علی رغم این که حال عمومی حضرت امام در روز هفتم خرداد مناسب بود، اما پزشکان تشخیص عفونت های شدید غیر قابل بازگشت در بدن ایشان دادند. در خاطرات مرحوم هاشمی رفسنجانی در این روز نیز به نگرانی در ارتباط با مسئله رهبری و نیز اجرای قطعنامه اشاره شده است.

پس از تشخیص بیماری حضرت امام خمینی (س) توسط پزشکان، جراحی ایشان در روز دوم خرداد انجام شد. حال امام خمینی در یکی دو روز بعد از انجام عمل جراحی مناسب بود. ایشان توانستند مایعات بخورند و ملاقات کوتاهی با اطرافیان داشته باشند. در بعد از ظهر روز هفتم خرداد، پزشکان پس از معاینه امام خمینی تشخیص دادند که ایشان به اختلال شدید تنفسی و همچنین نارسایی کلیه مبتلا شده‌اند که معمولا غیرقابل بازگشت است.

در ادامه این مطلب شرح وضعیت بیماری امام خمینی در روز هفتم خرداد را مطالعه می‌کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره روند بیماری امام خمینی (س) در سال 1368 اینجا را کلیک کنید. 

در گزارش پزشکی روز هفتم خرداد، یعنی 5 روز بعد از انجام عمل جراحی نیز آمده است که حال عمومی ایشان کاملا رضایت بخش است، و وضعیت قلب، فشار خون، تنفس، نبض و کلیه های ایشان مانند روزهای گذشته عادی است، و پزشکان برای ایشان مصرف مایعات خوراکی را تجویز کردند.

 

امام+خمینی+بیماری

 

اما بعد از ظهر هفتم خرداد دکتر یلدا، استاد بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران به ملاقات حضرت امام می روند، و مشاوره های پزشکی لازم را ارائه می کنند. ایشان در خاطرات خود در ارتباط با این ملاقات و بیماری امام خمینی (س) به غیرقابل برگشت بودن اختلال تنفسی که به علت عفونت ایجاد شده است و منجر به مرگ بیمار می شود، اشاره می کنند و می گویند: «متأسفانه در زمینه مساعدی که بیماری اصلی‌‎ ‎‌ایجاد کرده بود عفونت همراه با اختلال شدید تنفسی و نارسایی کلیه مشکلات‌‎ ‎‌شدیدی را به وجود آورده بود. به نظر می‌رسید که اختلال تنفس به علت عفونت‌‎ ‎‌باشد که اکثراً غیر قابل برگشت بوده و به ویژه در زمینه‌های بدخیمی و نارسایی کلیه‌‎ ‎‌منجر به مرگ بیمار می‌شود.» (کتاب طبیب دلها، صفحه 486)

دکتر یلدا سپس در خاطرات خود به این نکته اشاره می‌کنند که علی رغم تلاش های پزشکان و متخصصان نمی شد قدمی در راستای بهبودی امام خمینی برداشت. حتی امام نیز همچون روزهای گذشته از اطرافیان طلب آمرزش می‌کردند و مرتبا انا لله و انا الیه راجعون می‌گفتند. جزئیات بیشتر در خصوص روند بیماری امام خمینی (س) و روزهای بستری ایشان را در مقاله رحلت امام خمینی | علت اصلی فوت امام خمینی چه بود؟ که در جماران منتشر شده است مطالعه کنید.

 

ابراز علاقه حضرت امام به همسرشان در روزهای پایانی حیات

در خاطرات مرحومه خانم خدیجه ثقفی، همسر گرامی حضرت امام به وضوح می توان علاقه امام به ایشان را مشاهده کرد، ایشان در بخشی از خاطرات مربوط به دوران بیماری امام خمینی (س) در کتاب فصل صبر نقل کرده اند: «... در این مدت احمد هیچ وقت به من خبری نمی داد. فقط دخترها می رفتند‌‎ ‎‌و می آمدند و خبر می آوردند. زهرا، نعیمه و فهیمه می رفتند و خبر‌‎ ‎‌می آوردند. من مدام می پرسیدم آقا حالش چطور است؟ چه می گفتند؟ همه به‌‎ ‎‌اتفاق می گفتند: «آقا احوال شما را می پرسیدند، می خواستند که شما باید دائما‌‎ ‎‌آنجا باشید. می گویند: خانم چطورند؟ بهتر شده اند؟ دو بار آنچنان جدی‌‎ ‎‌پرسیده بودند که زهرا پیغام داد که به خانم بگوئید، آقا می گویند بیائید. من با‌‎ ‎‌اینکه دو ـ سه ساعت بود که از آنجا آمده بودم. یعنی برنامه صبح را رفته بودم‌‎ ‎‌و حالا پیش از ظهر بود. متحیر ماندم که آقا با من چه کار دارند؟ رفتم و گفتم‌‎ ‎‌آقا با من کاری داشتید؟ گفتند نه. به زهرا گفتم آقا که با من کاری نداشت. زهرا‌‎ ‎‌گفت: آقا خیلی سراغ شما را می گرفت فکر کردم دلش می خواهد شما را ببیند،‌‎ ‎‌به این خاطر گفتم به شما اطلاع بدهند.‌»

جلب رضایت ایشان نیز برای امام خمینی (س) اهمیت بالایی داشته است و تا روزهای پایانی عمر شریفشان به این موضوع اهتمام ویژه ای نشان می دادند، در بخشی از خاطرات همسر امام آمده است: «... ما از جوانی با هم بودیم و مدت شصت سال زندگی مشترک داشتیم ممکن‌‎ ‎‌بود که کدورتهای بزرگ یا کوچک از هم دیگر پیدا می کردیم، ولی به من‌‎ ‎‌می گفتند: «از من راضی باش.» این اواخر شاید یک هفته قبل از رحلت مجددا‌‎ ‎‌فرمودند: «خانم از من راضی باش.» من هم در جواب گفتم: «خوب، معلومه‌‎ ‎‌که بعد از چندین سال زندگی مشترک، من و شما از هم راضی هستیم».» (کتاب فصل صبر، صفحه 30)

 

روز شمار بیماری و رحلت امام خمینی | بررسی مساله رهبری توسط سران قوا

 

برگزاری مراسم دعا و نیایش در ادارات و مراکز دولتی 

علاوه بر خیل مردم که برای بازگشت سلامتی کامل امام خمینی (س) مراسم دعا برگزار می کردند، ادارات و مراکز دولتی نیز در این خصوص فعال بودند، در این روز مراکزی همچون وزارت امور خارجه و اداره عقیدتی سیاسی نیروی هوایی با حضور فرماندهان و کارکنان به برگزاری مراسم دعا اقدام کردند.

 

بررسی مسئله رهبری توسط سران قوا

د‌ر خاطرات روز هفتم خرداد مرحوم هاشمی رفسنجانی از جلسه سران قوا و بروز نگرانی ها در ارتباط با مسئله رهبری در آینده، و اجرای قطعنامه این گونه یاد شده است: «از بیت امام درباره حال امام پرسیدم، گفتند رضایتبخش است. با سران قوا درباره‌‎ ‎‌احتمالات حوادث آینده و مسئله رهبری و وضع نامشخص اجرای قطعنامه آتش بس‌‎ ‎‌مذاکره کردیم.‌» (امام خمینی (س) به روایت آیت الله هاشمی رفسنجانی، صفحه 421

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.