روسیه اعلام کرده است: اقدامات ایران تخطی از پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای (ان‌پی‌تی) محسوب نمی‌شوند چراکه ایران در تمامی مسائل مرتبط با برنامه هسته‌ای خود شفافیت لازم را داشته است‌ و به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه نظارت بر استفاده صلح‌آمیز از سوخت با غنای ۲۰ درصد را می‌دهد.

به گزارش جماران؛ سخنگوی وزارت خارجه روسیه نقض فاحش و سیستماتیک تعهدات بین‌المللی توسط ایالات متحده آمریکا را علت اصلی کاهش تعهدات برجامی ایران دانست‌.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای که در وبسایت این وزارتخانه منتشر شده، در رابطه با از سرگیری غنی‌سازی اورانیوم تا غنای 20 درصد گفت که روسیه با دقت این موضوع را زیر نظر دارد.

وی تاکید کرد: در سال های اخیر، جامعه بین‌المللی به درک روشنی از این مسئله رسیده که علت اصلی اقدامات ایران نقض فاحش سیستماتیک تعهدات بین المللی توسط ایالات متحده است که بر خلاف ماده 25 منشور سازمان ملل، قطعنامه 2231 را اجرا نکرده و عمدا موانعی را برای اجرای آن توسط سایر کشورها ایجاد می‌کند.

زاخارووا یادآوری کرد که یکی از پروژه‌های موجود در برجام بازطراحی سایت فردو برای تولید ایزوتوپ‌های پایدار است که مدت‌هاست تحت تحریم‌های واشنگتن است که کاملاً غیرقابل قبول محسوب می‌شود.

در این بیانیه همچنین آمده است: اقدامات ایران تخطی از پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای (ان‌پی‌تی) محسوب نمی‌شوند چراکه ایران در تمامی مسائل مرتبط با برنامه هسته‌ای خود شفافیت لازم را داشته است‌ و به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه نظارت بر استفاده صلح‌آمیز از سوخت با غنای ۲۰ درصد را می‌دهد.

در این بیانیه ذکر شده است: تمامی اورانیوم‌های غنی‌سازی شده تا سقف ۲۰ درصد تحت کنترل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باقی می‌مانند. آژانس درباره به کارگیری آن ذیل فعالیت‌های اعلام نشده - که باعث نقض NPT می‌شود - گزارشی نداده است‌.

زاخارووا اعلام کرد که برای جبران زیان وارد شده به برجام، آمریکا باید اقدامات خود برای تضعیف این پیمان بین‌المللی را متوقف کند.

وی افزود که درصورت بازگشت واشنگتن به برجام، ایران نیز در باید اقدامات متقابل مهمی را اتخاذ کند و به تعهدات خود بازگردد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.