خداییان سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اتفاقات در حاشیه بازی فوتبال ایران و لبنان و دستور رئیس جمهور برای برخورد با آمران این موضوع گفت: این مشکل با بی تدبیری اتفاق افتاد و ریاست جمهوری دستوری صادر کردند همچنین دادستان کل کشور به موضوع ورود کردند و در این رابطه پرونده ای در دادسرای عمومی و انقلاب مشهد تشکیل شده است.

به گزارش جماران؛ سخنگوی دستگاه قضا گفت: تاکنون پرونده‌ای در دستگاه قضا در این مورد تشکیل نشده و کسی شکایت نکرده است.

خداییان گفت: هرگونه تعقیب و تحقیق در اعمال منافی عفت از طریق دستگاه قضا ممنوع است مگر اینکه جرم در مرئی و منظر عام صورت گرفته باشد یا شاکی خصوصی داشته باشد و یا با عنف و سازمان یافته باشد.

وی یادآور شد: تاکنون چون شکایتی واصل نشده دستگاه قضایی وارد نشده است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در سال گذشته با گذشت و صلح در پرونده‌هااز اجرای حکم ۷۹۳ محکوم به قصاص جلوگیری شد و ۸۰ هزار زندانی نیز مورد عفو و تخفیف مجازات قرار گرفتند.

ذبیح‌الله خداییان روز سه شنبه در دیدار با اصحاب گفت: قوه قضاییه در سال ۱۴۰۰  در اجرای سند تحول قضایی در بخش های مختلف از عملکرد قابل قبولی برخوردار بودند.

وی تقویت رویکرد تخصصی و کارشناسی و کاربردی در برخورد مسایل مختلف در سال گذشته تاکید کرد و افزود: یکی از راهکارهای ارتقای امنیت اجتماعی ایجاد روحیه صلح و سازش و گذشت و مدارا  در جامعه است و با همکاری شوراهای حل اختلاف از اجرای حکم قصاص ۷۹۳ محکوم جلوگیری شد.

خداییان درباره پرونده‌های کثیرالشاکی اظهارداشت: در سال گذشته تعداد پنج هزار و ۳۸ پرونده کثیرالشاکی تعیین تکلیف شد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره پرونده شهادت دو تن از روحانیون در حرم مطهر رضوی اظهارداشت: بلافاصله ضارب که شخصی به نام عبدالطیف مرادی بود و اقدام به شهادت دو روحانی عزیز و مجروح شدن روحانی دیگر شد، دستگیر کردند و  پرونده در جریان است.

وی ادامه داد: ارتکاب جرم قتل کاملا مشخص است اما قوه قضاییه تابع قانون است و رعایت قوانین و مقررات موجب می‌شود رسیدگی به این پرونده قدری طول بکشد هرچند انتظار ما از دادگستری استان خراسان رضوی این است که این پرونده هر چه سریع‌تر به نتیجه برسد.

انتقال ۶ هزار و ۲۰۸ نفر به زندان های محل اقامت یا نزدیکترین زندان محل اقامت

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره طبقه بندی و دستور زبان قوه قضاییه مبنی بر انتقال زندانیان به زندان شهر محل سکونت گفت: تاکنون ۶ هزار و ۲۰۸ نفر به زندان های محل اقامت یا نزدیکترین زندان محل اقامت منتقل شدند و این اقدام در راستای مساعدت حال خانواده زندانیان در حال انجام است.

خداییان در پاسخ به سوالی درباره مافیای دارو و پرونده‌های این حوزه گفت: در سال ۱۳۹۹ با گزارش سازمان اطلاعات سپاه برای پنج شرکت دارویی پرونده ای در دادسرای تهران و مجتمع جرایم اقتصادی مطرح شد و درخصوص شرکت اکتوورکو پرونده با کیفرخواست به دادگاه ارسال شده است.

وی ادامه داد: روش این شرکت برای دریافت ارز دولتی این بود که مدیران این شرکت اقدام به ثبت شرکت می کردند و از طریق جعل فاکتورهای خرید و افزایش ساختگی قیمتها موفق به دریافت ۹۲ میلیون یورو ارز دولتی شدند که به اتهام اخلال در نظام اقتصادی تحت تعقیب قرار گرفتند.

