در روز ششم خرداد ماه حضرت امام به ضعف و خونریزی مثانه مبتلا شدند، که با بی حسی موضعی سیستوسکپی انجام شد، و موضوع تحت کنترل پزشکان درآمد. امام در ظهر آن روز کاملا سرِ حال بودند و با نزدیکان خود دیدار کردند.

روز ششم خرداد، 4 روز از انجام عمل جراحی حضرت امام گذشته بود، و با وجود رضایت پزشکان از حال عمومی ایشان در روزهای قبل، نیمه شب گذشته به تب ۲/۳۸ مبتلا شدند، صبح روز ششم نیز ضعف شدید و خونریزی از مثانه دیده شد، در گزارشات پزشکی آمده است که ادرار به صورت خون خالص تبدیل شده بود، و به همین خاطر ایشان تحت بی حسی موضعی قرار می گیرند و ساعت 11 صبح، توسط آقای دکتر سیم فروش و دکتر پورمند (اورولوژیست و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران) در اتاق عمل سیستوسکپی (آندوسکوپی مثانه) انجام می شود. 

در روز ششم خرداد، امام خمینی (س) مایعات را از راه دهان دریافت می کنند، و در گزارش پزشکان آمده است که ایشان مایعات را به خوبی تحمل کردند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله جماران در خصوص سیر بیماری امام خمینی و رحلت ایشان را مطالعه فرمایید. 

 

آگاهی قلبی امام خمینی (س) از گذراندن روزهای پایانی عمر شریفشان

امام خمینی (س) پیش از این نیز برای درمان راهی بیمارستان شده بودند، اما این بار رفتار و گفتارشان متفاوت بود، ایشان هنگام ورود به بیمارستان بر خلاف دفعات قبل حاج احمد آقا را لحظاتی در آغوش می گیرند، و گونه ایشان را می بوسند، و می گویند خداحافظ و وارد بیمارستان می شوند، و این حالتشان به دفعات در روزهای حضور در بیمارستان و در ارتباط با افراد مختلف دیده می شود، حاج احمد آقا در بخشی از خاطراتشان که به روز 6 خرداد مربوط می شود آورده اند: «...امام را آوردیم در حیاط، امام گفتند: احمد، این ساختمان‌‎ ‎‌روبروی من کجاست؟ من گفتم: این ساختمان حسینیه است. شما همیشه از آن‌‎ ‎‌طرف می دیدید و این طرف را نمی دیدید، حالا از این طرف دارید می بینید. از‌‎ ‎‌طرف شرق. گفتم که ان شاءالله خوب می شوید، با هم می رویم توی حسینیه و‌‎ ‎‌دوباره مشغول همان کارهایتان می شوید. ایشان به من گفتند که: احمد تو‌‎ ‎‌مطمئن باش که من از این کسالت خوب نمی شوم و می میرم. من باز خیلی متاثر‌‎ ‎‌شدم. گفتم: نه آقا، این حرفها چیست که می فرمایید؟ گفتند: همین است که‌‎ ‎‌می گویم. بعد دیگر تخت آقا را بردیم داخل اتاق. از پیش از ظهر روز بعد،‌‎ ‎‌حال آقا دگرگون شد.» (کتاب کتاب فصل صبر، صفحه 19)

 

برگزاری مراسم شکرگزاری توسط اقلیت های دینی در  سراسر کشور 

در روز ششم خرداد ماه علاوه بر آن که مراسم دعا در ژاندارمری  کل کشور، و در جوار مزار شهدا در بهشت زهرا برگزار شد، اقلیت های دینی از جمله کلدانی ها، آشوری ها و زرتشتیان به جهت بهبودی حال امام خمینی (س) مراسم شکرگزاری برگزار کردند.

علاوه بر رئیس جمهور و نخست وزیر پاکستان که طی پیامی از موفقیت عمل حضرت امام ابراز خشنودی کردند، رئیس امارات عربی متحده، شیخ زاید بن سلطان آل نهیان، و نیز نایب رئیس دولت امارات، شیخ راشد بن سعید آل مکنوم، و نیز رئیس مجلس وزای آن کشور در تلگرام های جداگانه ای با آرزوی کسب سلامت کامل برای حضرت امام از موفقیت آمیز بودن عمل جراحی ابراز خشنودی کردند. 

از لبنان نیز فرماندهی جنبش امل به واسطه ارسال تلگرام انجام موفق عمل جراحی ایشان را تبریک گفت، همچنین مسلمانان کنیا نیز برای سلامت امام خمینی (س) مراسم دعا و نیایش برگزار کردند.

 

خاطره آیت الله هاشمی رفسنجانی از روز ششم خرداد: حال نامساعد امام و نگرانی اطرافیان 

مرحوم آیت الله هاشمی در خاطرات روز ششم خرداد ماه به ابتلای امام به ضعف شدید اشاره می کنند که با اقدام پزشکان مرتفع شده است، ایشان می نویسند: « 8:30 به بیت امام رفتم. حال امام مساعد نبود. ضعف شدیدی داشتند، گفتند از مثانه‌‎ ‎‌خون بیرون می آید. اطرافیان نگران بودند، با دکترها صحبت کردم، نگرانی آنها کمتر بود‌‎ ‎‌و احتمال می دادند لخته شدن خون در مثانه این آثار را آورده باشد و آماده می شدند برای‌‎ ‎‌معاینه مثانه. اطلاع دادند که با معاینه مثانه امام روشن شده که عوارض ناشی از‌‎ ‎‌لخته شدن خون در مثانه بوده و با شستن خونها، حال امام مساعد شده و نگرانیها کاملاً‌‎ ‎‌برطرف شده.‌» (کتاب امام خمینی به روایت آیت الله هاشمی رفسنجانی- صفحه 421)

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.