مرحوم آیت الله هاشمی در هشتم خرداد ماه سال 1368 به دیدار امام خمینی (س) در بیمارستان رفته اند، در این دیدار امام به رضایت و خوشحالی از پذیرش قطعنامه علی رغم تلخی پذیرش آن اشاره می کنند، و دلیل آن را کم کردن مشکلی برای دوران بعد از خودشان ذکر می کنند.

امام خمینی (س) شش روز پیش در بیمارستان قلب بقیه الله جماران عمل جراحی انجام دادند، و در روزهای بستری پس از آن حال عمومی مناسبی داشتند، اما روز گذشته هفتم خرداد ماه، استاد بیماری های عفونی دکتر یلدا پیش بینی عدم بازگشت سلامت ایشان را داشته اند، با وجود این در روز هشتم خرداد پزشکان حال عمومی ایشان و روند بهبودشان را بیش از حد انتظار گزارش کرده اند.

آن طور که در گزارش پزشکان از روز هشتم خرداد آمده است، امام احساس تنگی نفس داشتند. پس از رادیو گرافی قفسه صدری پزشکان متوجه شدند که امام خمینی از نارسایی قلبی (بطن چپ) رنج می برند و این موضوع منجر به جمع شدن آب در ریه شده است. برای مطالعه بیشتر درباره روند بیماری امام خمینی می توانید مقاله جماران با عنوان سیر بیماری امام خمینی و رحلت ایشان را مطالعه کنید. 

امام همچنین در این روز در دیدار با آیت الله هاشمی رفسنجانی از پذیرش قطعنامه ابراز خوشحالی کردند و فرمودند: «اکنون که می بینم مشکلی را برای دوران بعد از خود کم کرده ام، راضی و خوشحالم.» 

در ادامه این مطلب شرح وقایع روز هشتم خرداد 1368 را ملاحظه خواهید کرد.

 

33_aks-0000-hn-aks-112_2-12-selected

 

برگزاری مراسم دعای سلامت امام خمینی در چند شهر اروپایی

پیام های محبت آمیز از سوی سران کشورهای اسلامی و نیز مسئولین نهادهای داخلی همچنان به بیت امام ارسال می شود، در این روز از سوی  اعضای شورای نگهبان، سپاه «9 - بدر»، حجت الاسلام محمدباقر حکیم (رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق)، انجمن اسلامی ترکمن های عراقی، حسن صفار (از رهبران سازمان انقلاب اسلامی جزیره العرب) تلگرامی هایی با مضمون خشنودی از موفقیت آمیز بودند عمل جراحی ارسال شد.

مردم مسلمان در نیجریه، و مسلمانان اهل پاکستان و لبنان که ساکن این کشور بودند، در سفارت جمهوری اسلامی حاضر شدند، و از سلامت امام ابراز شادی کردند و برای طول عمر ایشان دست به دعا برداشتند. 

اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان اروپا نیز مراسم دعا برای سلامت امام را در چند شهر اروپایی از جمله مونستر، فرانکفورت، برلین در آلمان غربی، رم در ایتالیا و وین در اتریش برگزار کرد. در مراسم نیایشی که در خانه جانبازان شهر کلن آلمان غربی برگزار شد، کارکنان سفارت جمهوری اسلامی ایران، دانشجویان ایران و جمع کثیری از جانبازان اعزامی برای درمان، حضور داشتند.

در داخل کشور نیز مراسم دعا در وزارت دفاع و سایر ادارات تابعه آن، و مسجد جامع بندر گز برگزار شد. 

 

ابراز رضایت امام خمینی (س) از پذیرش قطعنامه در روزهای پایانی عمر 

‌مرحوم هاشمی رفسنجانی در خاطراتشان از ملاقات با امام در روز هشتم خرداد ماه در بیمارستان بقیه الله جماران یاد کرده اند و این که امام در آن ملاقات یعنی چند روز پیش از رحلت علی رغم اشاره به تلخی پذیرش قطعنامه از پذیرش آن خوشحال بودند، ایشان در باره این ملاقات این گونه نوشته اند: «اول وقت رفتم بیت امام. امام را در بیمارستان زیارت کردم، حالشان مساعد است. دکترها‌‎ ‎‌خون گرفتند برای آزمایش، چند کلمه با امام حرف زدم. گفتند همه چیز را در وصیت نامه‌‎ ‎‌نوشته اند و اضافه کردند: گرچه پذیرفتن قطعنامه آتش بس در آن روز برایم تلخ بود، اما‌‎ ‎‌اکنون که می بینم مشکلی را برای دوران بعد از خود کم کرده ام، راضی و خوشحالم.‌» (کتاب امام خمینی (س) به روایت آیت الله هاشمی رفسنجانی، صفحه 422)

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.