سخنگوی دولت گفت: رئیس جمهور در روزهای گذشته دستور راه اندازی غنی سازی ۲۰ درصد را صادر نمودند و از ساعاتی پیش پس از انجام اقدامات اولیه از قبیل اطلاع‌رسانی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تحویل پرسشنامه طراحی بر مبنای تعهدات پادمانی کشور، فرآیند تزریق گاز شروع شد و تا ساعاتی دیگر اولین محصول UF۶ به دست خواهد آمد.

به گزارش جماران؛ سخنگوی دولت از دستور رییس جمهوری برای اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها خبر داد و گفت: از ساعاتی پیش فرآیند تزریق گاز شروع شده و تا ساعاتی دیگر اولین محصول اورانیوم غنی شده UF۶ به دست خواهد آمد.

«علی ربیعی» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا به دستور رییس جمهوری برای تامین اعتبار قانون اقدام راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها خبر داد و گفت: هفته گذشته رییس جمهوری در نامه‌ای به  معاون اول خود در خصوص تامین بودجه بخشی از این قانون در سال ۱۳۹۹ دستورات لازم را داده است.

سخنگوی دولت اضافه کرد: همچنین رییس جمهور در روزهای گذشته دستور اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را صادر و از ساعاتی پیش فرآیند تزریق گاز شروع شد و تا ساعاتی دیگر اولین محصول اورانیوم غنی شده UF۶ به دست خواهد آمد.

ربیعی تصریح کرد: کلیه این فرآیند پس از انجام اقدامات اولیه از قبیل اطلاع‌رسانی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تحویل پرسشنامه طراحی بر مبنای تعهدات پادمانی کشور صورت گرفته است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه مواضع دولت در خصوص این قانون به صراحت اعلام شده است، تاکید کرد: دولت خود را ملزم به اجرای قانون می‌داند.

 

واکنش اتحادیه اروپا به غنی سازی 20 درصدی توسط ایران

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شد که اروپا افزایش سطح غنی سازی از سوی ایران را به منزله انحراف جدی از تعهدات برجامی محسوب می‌کند.

وی گفت: ما از آنچه ایران اعلام کرده است اطلاع یافتیم؛ اگر آنچه آنها اعلام کرده‌اند عملی شود، انحراف جدی از  تعهدات برجام است و برای عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای پیامدهای جدی خواهد داشت.

 

واکنش نتانیاهو به آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم توسط ایران

نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد: افزایش غنی سازی اورانیوم در ایران نقض پایبندی های قبلی است و نشان دهنده نیت این کشور برای تولید سلاح هسته ای است. اسرائیل به ایران اجازه نخواهد داد که به سلاح هسته ای دست یابد.

 

روسیه: غنی سازی ٢٠ درصدی اورانیوم در فردو خبر جدیدی نیست

نماینده دائم روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت: ایران اعلام کرد که غنی سازی ٢٠ درصد در سایت فردو را از سر می گیرد.  این خبر جدیدی نیست. این گام با توجه به قانون مصوب مجلس ایران قابل پیش بینی بود. نکته اصلی اینجاست که این گام در صورت طبیعی شدن شرایط پیرامونی برجام قابل بازگشت است.

 

آژانس اتمی آغاز تولید اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد توسط را تایید کرد 

غریب آبادی سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین المللی در وین اعلام کرد

به دنبال ارائه اصلاحیه پرسشنامه اطلاعات طراحی سایت فردو به آژانس و حضور بازرسان در این سایت در صبح روز جاری برای راستی آزمایی اطلاعات ارائه شده و برداشتن مهر و‌ موم سیلندر حاوی اورانیوم ۴.۱ درصد، مدیرکل آژانس طی گزارشی آغاز تولید اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد را تایید کرد.

در این گزارش آمده است که بازرسان آژانس مهر و موم یک سیلندر ۱۳۷.۲ کیلوگرمی اورانیوم ۴.۱ درصد را برداشته و این سیلندر به خط تولید وصل و تولید اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد از سوی ایران آغاز شد. 

این اقدام به دنبال نامه مورخ ۱۱ دی ماه ایران به آژانس صورت گرفت. در این نامه که طی گزارشی از سوی آژانس به اطلاع کشورهای عضو نیز رسیده، آمده است: «مطابق مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی و به منظور پایبندی به این مصوبه، سازمان انرژی اتمی قصد دارد اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد را در کارخانه غنی سازی سوخت فردو تولید نماید. پرسشنامه اطلاعات طراحی سایت فردو نیز متعاقبا بروز رسانی خواهد شد».

 

بیانیه آژانس ‌بین‌المللی انرژی اتمی در پی آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی ایران

آژانس‌بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه خبر داد که ایران غنی‌سازی 20 درصد در سایت هسته‌ای فردو را آغاز کرده است.

به گزارش فارس، خبرگزاری فرانسه خبر داد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران غنی سازی اورانیوم با خلوص 20 درصد را در سایت فردو آغاز کرده است.

در بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است: «ایران امروز گازدهی اورانیوم U-235 را که پیشتر تا 4.1 درصد غنی‌سازی شده بود به شش آبشار سانتریفیوژ در سایت غنی‌سازی فردو برای غنی‌سازی بیشتر تا 20 درصد آغاز کرد.»

«علی ربیعی» سخنگوی دولت امروز (دوشنبه) از آغاز فرایند تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد خبر داد و گفت: «از ساعاتی پیش فرآیند تزریق گاز شروع شد و تا ساعاتی دیگر اولین محصول اورانیوم غنی شده UF۶ به دست خواهد آمد».

خبرگزاری  «رویترز» نیز به نقل از یکی از سخنگویان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش کرد که مدیرکل آژانس در صدد است اعضای شورای حکام آژانس را در جریان جدیدترین تحولات غنی‌سازی جمهوری اسلامی ایران قرار دهد.

اخیراً مجلس شورای اسلامی در چارچوب گام‌های کاهش تعهدات هسته‌ای و نامه رئیس جمهور ایران به کشورهای اروپایی، در پاسخ به روند اقدامات خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و همراهی کشورهای اروپایی با آن، طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را به تصویب نهایی رساند.

تکمیل می شود...

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.