در واکنش به اظهارات اخیر روحانی، کدخدایی با بیان اینکه در خواست بازنگری در قانون اساسی را هر کسی می‌تواند بدهد اما تصمیم بازنگری طبق قانون با رهبر معظم انقلاب است گفت: خیلی از ظرفیت‌های قانون اساسی مغفول مانده است.

به گزارش جماران؛ سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به اظهارات رییس جمهور گفت: در خواست بازنگری در قانون اساسی را هر کسی می‌تواند بدهد اما تصمیم بازنگری طبق قانون با رهبر معظم انقلاب است.

عباسعلی کدخدایی در گفتگو با رادیو معارف گفت: هیچ منعی برای تغییر، بازنگری و اصلاح قانون اساسی در هیچ کشوری وجود ندارد.

وی افزود: هر وقت همه‌ی ظرفیت‌های قانون اساسی فعلی را استفاده کردیم و از همه‌ی راه‌های جایگزین مانند تفسیر قانون اساسی بهره بردیم، در این صورت اگر مشکل حل نشد می‌توان از بازنگری استفاده کرد.

کدخدایی تصریح کرد: روش‌های مختلفی در قوانین اساسی تمام کشورها از جمله کشور ما وجود دارد که ما باید تلاش کنیم از این سازوکارها استفاده کنیم و دست به قانون اساسی نزنیم.

وی با بیان اینکه در خواست بازنگری در قانون اساسی را هر کسی می‌تواند بدهد اما تصمیم بازنگری طبق قانون با رهبر معظم انقلاب است گفت: خیلی از ظرفیت‌های قانون اساسی مغفول مانده است.

وی افزود: مشکل ما در رفتار مسئولان است و مسئولان باید رفتارهای خودشان را منطبق با قانون اساسی کنند؛ برخی مسئولان فهم شخصی از قانون اساسی را بیان می‌کنند.

وی افزود: نظر و تفسیری که توسط افراد بیان شده، ممکن است در دوره‌ای دیگر این نظر تغییر کند. مثلا در یک دوره، مجلس ممکن است یک مصوبه داشته باشد و در دوره دیگر، نمایندگان مصوبه‌ای مخالف مصوبه‌ی مجلس قبلی داشته باشند؛ شورای نگهبان هیچ الزام قانونی برای پایبندی به آرای خود در ادوار مختلف ندارد اما در عمل همیشه سعی کرده که این پایبندی را داشته باشد.

کدخدایی گفت: نظر شورای نگهبان در سال ۸۲ با تفسیر سال ۹۱ این شورا یکسان است و احتمالا آقای رئیس جمهور درباره موضوعی که دیروز مطرح کردند، در جریان جزئیات موضوع نبودند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.