طبق توضیحات رییس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان هنوز اسمی ندارد اما ۳۰ حزب تشکیل دهنده شورای هماهنگی جبهه اصلاحات عضو آن هستند و ۱۰ شخصیت‌ حقیقی ملی غیرحزبی مورد وثوق چون عبدالواحدموسوی لاری، محمدرضا عارف و سید محمد خاتمی و... در این نهاد حضور خواهند داشت.

به گزارش جماران؛ ایرنا نوشت: ۳۰ حزب شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به همراه ۱۰ شخصیت ملی اصلاح‌طلب این بار در قالب سازوکاری جدید قصد دارند اصلاح‌طلبان را برای معرفی نامزد واحد در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ به ائتلاف برساند.

فرج الله کمیجانی روز سه شنبه با اشاره به مصوبه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات برای تصویب اساسنامه‌ و آیین‌نامه‌ برای ایجاد یک نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلب برای انتخابات ریاست‌ جمهوری، گفت: این نهاد هنوز اسمی ندارد اما ۳۰ حزب تشکیل دهنده شورای هماهنگی جبهه اصلاحات عضو آن هستند و ۱۰ شخصیت‌ حقیقی ملی غیرحزبی مورد وثوق چون عبدالواحدموسوی لاری، محمدرضا عارف و رییس دولت اصلاحات و... در این نهاد حضور خواهند داشت.

رییس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با بیان اینکه طبق مصوبه اعضای شورا، این نهاد باید مورد تایید رییس دولت اصلاحات قرار گیرد، افزود: پس از شروع به کار این نهاد ائتلافی به اطلاع کمیسیون ماده ۱۰ نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی قرار می‌گیرد.

کمیجانی درباره اینکه با شروع به کار نهاد جدید، سرنوشت شورای عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان چه خواهد شد و اینکه دلیل تشکیل این نهادهای ائتلافی چیست، گفت: کاری به کارکرد گذشته این نهادها ندارم. شورای هماهنگی با همه اعضایش فعالیت می‌کند اما یک سری شخصیت‌های غیرحزبی دارای وجهه ملی در این نهاد جدید حضور دارند.

وی درباره انتقادها به شورای‌عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح طلبان به دلیل حضور اشخاص حقیقی و غیرحزبی و اینکه نهاد جدید اصلاح‌طلبان همان رویه را ادامه می‌دهد، گفت: همه این موارد در این جلسه بحث شد و اکثریت به این اتفاق رسیدند تا ۱۰ شخصیت حقیقی غیرحزبی دارای وجهه ملی به عنوان مشاور در جلسات نهاد جدید اجماع‌ساز حضور داشته باشند. تشکیل دهنده این ائتلاف جدید ۳۰ حزب شناسنامه دار عضو شورای هماهنگی هستند.

دبیرکل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی ادامه داد: هنوز رییسی برای این ائتلاف معرفی نشده است. احتمال دارد ۳۰ حزب شورای هماهنگی به اضافه این ۱۰ شخصیت به نامزد واحدی برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ برسند. انتظار می‌رود همه به این ساز و کار رای دهند که نامزد واحد مورد توافق این ائتلاف انتخاب شود. نامزدی که مورد تایید همه جریاناها و احزاب اصلاح طلب باشد.  

کمیجانی هدف این ائتلاف را حضور در انتخابات ۱۴۰۰ عنوان و درباره ایرادها به شورای عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان تصریح کرد: اشکال نهاد قبلی این بود یک سری افراد حزبی در آن بودند ولی این اشکال الان برطرف شده است. در نهاد جدید فقط افراد غیرحزبی دارای وجهه ملی مورد تایید اعضا حضور خواهند داشت.

رییس دوره ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات درباره اینکه آیا احزاب و تشکلهای اعتدالی می‌توانند در این نهاد حضور داشته باشند، گفت: توضیح داده شده است همه احزاب ملی که می‌توانند در این نهاد شرکت کنند درخواست کتبی ارائه دهند و بعد روی این موضوع بحث و به آنان اطلاع رسانی می‌شود.  

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.