزی با مساحتی معادل 29 هزار و 127 کیلومترمربع، هشت و یک دهم درصد از مساحت کل کشور را در برگرفته است.
این استان از شمال به استان‌های تهران و قزوین، از غرب به استان همدان، از جنوب به استان اصفهان و لرستان و از شرق به استانهای قم و اصفهان محدود است.
بر اساس سرشماری سال گذشته یک میلیون و 429 هزار و 475 نفر جمعیت دارد.
این استان با موقعیت­های ممتاز جغرافیایی، نیروی انسانی متخصص، قرار گرفتن در مسیر ارتباطی شمال به جنوب و غرب به شرق، عبور خطوط انرژی (نفت، گاز و برق)، استقرار مراکز صنعتی و دانشگاهی، مفاخر برجسته و مذهبی و علمی، اراضی مستعد کشاورزی و مراتع، ذخایر معدنی، نزدیکی به قطب­های صنعتی و بازار مصرف از توانمندی­های اقتصادی مناسبب برای سرمایه گذاری برخوردار باشد.
اصالت تاریخی، وسعت منابع مادی، انسانی و توانمندی‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری به خصوص در بخش صنعت، موجب شده است استان مرکزی از ابتدای فرآیند جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور (از تصویب قانون جلب و حمایت سرمایه‌‌های خارجی 1334) همواره یکی از مقاصد جذب سرمایه‌گذاران خارجی باشد.
1955/6013/خبرنگار:مهدی عظیمی**انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.