با گذشت زمان و نزدیکی به روزهای نام نویسی در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا صفحه ای جدید در فعالیت های حزبی باز می شود.

 

به گزارش جماران ، جناح ها و شخصیت های حقیقی این روزها در تلاش هستند تا بتوانند برای انتخابات سال آینده در مقابل رقیب سیاسی خود عرض اندام کنند.
بازار داغ شایعات انتخاباتی نیز این روزها در هر محفلی از مترو، اتوبوس و تاکسی گرفته تا جلسات خانوادگی و کاری و رسانه ها داغ است و هر کس نتایج انتخابات 29 اردیبهشت را به گونه ای برای خود تحلیل و بازگو می کند.
هر جناح و گروه سیاسی این روزها در تلاش است الگویی کارآمد از توانمندی ها و برنامه های خود به مردم ارایه دهد و در دل جلسات حزبی گزینه ها روی میز است، گزینه هایی که هر کدام کارآیی و سوابقی از مسوولیت های مختلف از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون داشته اند و مدعی اند می تواند آرای بیشتری را از صندوق رای 29 اردیبهشت کسب کنند.

**رقیب رییس جمهوری

در اردوگاه اصولگرایان خبر از تشکیل جبهه هایی با حضور اشخاص و احزاب به گوش می رسد، جبهه هایی که برخی از آنان به طور رسمی موجودیت خود را اعلام کرده اند و برخی قرار است در هفته ها و روزهای آینده خودنمایی کنند.
پنجمین روز زمستان بود که در مجتمع فرهنگی سرچشمه تهران جبهه ای با حضور 10 شخصیت اصولگرا و بدون دعوت از رسانه های رقیب و مستقل، موجودیت خود را اعلام کرد.
حجت‌الاسلام حسن رحیمیان، مرضیه وحید دستجردی، مهدی چمران، یحیی آل‌اسحاق، حمیدرضا حاجی ‌بابایی، رضا روستا آزاد،‌ محمود خسروی‌ وفا، مهدی محمدی، علیرضا مرندی و نادر طالب ‌زاده 10 نفری هستند که جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی را راه اندازی کرده اند.
 براساس اعلام مسوولان وزارت کشور این جبهه دارای مجوز قانونی برای فعالیت نیست و آن را به رسمیت نمی شناسند ولی تابحال اقدامی هم از سوی اعضای این جبهه که همه از اشخاص حقیقی هستند برای اخذ مجوز صورت نگرفته است.
مهدی محمدی یکی از اعضای جبهه نیروهای انقلاب اسلامی در کانال تلگرامی خود با اشاره به اعلام موجودیت این جبهه، رقیب این جبهه را رییس جمهوری می داند و می گوید: حرکتی که امروز شکل گرفت بی شک موافقان و مخالفانی دارد اما رقیب خود را اشتباه انتخاب نخواهد کرد. برای من یکی از بزرگ ترین بشارت ها این است که کسی از انقلابیون -ولو سخت مخالف این حرکت باشد- در بسیج جامعه علیه وضع موجود دستگاه اجرایی توفیق یابد. آن روز همگان خواهند دید موسسین این جبهه نخستین کسانی هستند که برای هم رزم پیشرو خود سربازی می کنند.

** جبهه ای دیگر در راه است

اما در جناح اصولگرایان تنها همین جبهه نیست که شکل گرفته است بلکه براساس شنیده های موثق جبهه ای متشکل از حدود 15 حزب اصولگرا تشکیل شده که رهبری این جبهه بر عهده شهاب الدین صدر نایب رییس اسبق مجلس شورای اسلامی است. قرار است طی روزهای آینده این جبهه اعلام موجودیت کند.
جامعه روحانیت مبارز نیز که محوریت اصولگرایان را در دوره های مختلف بر عهده داشته است به رغم اعلام سخنگوی این تشکل مبنی بر برگزاری یک نشست فراگیر با حضور تمامی احزاب و شخصیت های اصولگرا هنوز اقدامی عملی در این زمینه برگزاری این نشست انجام نشده است.
دبیرکل جمعیت حامیان انقلاب اسلامی در نشست هفتگی شورای مشورتی این حزب در واکنشی به عملکرد جامعه روحانیت مبارز برای انتخابات سال آینده بیان کرد: شایسته بود این تشکل وظیفه راهبری احزاب جبهه های اصولگرا را به عهده می گرفت و از انحصار در یک جبهه پرهیز می کرد.
علی کیهانیان افزود: هنر جامعتین(جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم) تجمیع احزاب و تشکل های حقوقی اصولگرای دارای مجوز برای انتخابات آینده است.
پیش بینی می شود شکل گیری جبهه های جدید در اردوگاه اصولگرایی همچنان ادامه داشته باشد.
در اردوگاه اصلاح طلبان نیز خبرها حاکی از آن است که نشست های احزاب به صورت هفتگی و با دستور کار ویژه برای انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر به خصوص در تهران و کلانشهرها برگزار می شود.

