سخنان رییس جمهور در نشست حقوق اساسی و شهروندی پیرامون بحث نظارت مجلس بر کار دولت و وزرا با واکنش تند نماینده های مجلس مواجه شده است.

به گزارش جماران؛ حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در نشست حقوق اساسی و شهروندی با اشاره به اینکه فهم ما از قانون اساسی یکی نیست، افزود: «پیش بینی شده است که زمان نیاز به تفسیر چه نهادی قانون اساسی را تفسیر می‌کند اما قبل از اینکه به تفسیر برسیم، برداشت و فهم خیلی مهم است که از این قانون اساسی چه برداشت و فهمی داریم.»

روحانی با بیان اینکه حتی ارکان حکومت، یعنی دولت، مجلس و قوه قضاییه هم فهم مشترک ندارند، مثل هم نمی‌اندیشند و گاهی در مسائل حتی مهم ممکن است اختلاف نظر باشد، گفت: «گاهی اوقات می‌شنویم بعضی از نمایندگان مجلس می‌گویند که باید بر عملکرد وزرا نظارت کنیم که این برداشت ناقص از قانون اساسی است.»

رئیس جمهور با بیان اینکه نظارت نمایندگان بر کار وزرا و دولت تنها به معنای سوال، استیضاح و تفحص وجود دارد اما نظارت بر کار وزیران و هماهنگی و حل اختلافات بین وزرا از وظایف رئیس جمهور است، تاکید کرد: «کلمه نظارت در قانون اساسی نیامده است که مجلس بر کار دولت نظارت کند.»{مشروح سخنان رییس جمهور}

 

واکنش نماینده های مجلس به سخنان روحانی

 

احمدی بیغش: آقای رئیس‌جمهور! بگذار مردم به آرامش برسند

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس جمهور باید بداند قانون یک نوشته است که بایستی کارگزارنی همچون ایشان آن را اجرایی کنند و وقتی که مشاهده می‌شود در اجرای قوانین کوتاهی شده است، مجلس شورای اسلامی ورود خواهد کرد.

محمود احمدی بیغش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در واکنش به اظهارات رئیس جمهور مبنی بر اینکه «مجلس نمی‌تواند بر کار وزرا نظارت کند» اظهار کرد: رئیس جمهور باید به نحوی سخنان خود را مطرح کند که مضحکه رسانه‌های بیگانه واقع نشوند و البته از طرفی هم توصیه می‌شود که  قانون اساسی را مرور کند تا چیزی از آن متوجه شود.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی افزود: آن‌ چیزی که مسلم بوده نمایندگان موظف هستند که بر حسن اجرای قوانین نظارت داشته باشند؛ بنابراین باید این سوال پرسیده شود که آیا قانون خود به خود عملیاتی می‌شود یا اینکه توسط کارگزارن نظام همچون رئیس جمهور و وزرا باید انجام شود؟

وی تاکید کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی وقتی مشاهده می‌کنند قانونی به درستی اجرا نشده، بایستی این کم‌کاری که از سوی رئیس‌جمهور و وزرا اتفاق افتاده است را به آنها گوشزد کنند تا به نحوی قوانین اجرایی شوند؛ ضمنا قانون یک نوشته است که باید امثال این آقایان آن را اجرایی کنند و هیچگاه خود به خود به منصه ظهور نخواهد رسید.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آقای رئیس جمهور! باید بداند که هر آنچه را که در این 7 سال اخیر در ذهن خود داشت و آنها را عملیاتی نکرد  دیگر نمی‌تواند با جنجال آفرینی کاری را به پیش ببرد.

عضو کمیسیون امنیت ملیو سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ای کاش رئیس جمهور بگذارد مردم به آرامش دست یابند و همچنین نظام هم به مسیر واقعی خود که پیشرفت و آبادانی بوده، بازگردد و اسباب زحمت برای ملت نشوند

 

سلیمی: دولت پویایی و تحرک مجلس یازدهم را بر نمی تابد

عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان این که رئیس جمهور متن قانون اساسی را فراموش کرده و مشخص نیست درباره قانون کدام کشور سخن می‌گوید گفت: مجلس شعبه دوم دولت نیست و اکنون در حال بازگشت به جایگاه اصلی خود است که این موضوع روحانی را عصبانی کرده و از آنجایی که پویایی مجلس و قوانین را بر نمی تابد، این اظهارات را می کند.

