روانچی نماینده دائم ایران در سازمان ملل تاکید کرد: زمانی که در خصوص بازگشت به برجام صحبت می‌کنیم باید در ذهن نگه داریم که آمریکا موظف است به تعهدات خود احترام بگذارد. آمریکا حتی امروز نیز در حال نقض قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام می‌باشد، پس مشخص است که چه کسی اول باید به برجام بازگردد.

به گزارش جماران؛ نماینده دائم ایران در سازمان ملل در گفت‌وگویی تصریح کرد که امکان مذاکره مجدد بر سر برجام با حضور مشارکت‌کنندگان جدید وجود ندارد.

مجید تخت روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز سه‌شنبه در گفت‌وگویی با فرانس ۲۴ در پاسخ به سوال مجری که درباره احتمال قطع بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای ایران می‌پرسید، گفت: ابتدا باید بگویم که این ایران نبود که میز مذاکره را ترک کرد. این ایران نبود که قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرد. این ایالات متحده بود که این قطعنامه و برجام را نقض کرد. ما پس از خروج غیر قانونی آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، برای یک سال منتظر ماندیم. توسط دیگر طرفین برجام به ما پیشنهاد شد که همانند خروج سال ۲۰۱۸ آمریکا از برجام، از این توافق خارج نشویم. ما برای یک سال منتظر ماندیم و پس از آن چیز ملموسی را حس نکردیم. به قول‌هایی که داده شده بود احترام گذاشته نشد و برای ما چاره‌ای جز کاهش تعهدات‌ ذیل ماده ۳۶ برجام باقی نماند.

وی ادامه داد: پس از مدتی مجلس ما به این مسئله ورود کرد و مصوبه‌ای تنظیم شد. مطابق این مصوبه، برخی نیازمندی‌های خاص باید به وقوع بپیوندند و دولت ایران موظف است که به تعهداتی که مجلس طرح کرده احترام بگذارد. ما باید از قانون اطاعت کنیم و قانون نیز مشخص کرده که چه کارهایی باید انجام شوند.

مجید تخت روانچی در پاسخ به سوالی در خصوص بازگشت همزمان ایران و آمریکا به تعهدات هسته‌ای‌شان بیان کرد: زمانی که ایالات متحده از برجام خارج شد، ضربه بزرگی به شهرت آمریکا و قوانین بین‌المللی زد. این اقدام‌ همچنین ضربه بزرگی به اعتماد به آمریکا در سراسر جهان و به ویژه در ایران زد. ما به حرف ایالات متحده باور نداریم. آمریکا برای جلب اعتماد ایرانیان ابتدا باید اجرای وظایفش را آغاز کند. زمانی که در خصوص بازگشت به برجام صحبت می‌کنیم باید در ذهن نگه داریم که آمریکا موظف است به تعهدات خود احترام بگذارد. آمریکا حتی امروز نیز در حال نقض قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام می‌باشد، پس مشخص است که چه کسی اول باید به برجام بازگردد.

نماینده کشورمان در پاسخ به این ادعا که دولت پیشین آمریکا مسئول تمامی این مسائل است اظهار کرد: همان طور که گفتم دولت بایدن امروز نیز در حال نقض قطعنامه ۲۲۳۱ و توافق هسته‌ای است. مهم نیست که چه کسی در راس امور در واشنگتن قرار دارد. وظایف آمریکا است که مهم است.

روانچی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: زمامی که در دولت اوباما - بایدن درخصوص توافق هسته‌ای مذاکره کردیم در واقع با کشور به توافق رسیدیم و در حال توافق با دولت خاصی نبودیم. پس زمانی که دولت اوباما با توافق هسته‌ای موافقت و از آن حمایت کرد، این تعهدات به وظیفه بین‌المللی ایالات متحده تبدیل شد. مهم نیست چه کسی در کاخ سفید است. مهم وظیفه ایالات متحده است که باید به آن احترام گذاشته شود.

سفیر کشورمان در سخنان خود ضمن اظهار تاسف در خصوص جنگ یمن، عربستان سعودی را مسئول این جنگ دانست.

مقام ارشد کشورمان در سازمان ملل در ادامه این گفت‌وگو از تلاش آمریکا برای جلوگیری از اهدای وام صندوق بین‌المللی پول به ایران انتقاد کرد و دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول را حق تمامی کشورهای مستقل خواند.

روانچی همچنین اعلام کرد که ایران پیشنهاد تبادل زندانیان با آمریکا ارائه داده است اما تاکنون ایالات متحده این پیشنهاد را نپذیرفته است.

وی در خصوص مذاکره مجدد بر سر توافق هسته‌ای با حضور عربستان گفت: جایی برای بازگشایی پرونده هسته‌ای وجود ندارد. این توافق در سال ۲۰۱۵ بسته شد و قرار نیست برای مذاکره مجدد باز شود. مشارکت‌کنندگان برجام در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل ذکر شده‌اند. نه می‌توان نامی را اضافه و نه نامی را حذف کرد. مشارک‌کنندگان مشخص هستند و همه تمامی این کشورها رو می‌شناسند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.