خداییان اضافه کرد: اکنون پرونده‌ای برای چهار مدیر و هفت کارمندی که اقدام به اخذ رشوه کرده بودند در جریان رسیدگی قرار دارد و اقدامات بقیه شرکت ها نیز در دست بررسی قرار دارد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره انتشار اسامی بدهکاران بانکی و اینکه این افراد به دستگاه قضایی معرفی شده‌اند یا نه گفت: صرف بدهکاری و عدم پرداخت اقساط تسهیلات بانکی جرم محسوب نمی‌شود زیرا افراد تسهیلات دریافت کردند اما به لحاظ نوسانات اقتصادی و تحریم‌ها نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند.

وی تاکید کرد: صرف انتشار اسامی بدهکاران موجب برخورد با آنها نیست بلکه باید افرادی که از تسهیلات دریافتی سواستفاده کردند مشخص و به دستگاه قضایی معرفی شوند.

وی ادامه داد: برخی مبالغی که به عنوان تسهیلات دریافت کردند در جای خود هزینه کردند اما در موعد مقرر نتوانستند بدهی خود را پرداخت کنند که باید این افراد تحت حمایت قرار گیرند تا بتوانند اقساط تسهیلات دریافت شده را پرداخت کنند اما دسته دیگری از افراد تسهیلات دریافت کردند و در جای خود هزینه نکردند بلکه با شرکتهای صوری به نوعی اقدام به حیف و میل تسهیلات کردند که اقدام این دسته از افراد جرم است و باید تحت تعقیب قرار گیرند.

سخنگوی قوه قضاییه اظهارداشت: بانک مرکزی و بانک‌های عامل مواردی که مشمول دسته دوم هستند و از تسهیلات سواستفاده کردند یا مبالغ تسهیلات را از کشور خارج کردند باید به مراجع قضایی معرفی کنند.

وی اضافه کرد: اسامی بدهکاران منتشر شده است اما دسته بندی نشده و مشخص نیست کدام یک باید حمایت شوند یا کدام یک باید تحت تعقیب قرار گیرد.

وی یادآور شد: پیش از این نیز در این حوزه پرونده های در دستگاه قضایی تشکیل و منجر به صدور احکام قضایی شد و برخی نیز در جریان رسیدگی قرار دارد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه سازمان بازرسی چه برنامه هایی برای حمایت از تولید دارد، گفت: نظارت بر اجرای صحیح قوانین و مقررات مرتبط با تولید و شرکت های دانش بنیان است. 

وی با اشاره به قوانین متعدد که به موضوع حمایت از تولید اشاره دارد ، افزود: در این قوانین تکالیفی برای دستگاه ها تعیین شده است و سازمان بازرسی با نظارت می‌تواند با کسانی که ترک فعل داشتند برخورد کند.

خداییان اظهارداشت: یکی از اقداماتی که به جد پیگیر آن هستیم‌، الکترونیکی شدن مجوز های مربوطه است. موعد قانون مربوط به این موضوع تمام شده و اخیراً دستور دادیم که این موضوع پیگیری شود و برای دستگاه های اجرایی که توضیحات لازم را نداشته باشند، پرونده قضایی تشکیل شود.

وی ادامه داد: کارگروهی در سازمان بازرسی کل کشور برای حمایت از تولید دانش بنیان تشکیل شده است.

پاسخ استعلام ها درباره علل وقایع بازی ایران و لبنان دریافت نشده

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اتفاقات در حاشیه بازی فوتبال ایران و لبنان و دستور رئیس جمهور برای برخورد با آمران این موضوع گفت: این مشکل با بی تدبیری اتفاق افتاد و ریاست جمهوری دستوری صادر کردند همچنین دادستان کل کشور به موضوع ورود کردند و در این رابطه پرونده ای در دادسرای عمومی و انقلاب مشهد تشکیل شده است.

خداییان افزود: جهت شفافیت علل و عوامل این واقعه استعلام هایی انجام شده همچنین برای شناسایی قصور و تقصیر این موضوع اقداماتی صورت گرفته اما هنوز پاسخ استعلام ها واصل نشده است.

وی اضافه کرد: اگر مطبوعاتی در این خصوص قصور یا تقصیر داشته باشند متناسب با آن برخورد لازم صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.