علیرضا سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در واکنش به سخنان رئیس جمهور درباره اجازه نظارت بر عملکرد وزرا صرفا از سوی رئیس جمهور در قانون اساسی، گفت: ظاهرا رئیس جمهور متن قانون اساسی را فراموش کرده چرا که نص صریح اصل 88 و 89 آن بحث نظارت مجلس است اما رئیس جمهور اصرار دارد خلاف قانون اساسی عمل کند.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه قرنطینه زیاد باعث شده رئیس جمهور دچار فراموشی شود، یادآور شد: ظاهرا مشاوران وی با مسائل حقوقی آشنا نیستند و اطلاعات غلط می دهند از طرفی علاقه رئیس جمهور به برجام بسیار زیاد است تا حدی که از قانون اساسی جمهوری اسلامی غافل شده است.

وی در ادامه با اشاره به حضور 20 ساله رئیس جمهور در مجلس اظهار داشت: زمانی که وی نماینده بود چنین صحبت هایی نمی کرد اما اکنون که کارنامه دولت خالی است شاهد چنین اظهارنظراتی هستیم.

سلیمی ادامه داد: آقای روحانی می گوید حقوقدان است اما این اظهارات موجب می شود کنار دانش حقوقی ایشان علامت سوال قرار گیرد و مشخص نباشد زمانی که از قانون اساسی صحبت می کند در واقع از قانون اساسی کدام کشور سخن می گوید.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تأکید کرد: مجلس شعبه دوم دولت نبوده و اکنون در حال بازگشت به جایگاه خود است که این موضوع روحانی را عصبانی کرده و از آنجایی که پویایی مجلس و قوانین را بر نمی تابد، این اظهارات را می کند.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه دوره آنهایی که مجلس را به توپ بستند گذشت، خاطرنشان کرد: ملت حیله های نخ نمای دولت را فهمیده اند و فرار از زیر بار مسئولیت تبدیل به هنر رئیس جمهور شده است؛ لذا بهتر است ایشان به جای اظهارنظرهای اشتباه درباره قانون اساسی، به فکر معیشت مردم باشد.

 

دلیگانی: اظهارات رئیس جمهور برای فرار از پاسخگویی است

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان این که اظهارات آقای رئیس جمهور درباره نظارت بر وزرا برای فرار از پاسخگویی به مردم است، گفت: جای تعجب دارد که آقای روحانی ادعای حقوقدانی دارد، اما موضوعاتی را درباره قانون به زبان می‌آورد که از الفبای مسائل حقوقی است.

حسینعلی حاجی دلیگانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در واکنش به اظهارات رئیس جمهور مبنی بر اینکه « مجلس نمی‌تواند بر کار وزرا نظارت کند» اظهار کرد: آقای رئیس جمهور برای فرار از پاسخگویی چنین اظهاراتی را مطرح می‌کند.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه، مورچه خورت و برخورار در مجلس شورای اسلامی افزود: جای تعجب دارد که آقای روحانی ادعای حقوقدانی دارد، اما موضوعاتی را درباره قانون به زبان می‌آورد که از الفبای مسائل حقوقی هستند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات رئیس جمهور مبنی بر اینکه در واکنش به اظهارات رئیس جمهور مبنی بر اینکه « مجلس نمی‌تواند بر کار وزرا نظارت کند» تاکید کرد: اظهارات رئیس جمهور در خصوص قوانین از روی استیصال است؛ چرا که مجلس شورای اسلامی دولتی را وادار به کار کرده که در این سال‌های اخیر منفعلانه عمل کرده بود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: آقای روحانی از اینگونه حرف‌های حاشیه‌ای در طول این 7 سال اخیر زیاد بر زبان می‌آورد، اما این احتمال وجود دارد که از این پس به دلیل روبه اتمام بودن دولت روزانه چنین اظهاراتی را در افکار عمومی مطرح کند.

دلیگانی تصریح کرد: رئیس جمهور باید در قبال عملکرد خود پاسخگو باشد و همچنین وزرا هم بایستی به مطالبات جدی نمایندگان که خواسته‌های جدی مردم را پیگیر هستند پاسخ دهند.

 

موسوی لارگانی: اظهارات روحانی ناشی از تلاش مجلس برای وادار کردن دولت به کار است

عضو هیأت رئیسه مجلس با انتقاد از سخنان رئیس جمهور درباره این که نظارت مجلس بر عملکرد وزرا در قانون اساسی جایگاه ندارد، با بیان اینکه رئیس جمهور اظهاراتی می کند که در قالب یک حقوقدان نمی گنجد، اظهار کرد: مجلس در حال وادار کردن مسئولان اجرایی به فعالیت بیشتر است و اگر دولت این اقدامات را انجام ندهد ناچار به پاسخگویی به افکار عمومی می شود، از این رو شاهد چنین اظهار نظرهایی از سوی رئیس جمهور هستیم که قصد دارد ذهن مردم را درگیر حواشی کند که دغدغه اصلی کشور نیست.

