صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در غنی سازی ۲۰ درصد وقتی مجلس قانون را تصویب کرد، خود را ملزم به اجرای قانون دانستیم. رئیس جمهور هم دستور تامین بخشی از نیازهای مالی قانون را در سال ۹۹ و غنی سازی ۲۰ درصد را دادند و ۲۰ درصد را بعد از طی کردن تشریفات آژانس ، به لحاظ فنی در مدت ۲۴ ساعت توانستیم راه بیندازیم و ساعتی ۱۷ تا ۲۰ گرم غنی سازی ۲۰ درصدی می شود و الان تولید و پایدار شده است.

به گزارش جماران؛ رییس سازمان انرژی اتمی گفت که فعالیت های سازمان انرژی اتمی رو به گسترش است و هیچ بخشی از فعالیت ها تعطیل یا راکد نشده است.

علی اکبر صالحی در حاشیه مراسم چهلمین روز شهادت محسن فخری زاده اظهار کرد: مرکز رادیوداروی تترا بزرگترین مرکز رادیوداروی غرب آسیا خواهد بود که در ۳۷ هزار متر مربع به عنوان مرکز تحقیقاتی در حال احداث است و ۶۰ میلیون یورو تجهیزات خریداری شده که در حال انتقال به ایران است. ایران بزرگترین تولید کننده رادیو دارو در منطقه وسیعی از آسیا خواهد بود. همین الان با امکانات و بضاعت کمی که داریم کار می کنیم به ۱۰ الی ۱۱کشور داریم رادیودارو ارسال می کنیم و به تعدادی از کشورهای مختلف حتی به اروپا این رادیوداروها ارسال خواهد شد.

وی تاکید کرد: فعالیت های سازمان انرژی اتمی رو به گسترش است و این فعالیت ها مستلزم این است که نیروی جدید بگیریم، همان طور که به عنوان بازنشسته و بازخرید خارج می شوند سالانه چند صد نفر نیروی جدید می گیریم لذا این نوید را می دهم که سازمان با قوت جلو می رود و هیچ بخشی از کار ما راکد نبوده است.

وی افزود: در غنی سازی ۲۰ درصد وقتی مجلس قانون را تصویب کرد، خود را ملزم به اجرای قانون دانستیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: رئیس جمهور هم دستور تامین بخشی از نیازهای مالی قانون را در سال ۹۹ و غنی سازی ۲۰ درصد را دادند و ۲۰ درصد را بعد از طی کردن تشریفات آژانس ، به لحاظ فنی در مدت ۲۴ ساعت توانستیم راه بیندازیم و ساعتی ۱۷ تا ۲۰ گرم غنی سازی ۲۰ درصدی می شود و الان تولید و پایدار شده است.

صالحی افزود: ماهانه ۸ الی ۹ کیلوگرم توان تولید داریم تا به ۱۲۰ کیلوی تکلیف شده در قانون برسیم و ۲۰ درصدی که ظاهرا متوقف بود و تصور می کردند نابود شده است در مدت ۲۴ ساعت راه اندازی شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ما برای ۵ سال رآکتور تحقیقاتی تهران سوخت داریم و این ۲۰ درصد هم ذخیره خواهد بود و انباشته خواهد شد لذا فعالیت های سازمان هیچ‌کدام متوقف و کند نشده است .

صالحی افزود: الان در حال نصب ۱۰۰۰ سانتریفیوژ IR۲n هستیم و دو آبشار نصب شده و در حال کار است یعنی بیش از ۳۲۰ سانتریفیوژ IR۲n‌ نصب شده و در حال نصب است و تا دو سه ماه آینده طبق قانون که باید ۱۰۰۰ دستگاه نصب کنیم زودتر هم انجام خواهد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: ۱۰۰۰ سانتریفیوژ IR۶ هم تا یکسال آماده خواهد شد و رئیس جمهور هم دستور مقتضی برای تامین مالی را داده اند و مطابق درخواست مجلس درست در محدوده های زمانی و حتی زودتر کار پیش می رود.

وی درباره فعالیت های سازمان انرژی اتمی گفت: سازمان انرژی اتمی حدود ۲۰ هزار نیرو با فعالیت های گسترده دارد. ساخت دو نیروگاه اتمی در بوشهر که در حال انجام است و ۱۰ میلیارد دلار هزینه دارد. در اکتشاف و استخراج هم فعالیت های گسترده ای داریم و به طور متوسط تا سه چهار سال قبل چهار الی ۵ تن کیک زرد تولید می کردیم که به ۳۰ تن رسیده و امسال تا ۴۰ تن افزایش می یابد.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: این فعالیت ها روز به روز گسترده تر می شود و در ساخت رآکتور تحقیقاتی اراک و آب سنگین و موارد استفاده های گوناگون از آب سنگین فعالیت های زیادی شده است و در ساخت مرکز یون درمانی در البرز که بزرگترین و بی نظیرترین بیمارستان غرب آسیا خواهد بود پیشرفت خوبی داشته ایم که فقط ۲۰۰ میلیون یورو تجهیزات دارد و ساختمان آن با ۱۰۰۰ میلیارد تومان در حال ساخت است که شهریور مرحله اول آن بهره برداری می رسد.

همچنین بر اساس گزارش العالم ، همچنین صالحی با اشاره به مراسم چهلمین روز شهادت شهید محسن فخری زاده دانشمند برجسته هسته‌ای و دفاعی کشور که در سازمان انرژی اتمی برگزار شد، گفت: مهمان‌های گرانقدری در این مراسم به پاس احترام به این شهید بزرگوار در این مراسم حضور داشتند از جمله امیر حاتمی وزیر دفاع و حسین امیرعبداللهیان و مدیران ارشد سازمان انرژی اتمی.

وی افزود: در شورای معاونان سازمان انرژی اتمی به پاس خدمات ماندگار این شهید بزرگوار تصمیم گرفتیم نگین سایت شهید شهریاری که راکتور تحقیقاتی تهران است را به نام راکتور تحقیقاتی شهید فخری زاده نامگذاری کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: شهدا زنده‌ هستند و نزد خدا روزی می‌گیرند و نام این بزرگواران در کتاب زرین انقلاب اسلامی تا ابدیت ثبت شده است و ما به پاس خدمات این عزیز بزرگ بر خود تکلیف دیدیم که بهترین جای سازمان انرژی اتمی را به نام این شهید بزرگوار نامگذاری کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.