ذبیح‌الله خداییان سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره نظارت‌های قوه قضاییه بر تنظیم بازار پس از حذف ارز ترجیحی گفت: ساماندهی و نظارت بر عهده سازمان تعزیرات حکومتی است مگر اینکه، احتکار یا جرایمی از این قبیل رخ دهد. رئیس قوه قضاییه بارها اعلام کرده که دستگاه قضا باید در مقابله با گرانفروشی به دستگاه‌های دیگر کمک کند و در این زمینه هم برای مقابله با گرانفروشی در کنار دولت هستیم.

به گزارش جماران، به نقل از ایرنا، سخنگوی قوه قضاییه گفت: تاکنون ۶۹ هزار و ۳۰۰ مورد ملاقات برخط و تصویری بین زندانیان و خانواده‌های آنان برگزار شده است.

ذبیح‌الله خداییان روز سه شنبه در پانزدهمین نشست خبری در دوران تحول و تعالی قوه قضاییه ضمن گرامیداشت دو مناسبت مهم روز مقام معلم و روز کارگر در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره ملاقات مجازی زندانیان افزود: موضوع ملاقات تصویری زندانیان ۲ سال است که در حال اجرا است؛ زیرساخت‌های آن فراهم شده اما هنوز کامل نیست.

وی ادامه داد: تاکنون علاوه بر ملاقات مجازی زندانیان، دادگاه ها هم مجازی برگزار شده به طوری که تاکنون تعداد  ۲۷۸ هزار جلسه دادگاه به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شده و از اعزام و بدرقه ۴۱۸ هزار زندانی به دادگاه خودداری شده که این اقدام در راستای حفظ و کرامت زندانیان است.

حمایت قوه قضاییه از گزارشگران فساد

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره حمایت از گزارشگران فساد گفت:  اعتقاد داریم استفاده از ظرفیت های مردمی به خصوص در مبارزه با فساد و کشف این موارد مهم است اما در گزارش موارد فساد و سوت زنی فساد باید دقت شود حتما در چارچوب قانون به دستگاه‌های نظارتی و انتظامی و قضایی گزارش شود تا مورد حمایت قانونی قرار گیرند.

وی درباره تهدید خبرنگار روزنامه فرهیختگان در جریان پیگیری مقوله فساد افزود: پرونده‌ای در دادسرای عمومی و انقلاب قم در این رابطه تشکیل شده همچنین وسیله نقلیه این افراد هم شناسایی شده و پیگیری برای دستگیری مرتکبان در حال انجام است.

خداییان تصریح کرد: حمایت دستگاه قضایی از افشاگران فساد که از طریق قانونی اعلام شود، جدی و قاطع است.

حکم بدوی مهرشاد سهیلی صادر شد

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره جزییات پرونده مهرشاد سهیلی  و حکم صادره برای وی گفت: این فرد به سه سال نگهداری در کانون اصلاح و تربیت، رد مال، جزای نقدی محکوم شده است. این حکم بدوی است.

پرونده فساد بزرگ در ارومیه

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره پرونده فساد در ارومیه گفت: تعداد زیادی از کارکنان شهرداری ارومیه و برخی از اعضای شورای شهر ارومیه مرتکب جرم شدند که کیفرخواست پرونده صادر شده است.

وی ادامه داد: متهمان این پرونده ۸۴ نفر شامل ۳۶ کارمند شهرداری ارومیه، ۲۳ نفر از اعضای شورای سابق و کنونی شهر ارومیه و تعدادی افراد دیگر با شغل آزاد اتهامات ارتشا، رشا، تبانی در معاملات، تحصیل مال نامشروع از طریق موقعیت شغلی است که با قید وثیقه آزاد هستند.

خداییان افزود: پرونده در حال ارجاع به دادگاه است و در صورتی که قاضی دادگاه بر علنی بودن و انتشار جزییات دادگاه تشخیص دهد، جزییات دادگاه اعلام خواهد شد.

تشکیل پرونده برای فائزه هاشمی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اظهارات فائزه هاشمی مبنی بر تعطیلی برخی نهادهای امنیتی و توهین به پیامبر اسلام و اینکه آیا دستگاه قضایی در این زمینه ورود کرده است، گفت: دادستان به این موضوع ورود کرده و در رابطه با هر دو موضوع پرونده‌ای در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل شده و پرونده در جریان است و نسبت به احضار ایشان اقدام خواهد شد.

تشکیل پرونده برای حمید نوری جنبه سیاسی دارد 

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره حمید نوری و صدور حکم حبس ابد برای وی، گفت: متاسفانه تشکیل پرونده برای او جنبه سیاسی دارد و تحت القائات منافقین بوده‌ است.