سید ناصر موسوی لارگانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد از اظهارات رئیس جمهور مبنی بر مطرح نشدن نظارت مجلس بر کار وزرا در قانون اساسی، گفت: این اظهارنظر از سوی کسی که خود 5 دوره در مجلس شورای اسلامی حضور داشته، حتی در جایگاه نایب رئیسی قرار گرفته و بعضا بحث نظارت مجلس را فریاد زده و از جایگاه حساس نمایندگی صیانت کرده، تعجب آور است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: چگونه قانون اساسی که به مجلس اجازه عزل رئیس جمهور را داده، اجازه نظارت بر عملکرد وزرا را نداده است؟ لذا این حرف از کسی که حقوقدان و مسلط به قانون اساسی است تعجب برانگیز است.

وی در ادامه با بیان اینکه عملکرد ضعیف باعث استیضاح و سوال از وزرا توسط نمایندگان می شود که ناشی از عدم اجرای قانون و عمل به وظایف است، عنوان کرد: بازدید نمایندگان از کارخانجات، مراکز صنعتی و دستگاه ها دلیل بر این است که نماینده به یکی از وظایف قانونی خود که نظارت بر عملکرد وزرا و شخص رئیس جمهور است، عمل کند.

موسوی لارگانی همچنین به بخش دیگری از اظهارات چند روز اخیر رئیس جمهور اشاره و بیان کرد: آقای روحانی چند روز پیش گفت وزیری نداریم که از حق مردم و مصرف کنندگان حمایت کند که این حرف نیز تعجب آور است که رئیس جمهوری عملکرد وزرای خود را زیر سوال ببرد و معتقدیم وزرا باید به ایشان اعتراض و از جایگاه خود صیانت می کردند.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه رئیس جمهور معتقد است سرهنگ نیست و حقوقدان است اما اظهاراتی می کند که در قالب یک حقوقدان نمی گنجد، اظهار کرد: مجلس در حال وادار کردن مسئولان اجرایی به فعالیت بیشتر است و اگر دولت این اقدامات را انجام ندهد ناچار به پاسخگویی به افکار عمومی می شود، از این رو شاهد چنین اظهار نظرهایی از سوی رئیس جمهور هستیم که قصد دارد ذهن مردم را درگیر حواشی کند که دغدغه اصلی کشور نیست.

 

فرهنگی: رئیس جمهور نمی تواند قوانین را تفسیر به رای کند

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه آقای روحانی اظهاراتی را در خصوص اختیارات مجلس شورای اسلامی مطرح کردند باید متوجه باشد که تفسیر قوانین بر عهده شورای نگهبان است و رئیس جمهوری نمی‌تواند در این باره تفسیر به رای کند.

محمد حسین فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در واکنش به اظهارات رئیس جمهور مبنی بر اینکه « ما در قانون اساسی چنین چیزی نداریم که مجلس بتواند بر کار وزرا نظارت کند» اظهار کرد: تفسیر قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان است و قطعا مراجع دیگر نمی‌توانند تفسیر به رای کنند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهرو اسکو در مجلس شورای اسلامی افزود: مواردی که جنبه "نص" دارد مشخص هستند و نیازی به تفسیر ندارند و در مواقعی هم که شبهاتی وجود داشته باشد، شورای نگهبان تفسیر آن را انجام خواهد داد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برداشت‌های اشخاص نمی‌تواند "نص صریح " احکام قانون اساسی را از مسیر خود منحرف کند؛ بنابراین اسیضاح، طرح سوال، و پیگیری‌های نظارتی از وظایف مجلس شورای اسلامی محسوب می‌شوند که در قانون اساسی نیز مبرهن شده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: رئیس جمهور اگر به تفسیر قوانین لازم داشته باشد، می‌تواند از شورای نگهبان استفسار کند و تفسیرهای دیگر جنبه قانونی ندارد.

 

احمد نادری: ما نظارت مجلس را تعطیل می کنیم؛ فقط فکری به حال معیشت مردم کنید!

 

نماینده تهران نوشت: آقای رییس جمهور؛ 

جناب حقوقدان؛

ما نظارت مجلس را تعطیل می کنیم؛ بخشی از اصل ۱۳۷ قانون اساسی را حذف می کنیم. اصلا نظارت بر همه چیز و همه جا با جنابعالی.

 همه ما بد و شما خوب.

فقط فکری به حال معیشت مردم و طبقات فرودست که گرفتار تدبیر جنابعالی و دولتتان شده و هزار مشکل دارند کنید.

 

محسن زنگنه: در تله حاشیه سازی دولت گرفتار نشویم!