** اصلاح طلبان ، متمرکز بر انتخابات شوراها

تمرکز اصلاح طلبان روی انتخابات سال آینده شوراهای اسلامی شهر است چرا که اکثریت احزاب این جناح حمایت مجدد خود از حسن روحانی برای انتخابات سال آینده ریاست جمهوری را اعلام کرده اند.
حسین کمالی دبیرکل حزب اسلامی کار در گفت و گویی بیان کرده است که شورای عالی سیاست‌ گذاری اصلاح‌ طلبان مذاکراتش برای انتخابات شوراهای شهر و روستا و ریاست جمهوری سال آینده را آغاز نکرده است که شاید یکی از دلایل این اقدام مخالفت برخی احزاب اصلاح طلب با ترکیب و ساختار این شورای عالی باشد.
مخالفت برخی احزاب با ساختار شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان تا حدی است که این اقدام دلیلی برای استعفای قائم مقام حزب اعتماد ملی عنوان می شود.
محمد صادق جوادی ‌حصار عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در این زمینه گفت: استعفای قائم مقام حزب اعتماد ملی امری است که به نظر ما مقبول نیست چرا که اختلاف نظر در همه مجموعه ها به وجود می آید، این اختلاف نظر در حزب اعتماد ملی نیز بوجود آمده است.
وی ادامه داد: تلاش می کنیم آقای منتجب نیا همچنان به عنوان قائم مقام حزب اعتماد ملی باقی بماند ولی اگر خواهش ما به نتیجه نرسد چاره ای نداریم در شورای مرکزی برابر قوانین حزبی و نظر اکثریت شورا برای شیوه اداره حزب تصمیم بگیریم.
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی دلیل استعفای رسول منتجب نیا را دارای دو جنبه کارکردی و ذهنیتی عنوان کرد و گفت: در بخشی از نامه استعفای او به موضوعی اشاره شده که آن موضوع به نظر من با واقعیت منطبق نیست، در نامه بیان شده است گروهی در حزب شکل گرفته و می خواهند از دبیرکل، قائم مقام و منشور حزب عبور و حزب را از ماهیت خود دور و آن را به حیات خلوت برخی احزاب دیگر تبدیل کنند که این واقعیت ندارد.
جوادی حصار افزود: منتجب نیا معتقد بود در شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان جایی برای احزاب دیده نشده و اگر ما بخواهیم در آن مجموعه قرار بگیریم، شان و جایگاه حزب رعایت نخواهد شد و دستاوردی نخواهد داشت و باید تاوان تصمیم دیگران را بدهیم.
اما هنوز استعفای قائم مقام حزب اعتماد ملی بررسی نشده بود که خبر از استعفای دبیرکل این حزب به گوش رسید.
دبیرکل حزب اعتماد ملی استعفا داد و به شورای مرکزی این حزب اصلاح‌ طلب توصیه کرد تا با تعامل و گفت ‌و گو به وحدت برسند. 
قرار است در روز جمعه دهم دی ‌ماه با حضور اعضای شورای مرکزی، بحث استعفای دبیرکل و تصمیم‌ گیری درباره دبیرکل جدید صورت بگیرد. 
فعالیت انتخاباتی اصلاح طلبان برای انتخابات سال آینده تنها محدود به سطح کلان ملی نمی شود بلکه شورای عالی سیاست‌ گذاری اصلاح طلبان در جلسه هفته جاری خود موضوع رابطان استان ‌ها را در دستور کار قرار داد و پس از ارایه گزارش کارگروه استان‌ ها، رابط استانی 31 استان تعیین شدند.

منبع:ایرنا

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.