وی ادامه داد: نمی‌توان نام این پرونده را قضایی گذاشت بلکه جنبه سیاسی دارد و کمترین استانداردهای بین‌المللی و حتی داخلی کشور سوئد برای این دادگاه از سوی نظام قضایی این کشور رعایت نشده است.

خداییان افزود: برای دادرسی عادلانه معیارهایی در نظر گرفته شده که باید متهم از این حقوق برخوردار باشد. در این موضوع، نه تنها او از حقوق دفاعی برخوردار نبوده، حتی به حقوق انسانی وی نیز توجه نشده است.

سخنگوی قوه قضاییه با تاکید بر اینکه حق این شخص تضییع شده است، افزود: نوری از دو سال قبل در سلول انفرادی است، هفت ماه و نیم بعد از دستگیری اجازه ملاقات وی با خانواده اش را نداده اند همچنین با وجود مراجعه و پیگیری‌های بسیار به مدت دو سال، اجازه ملاقات حضوری به خانواده او داده نشد.

خداییان اظهارداشت: برای این فرد، حق برخورداری از وکیل تعیینی لحاظ نشده و علی رغم اینکه وکیل خود را معرفی کرد، برای او وکیل تسخیری در نظر گرفته شد؛ همچنین وی بارها اعلام کرد که تحت شکنجه نیروهای انتظامی سوئد بوده اما بازهم توجه نشده است.

وی ادامه داد: او دچار بیماری چشمی است و تقاضای پزشک کرده و گفته که ممکن است نابینا شود اما به این موضوع هم توجه نشده همچنین دادگاه در شرایطی برگزار می‌شود که جو رسانه ای سنگین بر آن حاکم است و به شهود معرفی شده او  بی اعتنایی شده در حالی که مخالفان اجازه معرفی شهود داشتند؛ او یک انسان است و سوال اینجاست که مدعیان حقوق بشر کجا هستند.

سخنگوی قوه قضاییه به نظام قضایی سوئد توصیه کرد به رسالت اصلی خود برگردند و تحت تاثیر جو سیاسی نباشند و مطمئن باشند این اقدام لکه ننگینی بر پیشانی نظام قضایی کشور سوئد است.

خداییان افزود: جمهوری اسلامی ایران از اتباع خود دفاع میکند و همکاران ما در معاونت امور بین‌الملل قوه قضاییه و وزارت خارجه در حال پیگیری برای معاضدت حقوقی این فرد هستند.

حکم اعدام احمدرضا جلالی قطعی است

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی گفت: احمدرضا جلالی فرزند محمد ایرانی است و او در سال ۹۶ به اتهام جاسوسی و ارتباط با سرویس جاسوسی موساد، اقدام علیه امنیت کشور، افشای اطلاعات طرح‌های سری و فوق سری حتی اطلاعات مربوط به دانشمندان هسته‌ای دستگیر شد.

وی اظهار داشت: سوئد پس از بازداشت وی به او تابعیت داد و امتیاز برای او در نظر گرفت.

خداییان افزود: این فرد به لحاظ اتهامات متعددی که داشت به اعدام محکوم شد و حکم قطعی است که طبیعتاً در دستور مقامات قضایی است و نسبت به اجرای آن اقدام خواهد شد.

تبادل جلالی و نوری مطرح نیست

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره امکان تبادل احمدرضا جلالی و حمید نوری گفت: این دو موضوع هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارد زیرا آقای نوری بی گناه و محاکمات وی نامشروع است. 

خداییان اظهارداشت: احمدرضا جلالی دو سال قبل از حمید نوری بازداشت و حکم قطعی برای وی صادر شده است. چنین موضوعاتی مطرح نیست و دستگاه قضا بر اساس حکم صادره عمل خواهد کرد.

برخورد قاطع با جرایم خشن

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چند سال پیش بود که رئیس قوه قضائیه وقت دستورالعملی در رابطه با مقابله با زورگیران و مجرمان حرفه‌ای صادر کرد و حتی اعلام شد که زورگیری با سلاح سرد در حکم «اخافه الناس» است، چرا با اینکه رویه مذکور هنوز جاری است اما شاهد جرایم خشن این چنینی (زورگیری چند روز گذشته در شهریار) هستیم، گفت: علاوه بر دستورالعمل صادره، رئیس قوه قضاییه هم تاکید کرده که با کسانی که زورگیری می‌کنند و اخلال در نظم جامعه دارند برخورد جدی شود.

خداییان اظهارداشت: به دادستان‌ها هم اعلام شده‌است که با این افراد برخورد قاطع داشته باشند و از نیروی انتظامی می‌خواهیم با ورود درست از تکرار جرم‌جلوگیری کند.

وی ادامه داد: قوه قضاییه بانک‌اطلاعاتی مجرمان را دارد و اگر جرمی رخ می‌دهد باید آنها را پیگیری کرد.

