در پی اعلام آمادگی وزیر خارجه کشورمان برای پذیرش میانجی‌گری چین میان ایران و عربستان، وزیر خارجه چین گفته پکن آماده تسهیل گفت‌وگوهای دوجانبه است.

به گزارش جماران به نقل از پایگاه خبری «نیوعرب» ایران آماده قبول پیشنهاد چین برای میانجی‌گری در روابط با عربستان سعودی است. وزیر خارجه ایران گفته آماده است که وارد مذاکرات چین با ملک سلمان در ۱۸ مارس شود.

 

ظریف گفته که ایران  در مسائل منطقه حسن نیت دارد و امیدوار است که بتواند با کشورهای منطقه همکاری کرده و با آنها گفت‌وگو و مذاکره داشته باشد.

از طرفی «وانگ‌یی» وزیر خارجه چین گفته پکن آماده تسهیل گفت‌وگوهای دوجانبه است. ما امیدواریم که عربستان و ایران بتوانند مشکلات موجود را با مشاوره‌های مشترک و دوستانه حل و فصل کنند.

او گفته چین با ایران و عربستان دوست است. اگر لازم باشد چین امیدوار است که بتواند نقش لازم را در این میان بازی کند.

به گزارش جماران ، این اولین بار نیست که چین پیشنهاد میزبانی مذاکرات بین طرف‌های خاورمیانه را داده است. مبارزان حوثی یمن با وزیر خارجه چین در ماه دسامبر با هدف مذاکره برای پایان درگیری‌های داخلی در کشور در پکن دیدار داشته‌اند.

«حمزه‌الحوثی» رییس مذاکره‌کنندگان گروه حوثی با «دنگ لی» دیدار کرده تا درباره اتفاق‌های بعد از یک سلسله شکست‌های آتش‌بس با میانجی‌گری آمریکا مذاکره کند.

این ابتکار عمل با هدف افزایش حجم مبادله‌های تجاری با آفریقا و آسیا صورت گرفته است. چین یکی از شرکای قدیمی ایران و عربستان است و از برنامه‌های ایران برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای حمایت می‌کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.