 

نماینده تربت حیدریه نوشت:

محسن زنگنه: مطالب امروز (۹۹/۱۰/۱) دکتر روحانی را دیدم.

چیز جدیدی نبود!!

از امروز تا خرداد ۱۴۰۰ مراقب باشیم در تله حاشیه سازی دولت گرفتار نشویم.

اولویت امروز بودجه ۱۴۰۰ و جهش تولید و معیشت مردم است.

 

امیرآبادی فراهانی: روحانی برای فرار از پاسخگویی هرحاشیه‌ای را طرح می‌کند

 

نماینده قم نوشت:

کسی که سابقه نمایندگی داشته و خود را حقوقدان معرفی کرده بعید است که حق نظارت مجلس را نفی کند!! ولی آقای روحانی این روزها برای فرار از پاسخگویی هرحاشیه‌ای را طرح می‌کند.

مجلس از دولتمردان می خواهد که در این ماههای پایانی حداقل به فکر معیشت، تورم و اشتغال جوانان باشند.

 

قاضی زاده هاشمی: جناب آقای رئیس‌جمهورِ حقوق‌دان چرا با معاون حقوقی خود مشورت نمی‌کنید؟

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص سخنان اخیر رئیس‌جمهور درباره قانون اساسی مبنی بر اینکه نمایندگان وظیفه اعمال نظارت بر عملکرد وزرا را ندارند و این موضوع بر عهده رئیس جمهور است، در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت:

بنا بر اصول 89، 76 و 88 قانون اساسی مشهود است که مجلس شورای اسلامی وظایف و اختیار «نظارت»، به خصوص بر دولت مستقر را دارد؛ چرا این وظایف بدیهی «نظارت» نمایندگان مردم برای رئیس جمهور روشن نیست؟!

‌جناب رئیس جمهورِ حقوقدان  چرا حداقل با معاون حقوقی خود مشورت نمی‌کنید؟

 

جوکار: رئیس جمهور یک بار قانون اساسی را مطالعه کند

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی گفت: خوب است رئیس جمهور یک بار قانون اساسی را مطالعه کند تا برخی از صحبت ها تکرار نکند.

محمدصالح جوکار در نشست علنی امروز (سه شنبه، 2 دی ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان رسیدگی به طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به صحبت های روز گذشته رئیس جمهور در خصوص عدم نظارت مجلس بر عملکرد وزرا، گفت: براساس قانون اساسی قانونگذار باید برحسن انجام قانون نیز نظارت کند و نظارت بر عملکرد وزرا نیز از وظایف عملکردی مجلس است.

وی با انتقاد از صحبت های رئیس جمهور در مورد رفراندوم قانون اساسی، افزود: نمی دانم چه لزومی دارد که هرسال رئیس جمهور از رفراندوم سخن می گوید و بد نیست یک بار بحث رفراندوم از عملکرد رئیس جمهور نیز مطرح شود تا ایشان ببینند مردم از عملکرد رئیس جمهور به چه میزان رضایت دارند.

جوکار در خصوص پیشنهادات اصلاحی بر روی طرح اصلاح قانون انتخابات، گفت: برخی از این پیشنهادات وقت مجلس را می گیرد ما می خواستیم این طرح در انتخابات 1400 اجرایی شود اما با شرایط فعلی این امکان وجود ندارد، همچنین برخی رسانه ها و اشخاص شائبه هایی مطرح می کنند که مجلس محدودیت هایی برای حضور افراد و اشخاص در انتخابات ایجاد می کند اما من عرض می کنم که این محدودیت برای کسانی است که جرم اقتصادی دارند.

وی افزود: این محدودیت برای کسانی است که تابعیت اقتصادی مضاعف دارند و یا منافع کشورهای خارجی را دنبال می کنند و یا خانواده اش اقامت کشور بیگانه را دارد. بعضی ها نیز این شائبه را مطرح می کنند که مجلس می خواهد مانع از حضور جوانان در عرصه انتخابات شود، حال من عرض می کنم عملکرد وزارتخانه موردنظر را ببینید و بررسی کنید قانون باید بر تراز جمهوری اسلامی باشد نه بر تراز موردنظر آقایان.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد: براساس اصل 3 قانون اساسی و سیاست های کلی انتخابات ما نمی توانیم برای حضور اعضای هیات رئیسه مجلس و یا سایر قوا به عنوان کاندیدا در انتخابات ریاست جمهوری مانع ایجاد کنیم و این نوعی تبعیض است لذا این پیشنهاد موردقبول کمیسیون نیست و از نمایندگان می خواهم رأی موافق به این موضوع ندهند.

حجم ویدیو: 6.93M | مدت زمان ویدیو: 00:03:48
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.