سیدسلمان سامانی

سخنگوی وزارت کشور گفت: برای برگزاری انتخابات الکترونیک درصدد هستیم نظر شورای نگهبان را جلب کنیم؛ زمانی که آرا به صورت الکترونیک اخد می‌شود، ما دیگر شاهد رأی‌های تکراری و همچنین سوءاستفاده از شناسنامه افراد نخواهیم بود.

به گزارش جماران سیدسلمان سامانی درباره برگزاری ضرورت برگزاری انتخابات الکترونیک در کشور با بیان اینکه برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک می‌تواند از تخلف جلوگیری کند، گفت: استفاده از فناوری‌های نوین در بحث انتخابات در تمامی مراحل برگزاری این فرآیند می‌تواند کمک‌کننده در ارتقای صحت، سرعت و دقت برگزاری انتخابات باشد که کاهش‌دهنده ضریب تخلف و تقلب است.

وی خاطرنشان کرد: ۲۵ فرآیند در برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک مطابق قانون و بر اساس اقدامات اجرایی تعریف شده که تاکنون ۲۳ فرآیند در رابطه با احراز هویت رأی‌دهندگان، اخذ و شمارش آرا اجرایی شده است.

سخنگوی وزارت کشور با اشاره به اینکه در گذشته تجربه برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک در کشور وجود داشته است، اظهار کرد: اولین تجربه برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک در کشور به برگزاری انتخابات مجلس نهم بازمی گردد، در آن زمان در تعدادی از حوزه‌های اخذ رأی، آرا به صورت الکترونیکی اخذ شد که تجربه بسیار موفقی را به همراه داشت. همین امر مسئولان را مجاب به برگزاری این نوع انتخابات کرد.

وی ادامه داد: در برگزاری انتخابات مجلس دهم نیز وزارت کشور قصد داشت آن را به صورت الکترونیکی برگزار کند که با مخالفت شورای نگهبان روبه‌رو شد، این شورا ایرادهایی را به برگزاری این نوع انتخابات گرفت که باعث شد در سال گذشته نتوانیم آرا را به صورت الکترونیکی اخذ کنیم و آن را موکول به سال ۹۶ کنیم.

وی تاکید کرد: در تلاش هستیم تا موافقت شورای نگهبان را برای برگزاری انتخابات الکترونیک در انتخابات ریاست جمهوری و همچنین هیأت‌های مرکزی شورا را برای شوراهای اسلامی شهر و روستا به دست بیاوریم.

سامانی در پاسخ به این سوال که برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک چه مزایایی می‌تواند داشته باشد، عنوان کرد: در دو مقوله می‌تواند از مزایای برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک بهره جست؛ نخست در بحث احزار هویت نامزدهای انتخاباتی و مورد دوم شمارش و اخذ رأی است.

وی در ادامه تصریح کرد: هنگامی که آرا به صورت الکترونیک اخد می‌شود، ما دیگر شاهد رأی‌های تکراری و همچنین سوءاستفاده از شناسنامه افراد نخواهیم بود.

سخنگوی وزارت کشور ادامه داد: برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک، این امکان را می‌دهد که اطلاعات به طور دقیق مورد رصد قرار گیرد. از لحظه‌ای که فرد اقدام به رأی دادن می‌کند در سازمان ثبت احوال و پایگاه اطلاعات سازمان ثبت، تمامی مشخصات وی ثبت می‌شود که همین امر مانع از تخلفات و تقلب‌ها می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برگزاری انتخابات به صورت دستی معایبی را به همراه دارد، گفت: در انتخابات الکترونیک که به کمک فناوری‌های نوین صورت می‌گیرد، دقت و سرعت عمل بیشتری را شاهد خواهیم بود و دیگر از معایبی که در گذشته در زمان شمارش آرا با آن‌ها رو به‌رو بودیم، خبری نیست.

سامانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ایرادهایی که شورای نگهبان گرفته است آیا تاکنون حل و فصل شده است یا خیر، ‌عنوان کرد: وزارت کشور به صورت مستمر پیگیر است تا نظر شورای نگهبان را تأمین کند؛ جلساتی با این شورا در حال برگزاری است تا موانع موجود رفع شود. ما در صدد هستیم برای برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک با شورای نگهبان به یک اتفاق نظر برسیم.

وی در مورد تأیید تعرفه‌های انتخاباتی ارائه شده به شورای نگهبان از سوی وزارت کشور نیز اظهار داشت: تعرفه‌هایی که وزارت کشور برای انتخابات سال ۹۶ به شورای نگهبان فرستاد، از سوی این شورا تایید و در انتخابات از آن‌ها استفاده خواهد شد.

سامانی به فعالیت‌های انتخاباتی نیز اشاره کرد و گفت: این روز‌ها شاهد هستیم که برخی‌ها تبلیغات زود هنگامی را آغاز کرده‌اند، بر طبق قانون افراد از لحظه‌ای که برای کاندیداتوری ثبت نام می‌کنند تا لحظه شروع تبلیغات حق هیچگونه تبلیغات را ندارند.

وی تاکید کرد: تبلیغات در زمان انتخابات یک زمان مشخص دارد که نامزد‌ها ملزم به رعایت آن هستند، ما این رفتار‌ها رصد می‌کنیم و قطعا برخورد قانونی نیز صورت خواهد گرفت.

منبع:ایلنا

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.