شرایط ریاض طی ماه های اخیر تغییر کرد و چه بسا رهبران عربستان سعودی پیش از هر زمانی در گذشته آماده گام نهادن در راه گشودن کانال های گفت و گو با ایران هستند به ویژه پس از آن که بحران مالی این کشور وخیم تر شد و جنگش علیه یمن به هیچ کدام از اهدافی که به منظور رسیدن به آنها به راه افتاد، نرسید.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم  در سرمقاله امروز خود به پیشنهاد میانجی گری چین میان ایران و عربستان پرداخت و نوشت: «یانگ یی» وزیر خارجه چین با سخنانی که امروز بیان کرد و ابراز امیدواری کرد که عربستان و ایران دو کشور دوست برای کشورش اختلاف های خود را بر اساس برابری و رایزنی دوستانه حل کنند و تأکید کرد که چین آماده ایفای نقش مطلوب در صورت لزوم است، ما را غافلگیر کرد.

این یک پیشنهاد چینی برای میانجی گری میان دو کشوری است که جنگ نیابتی در سوریه،یمن و به شکل جزئی در عراق دارند که چند روز پیش از سفر ملک«سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان به پکن صورت می گیرد. ملک سلمان به پکن می رود تا بازارها و همکاری اقتصادی در چارچوب تلاش های عربستان برای تنوع بخشیدن به منابع درآمدزا را جستجو کند، همچنین دنبال مکان های امن تری برای سرمایه گذاری در سایه تهدیدهای آمریکایی برای مصادره دارایی ها و حتی احتمال مصادره آنها در صورت برداشتن گامی در عملی کردن قانون محاکمه کشورهای حامی تروریسم(جاستا) در دادگاه های آمریکایی ، می گردد.

سفارت ایران در پکن از میانجی گری چین استقبال کرد و آمادگی خود برای گفت و گو با ریاض را ابراز کرد این در حالی است که تا زمان نوشتن این سطرها هیچ واکنشی از پایتخت عربستان صادر نشده است و چه بسا منتظر آغاز سفر رسمی پادشاه عربستان به پکن طی روزهای آینده است.

نمی دانیم دلایلی که وزارت خارجه چین را به ارائه این طرح و پیشنهاد کشانده چیست، آیا با اشاره عربستان بوده است یا ایران یا اینکه بازتاب دهنده این است که چین به این نتیجه رسیده است که دو کشور آماده گفت و گو و خروج از بن بست تنش و بحران در روابط دو کشور هستند؟

دادن پاسخ قاطع در این زمینه دشوار است لیکن نشانه های وجود دارد که تأکید می کند آنها یعنی ایران و عربستان پیش از هر زمانی در گذشته به گفت و گو و حل اختلاف ها میان یکدیگر با شیوه های دیپلماتیک نزدیک تر هستند زیرا جایگزین های دیگر بسیار پرهزینه است.

ایران از زبان«حسن روحانی» رئیس جمهوری این کشور که دو سفر کوتاه به کویت و سلطنت عمان انجام داد، آمادگی اش برای گفت و گو را اعلام کرد و از میانجی گری کویت که توسط نشست سران کشورهای حاشیه خلیج فارس در دسامبر گذشته در منامه مامور به این میانجی گری شد، استقبال کرد لیکن خود عربستان سعودی که کویت را مامور به انجام این میانجی گری کرد با شانه خالی کردن، این میانجی گری را خنثی کرد.

شرایط ریاض طی ماه های اخیر تغییر کرد و چه بسا رهبران عربستان سعودی پیش از هر زمانی در گذشته آماده گام نهادن در راه گشودن کانال های گفت و گو با ایران هستند به ویژه پس از آن که بحران مالی این کشور وخیم تر شد و جنگش علیه یمن به هیچ کدام از اهدافی که به منظور رسیدن به آنها به راه افتاد، نرسید و روسیه نقش بزرگی به نفع نظام حاکم بر سوریه بازی کرد به ویژه پس از بازپس گیری شهرهای مهم سوریه مانند «حلب»،« تدمر» و «منبج» توسط ارتش سوریه.

 دولت عربستان سعودی در مذاکرات مربوط به بحران حجاج ایرانی از خود انعطاف نشان داد و  بیشتر خواسته های ایرانی ها را برآورده کرد و  بیشتر موانعی که از بازگشت حجاج ایرانی که سال گذشته موسم حج را تحریم کرد،جلوگیری می کند را از میان برداشت؛ این انعطاف بازتاب دهنده تمایل قوی تر و بیشتر عربستان برای گفت و گو و حل اختلاف ها با همسایه ایرانی از راه های دیپلماتیک است. چه بسا بد نیست به سفر کوتاه «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان سعودی به بغداد پس از قطع چنین دیدارهایی اشاره کنیم که از سال 1991 آغاز شد.

فرصت های میانجی گری چین بسیار بیشتر از فرصت های دیگر میانجی گری ها و به طور مشخص میانجی گری کویت است.چین کشوری بزرگ است و طی سه سال آینده بزرگترین و قوی ترین اقتصاد جهان می شود و روابط قوی با این دو کشور متخاصم دارد لیکن عاقلانه نیست که بدون آن که واکنش رسمی عربستان سعودی به این میانجی گری را بدانیم غرق در خوش بینی شویم اگر چه واکنش مثبت را بعید نمی دانیم.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.