گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

ساداتیان در گفت و گو با جماران مطرح کرد:

نقش آمریکا و رژیم صهیونیستی در تصویب قطعنامه آژانس انرژی اتمی علیه ایران

یک دیپلمات سابق کشورمان با تأکید بر نقش رژیم صهیونیستی و آمریکا در تصویب قطعنامه امروز(جمعه 30 خرداد 99) علیه ایران، گفت: ما در مقابل این موضوع نباید اظهار نظر احساسی داشته باشیم و اجازه دهیم که مقامات رسمی کشور پاسخ خودشان را بدهند و مواضع رسمی کشور را اعلام کنند.

سفیر اسبق ایران در انگلستان با تأکید بر نقش آمریکا و رژیم صهیونیستی در تصویب قطعنامه آژانس انرژی اتمی علیه ایران، گفت: آمریکایی ها در این سه چهار ماه باقی مانده به سمت فعال کردن مکانیزم ماشه خواهند رفت ولی ایران باید این زمان را قدر بداند و اجازه ندهد که آمریکایی ها به هدف خودشان برسند.

سید جلال ساداتیان در گفت و گو با خبرنگار جماران، در خصوص قطعنامه امروز(جمعه 30 خرداد 99) شورای حکام سازمان بین المللی انرژی اتمی علیه ایران، اظهار داشت: به نظر می آید که مقداری گرایشات رافائل گروسی به سمت آمریکا بیشتر است. او دو گزارش در ماه های مارس و ژوئن ارائه کرده و بر اساس این گزارش ها ایران همکاری لازم را با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی نداشته است؛ و به خصوص دو مکان مشکوکی که رژیم صهیونیستی بر اساس اسنادی که از ایران دزدیده مدعی است ایران دارد کار غنی سازی را در این دو مکان انجام می دهد. رژیم صهیونیستی به صورت مستقیم توان انجام این کار را ندارد. ولی اسناد در دست خود را به اروپایی ها رسانده تا آنها علیه ایران استفاده کنند.

این دیپلمات سابق کشورمان یادآور شد: پس از پنج مرحله کاهش تعهدات برجامی ایران، اروپایی ها تهدید کردند که از برجام خارج می شوند و ایران هم گفت در این صورت ما هم از NPT خارج می شویم. اروپایی هم مقداری دست پایین را گرفتند و مهلت لغو تحریم های ایران را افزایش دادند و آمریکایی ها از این بابت ناراحت شدند. گفتند اگر اروپا نمی تواند این کار را انجام دهد خود ما به برجام بر می گردیم و مکانیزم ماشه را فعال می کنیم. با پاسخ مناسب روبرو شدند به اینکه شما چون اعلام خروج از برجام کرده اید نمی توانید این کار را انجام دهید. اگر بخواهید به برجام برگردید باید یک سری تعهدات انجام دهید که لغو کلیه تحریم ها از جمله آنها است و بعد با تصویب همه اعضا به برجام برگردید.

وی افزود: آمریکا وقتی دید از این طریق نمی تواند به اهدافش دست پیدا کند فشار بر اروپایی ها را افزایش داد و از طریق مکانیزمی که امروز اتفاق افتاد، قطعنامه ای علیه ایران به تصویب رسید که در هشت سال گذشته چنین قطعنامه ای به تصویب نرسیده بود. با 25 رأی موافق این قطعنامه انتقادی به تصویب رسیده که ایران بهتر است این بازرسی ها قبول و همکاری های خودش را با آژانس شروع کند. پاسخ ایران هم این بوده که زیاده طلبی هر کشور یا هر سازمانی را رد می کنیم. یعنی کشور ما این قطعنامه را نپذیرفته و نسبت به آن انتقاد کرده است.

ساداتیان با تأکید بر نقش رژیم صهیونیستی در فشارهای اخیر علیه ایران، گفت: رژیم صهیونیستی کار خودش را کرده و کنار نشسته است. یک سری اسناد و مدارک که مدعی است از ایران دزدیده را ارائه کرده و بر اساس آن اسناد و مدارک مدعی شده است که ایران در دو سایتی که به نام نظامی است، فعالیت هسته ای می کند. این امر پس از مدت ها خودش را نشان داده و به نظر می آید که اروپایی ها این سناریو را باور کرده اند.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص سرنوشت برجام پس از تصویب این قطعنامه، گفت: آمریکایی ها به اروپا فشار آورده اند تا آنها که تاکنون می گفتند که در مقابل برجام متعهد هستند، در قالب برجام با این مصوبه شورای حکام کار را به آنجا برسانند که این بحث را به شورای امنیت ارجاع دهند و رأی گیری جدیدی هم صورت نگیرد. چون اگر رأی گیری جدید صورت بگیرد هم روسیه و هم چین می توانند وتو کنند. یعنی در قالب مکانیزم ماشه به ایران بگویند که شما این تخلفات را کرده اید و شش قطعنامه قبل از برجام فعال شود. اگر این قطعنامه ها برگردد به نفع آمریکایی ها خواهد بود. یعنی بسیار خوشحال می شوند که به هدف غایی خودشان و تحریم همه جانبه علیه ایران رسیده اند.

سفیر اسبق ایران در انگلستان در خصوص احتمال ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل نیز گفت: آقای ظریف در مسکو گفت که اروپایی ها نتوانسته اند در مقابل آمریکا سیاست مستقلی از خودشان نشان دهند.

ساداتیان با تاکید بر ضرورت میانجیگری چین و روسیه در این قضیه افزود: «باید اروپایی ها متوجه شوند که ادعای رژیم صهیونیستی در خصوص فعالیت هسته ای ایران در این دو مرکز کذب بوده و آمریکا و رژیم صهیونیستی در این قضیه نیز ناکام بمانند و این سه چهار ماه بگذرد و مکانیزم ماشه فعال نشود.»

وی در پایان در خصوص پاسخی که ایران می تواند به قطعنامه امروز شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی دهد، تأکید کرد: آمریکایی ها در این سه چهار ماه باقی مانده به سمت فعال کردن مکانیزم ماشه خواهند رفت ولی ایران باید این زمان را قدر بداند و اجازه ندهد که آمریکایی ها به هدف خودشان برسند. یعنی ایران نباید به این قطعنامه بی اعتنا باشد. کار آژانس این است که بر اساس گزارش مدیرکل خود کشورها را ملزم به همکاری کنند. البته برای اینکه گل به خودی نزده باشیم، اظهار نظر احساسی نداشته باشیم و اجازه دهیم که مقامات رسمی کشور پاسخ خودشان را بدهند و مواضع رسمی کشور را اعلام کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.