سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از غنی سازی یک هزار ۴۴ سانتریفیوژ در سایت هسته‌ای احمدی روشن در فردو خبر داد و گفت: نمایندگان مجلس به همکاری با سازمان انرژی اتمی برای حفظ و توسعه دستاوردهای کشور در حوزه هسته‌ای تاکید کردند.

به گزارش جماران، ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: امروز تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با سفر به قم و نطنز از سایت‌های هسته‌ای شهید علی محمدی و شهید احمدی روشن بازدید کردند؛ این سفر با هدف بررسی آخرین تحولات و اقدامات در فعالیت‌های هسته‌ای کشور صورت گرفت.
وی ادامه داد: در حال حاضر در سایت شهید علی محمدی در فردو ۱۰۴۴ سانتریفیوژ در ۶ آبشار از سانتریفیوژ های نسل یک اورانیوم را تا نزدیک ۴.۵صد غنی سازی می‌کنند.
عمویی گفت: در سایت شهید احمدی روشن در نطنز شاهد سانتریفیوژهای نسل یک، دو و نسل چهار بودیم که در زنجیره غنی سازی قرار گرفتند؛ در مشاهدات از روند تحقیق و توسعه بر روی نسل های جدید سانتریفیوژ ایرانی هم مواردی را دیدیم.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر روند تحقیق و توسعه از نسل‌های جدید سانتریفیوژ از جمله سانتریفیوژ های «آی آر ۶»، «آی آر ۸» و «آی آر۹» ادامه دارد و نمایندگان فعالیت‌های دانشمندان جوان هسته ای کشور و تحقیق و توسعه در مورد این سانتریفیوژها را از نزدیک دیدند.
وی افزود: کشور ما در طراحی،  تحقیق و توسعه روی نسل های جدید سانتریفیوژ روند روبه جلویی دارد و با طراحی و ساخت قطعات در داخل کشور ما را از وابستگی به خارج بی نیاز کرده است.
عمویی با بیان اینکه نمایندگان در بازدید از این دو سایت ضمن تقدیر از دانشمندان هسته‌ای کشور بر حفظ دستاوردها و توانمندی‌های علمی و انسانی موجود در این حوزه تاکید کردند، گفت: نمایندگان همچنین از محل حادثه رخ داده در نطنز بازدید کردند و در آنجا گفت و گو های کارشناسی با برخی افراد حاضر در محل صورت گرفت و مروری بر سناریوهای مطرح درباره این حادثه انجام شد.
وی افزود: جمع بندی دقیق تر در مورد علت این حادثه نیازمند بررسی های کارشناسی بیشتر است که امیدواریم نهادهای مسوول در این زمینه پاسخ مقتضی را ارائه کنند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: اعضای کمیسیون امنیت ضمن تاکید بر حفظ دستاوردهای هسته‌ای کشور، آمادگی خود را برای همکاری با سازمان انرژی اتمی برای حفظ و توسعه این دستاوردها اعلام و بر رعایت فاکتورهای پدافند غیر عامل در تاسیسات هسته‌ای کشور تأکید کردند.
وی تصریح کرد: فعالیت غنی سازی در سایت نطنز با صحت و در سطح سابق ادامه دارد و این حادثه خللی در آن ایجاد نکرده است.

مجتمع هسته‌ای شهید احمدی روشن در نطنز بامداد پنجشنبه -۱۲ تیرماه - دچار حادثه شد.  

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در این باره گفته بود که این حادثه در یکی از سوله‌ها که در فضای باز و فاقد مواد هسته‌ای بود رخ داد،  همچنین این سایت غیر فعال و عاری از مواد رادیواکتیو، نیروی انسانی بوده ولی خسارت‌های در برداشته است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.