نشست آستانه با هدف حل وفصل بحران سوریه از امروز در پایتخت قراقستان شده تا شاید به 6 سال فاجعه انسانی در سوریه پایان دهد. معارضان سوری پس از موفقیت های دولت سوریه حاضر به پذیرش آتش بس و حضور پشت میز مذاکره شده اند که این خود گامی رو به جلو در مسیر راه حل سیاسی این بحران به شمار می رود.

به گزارش جماران، مذاکرات آستانه بین دولت سوریه و معارضان به میزبانی دولت قزاقستان و با نظارت روسیه، ایران و ترکیه از امروز چهارم بهمن آغاز شده و تا فردا ادامه می یابد. هیات‌ ایران به ریاست «حسین جابری انصاری»، معاون وزیر امور خارجه کشورمان عصر روز شنبه دوم بهمن ماه وارد شهر آستانه پایتخت قزاقستان شد و بلافاصله رایزنی‌های خود را با هیات ‌های اعزامی روسیه و ترکیه آغاز کرد. هدف از این رایزنی‌ ها بین سه کشور، فراهم کردن مقدمات برگزاری موفق ‌تر اجلاس آستانه بود.

«محمد علوش» رییس هیات مخالفان مسلح سوریه نیز به همراه شمار زیادی از مشاوران حقوقی وابسته به هیات عالی مذاکرات ریاض، دیگر طرف هیات نمایندگی دولت دمشق است که به ریاست «بشار جعفری» در این نشست حضور دارد. برخی منابع خبری هم از پیوستن جبهه جنوبی، وابسته به ارتش آزاد به این مذاکرات خبر داده اند. «استفان دی میستورا» فرستاده سازمان ملل در امور سوریه نیز به همراه تعدادی از معاونانش در نشست حاضرند. اتحادیه اروپا و آمریکا نیز در سطح سفیر در نشست آستانه شرکت دارند.

این مذاکرات در فضایی صورت می گیرد که دور تازه آتش بس در سوریه از بامداد جمعه دهم دی ماه با توافق میان دولت دمشق و شماری از گروه های مخالف مسلح اجرایی شده است. با این آتش بس، امیدها برای دستیابی به راه حل سیاسی و پایان بحران شش ساله این کشور تا حدی افزایش یافته است؛ آتش بسی که در چارچوب توافق میان طرف های درگیر و براساس اعلام فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه برقرار شده است.

در این سال ها، بارها تلاش هایی برای توافق و ترک مخاصمه صورت گرفته که نمونه آن اجرایی شدن آتش بس در اسفند 1394 و شهریور ماه سال جاری بود. هر بار اما با نقض گسترده آتش بس و متهم کردن دیگری از جانب طرف های درگیر در بحران، خشونت ها با شدت و عمق بیشتری از سر گرفته شد.

مذاکراتی که از امروز در آستانه برگزار می شود، حاصل تحولات میدانی اخیر به ویژه آزادسازی حلب و اثرگذاری ایران و روسیه در آن است. در این میان، موضع تازه دولت ترکیه به عنوان یکی از تضمین کنندگان اجرای توافق آتش بس، پس از فاصله آنکارا از کشورهای حامی مخالفان دمشق به گشوده شدن برخی گره بحران سوریه کمک می کند.

علاوه بر خروج تدریجی ترکیه از صف مخالفان دولت قانونی دمشق، این روزها موضع گیری های سران مصر در قبال بحران سوریه نیز عربستان سعودی را بیش از پیش در انزوا فرو برده است. مواضع «سامح شکری» وزیر امور خارجه مصر در نشست فوق العاده اتحادیه عرب که بیست ونهم آذر ماه برگزار شد، به وضوح بیانگر این مساله بود. در حالی که عربستان سعودی و متحدانش در این جلسه، 2 مرتبه از وضعیت انسانی در حلب ابراز نگرانی کردند و علیه نظام سوریه موضع گرفتند، وزیر امور خارجه مصر بر حفظ تمامیت ارضی سوریه تاکید کرد. او گفت اوضاع شهر حلب ناشی از ناکامی جامعه بین الملل در عمل به مسوولیت هایش برای حل سیاسی بحران سوریه است.

همان طور که اشاره شد، هدف نشست امروز و فردا فراهم کردن مقدمات حل سیاسی بحران سوریه از طریق گفت‌وگوهای جدی میان دولت و معارضان است. بر کسی پوشیده نیست که جمهوری اسلامی ایران همواره بر حل بحران سوریه از راه سیاسی تاکید داشته و از هر دیدار و نشستی که مسیر رسیدن به توافق و پایان یابی خشونت ها را هموار کند، استقبال کرده است. بنابراین، برگزاری نشست آستانه به منظور حل وفصل بحران سوریه با تکیه بر گفت وگو، تاییدی بر موضع همیشگی ایران است.

در مجموع، بحران سوریه در حالی به پایان ششمین سال خود نزدیک می شود که کشته شدن صدها هزار تن و آوارگی میلیون ها تن دیگر از عمق این بحران چند لایه و پیچیده حکایت دارد. تجربه این سال ها نشان می دهد که تداوم جنگ، به جز بیشینه شدن خشونت ها هیچ هوده ای نخواهد داشت و راه حل سیاسی بهترین سازوکار برای پایان این بحران است.

پرواضح است که برگزاری نشست هایی از این قبیل، مسیر دستیابی به چنین راه حلی را هموارتر می کند. مذاکرات آستانه را می توان «فرصتی جدید» برای حل درگیری‌ های سوریه از طریق دیپلماتیک خواند که از چشم انداز غبار آلود صلح در سوریه، غبارروبی می کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.