خداییان اظهارداشت: آمار این جرایم در کشور زیاد نیست و مواردی رسانه‌ای می‌شود و نباید این طور پنداشت که به وفور است‌.

استانداردسازی خودروها

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره شرکت سایپا و استانداردسازی خودروها گفت: خودروسازان باید توجه به این امر داشته باشند که کار آنها مستقیماً با سلامت مردم در ارتباط است. کشته شدن هزار نفر در سه هفته فاجعه‌ای است که ممکن است بخشی از علل آن ناشی از استاندارد خودروها باشد.

خداییان افزود: دو مرتبه است که رهبری هم بر مسئله استانداردسازی خودروها اشاره فرمودند؛ دستگاه‌هایی که وظایفی دارند از جمله صمت، استاندارد و حتی محیط زیست و نیروی انتظامی باید پای کار بیایند و اگر خودرویی از استاندارد مناسب برخوردار نیست باید جلوی تولید آن گرفته شود که در سازمان بازرسی هم این مسئله را بررسی کردیم.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به تاکید رییس قوه قضاییه بر مبارزه با فساد چرا خبری از برپایی دادگاههای ویژه مفاسد اقتصادی منتشر نمی‌شود، گفت: باید دید منظور از علنی بودن محاکم، انتشار جریان محاکمه به همراه مشخصات متهمان است یا نه.

وی توضیح داد:بر اساس قانون علنی بودن محاکمات غیر از انتشار علنی جریان محاکمه است. طبق قانون همه محاکم علنی است و دادگاه نمی‌تواند دادگاه را غیر علنی برگزار کند مگر در موارد خاص. البته علنی بودن به معنای انتشار علنی جزئیات دادگاه و هویت متهمان نیست‌.

خداییان افزود: این طور نیست که جلسات دادگاه علنی نباشد. در سه ماه اخیر و با تأکیدهای رئیس قوه قضاییه در رسیدگی به پرونده‌های مخلان نظم اقتصادی، ۹۶ پرونده رسیدگی و به صدور حکم قطعی منجر شد و برخی از اسامی اعلام شده است.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: هر زمان هر کدام از قضات تشخیص انتشار مطالب دادگاه را داشته باشند، این اقدام انجام خواهد شد.

شکایت رییس قوه مقننه از یکی از نمایندگان سابق

خداییان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رئیس مجلس از یکی از نمایندگان سابق شکایت کرده این شکایت در چه مرحله‌ای است و آیا این نوع پرونده‌ها در فوریت رسیدگی قوه قضاییه قرار دارد، گفت: پرونده‌ای در این باره تشکیل شده و «مشتکی عنه» احضار شده است‌. 

وی ادامه داد: کسانی که با فوریت دست به انتشار مطالبی می‌زنند اگر نتوانند ادعای خود را ثبت کنند، تحت تعقیب قرار گرفته و محکوم خواهند شد.

سخنگوی قوه قضاییه اظهارداشت: اگر دقت نکنند و به صرف شنیده‌ها مطالبی را منتشر کنند و پرونده‌ قضایی تشکیل شود قوه قضاییه ورود می‌کند.

بابک زنجانی همچنان در زندان است

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی و پرداخت بدهی و اینکه شنیده شده زنجانی آزاد شده است، گفت: این فرد همچنان در زندان است و نسبت به تسویه بدهی خود اقدام نکرده است.

برای مقابله با گرانفروشی در کنار دولت هستیم

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره نظارت‌های قوه قضاییه بر تنظیم بازار پس از حذف ارز ترجیحی گفت: ساماندهی و نظارت بر عهده سازمان تعزیرات حکومتی است مگر اینکه، احتکار یا جرایمی از این قبیل رخ دهد. 

وی ادامه داد: رئیس قوه قضاییه بارها اعلام کرده که دستگاه قضا باید در مقابله با گرانفروشی به دستگاه‌های دیگر کمک کند و در این زمینه هم برای مقابله با گرانفروشی در کنار دولت هستیم.

دولت به دنبال جراحی اقتصادی است و سران قوا هم نظر هستند

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص برخورد با محتکران در راستای حذف ارز ترجیحی و یارانه‌های پنهان، گفت: بسیاری از افراد که ارز ترجیحی دریافت کردند یا کالا را وارد نکردند یا در بازار آزاد فروختند.

وی اظهار داشت:  دولت به دنبال جراحی اقتصادی است و سران قوا هم نظر هستند اما این مسئله نیاز به همراهی مردم و نظارت‌های به موقع مسئولان دارد.

خداییان افزود: با این اتفاق افرادی که رانت هایی را در اختیار داشتند ممکن است مشکلاتی را ایجاد کنند که دستگاه قضایی با این افراد برخورد می‌کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.