به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روابط عمومی میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری لرستان غلامرضا سلیمانی افزود: سیاه چادر مسکن عشایر استان لرستان محسوب می شود که از موی بز و بوسیله زنان در ایلات و عشایر بافته می‌شود.
وی بیان کرد: سیاه چادر برای عشایر با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیمی استان دارای اهمیت و جایگاه ویژه ای است .
سلیمانی بیان کرد: سیاه چادر شامل دو بخش بالایی و دیواره است که بخش بالایی چادر و دیواره آن چیت نامیده می شود که از نی و موی بز بافته می شود.
به گفته سلیمانی دلیل استفاده از موی بز در بافت سیاه چادر این است که در مواقع بارش باران دارای خاصیت ضد آب بوده و ارزان و سبک نیز می باشد.
وی افزود : این اداره کل در راستای اهداف حفاظتی خود و در اجرای تبصره ماده 2 قانون به منظور ثبت میراث ناملموس پرونده سیاه چادر بافی عشایر را تهیه و به شورای ثبت سازمان مرکزی ارائه کرد که پس از طرح در شورای مذکور به اتفاق آرا اعضاء دارای شرایط ثبت شناخته شده و در فهرست آثار ملی به ثبت رسید .
محمدرضا اسدی معاون میراث فرهنگی لرستان بیان کرد: لازمه ماندگاری این هنر اصیل از نظر اجتماعی، فرهنگی و هویتی ویژه جامعه ای با پیشینه تاریخی غنی و کهن، ضرورت حفظ این مصنوع بشری برای نسل های آینده است.
وی افزود:گرایش به شهرنشینی و مصرف گرایی عشایر و روستائیان، پیشرفت علم و تکنولوژی در زمینه تهیه و تولید انواع چادرهای برزنتی،به فراموشی سپرده شدن شناخت کامل سیاه چادر و توجه به ارزش های مادی و معنوی آن به عنوان اصلی ترین سرپناه، از بین رفتن آداب و رسوم مرتبط با برپایی یا جمع آوری سیاه چادر نشان دهنده در خطر بودن این هنر ارزشمند می باشد.
7274/ 6001
خبرنگار:مریم نریمانی** انتشار دهنده: هوشنگ بهرهی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.