بنا بر توضیحات یک عضو شورای هماهنگی اصلاحات هنوز بحث کاندیداها در این شورا مطرح نشده و در همین حال یک فعال سیاسی اصولگرا در رابطه با ایجاد وحدت در جریان اصولگرایی برای انتخابات ۱۴۰۰ گفت: «اتفاق جدیدی نمی افتد و آنچه که در انتخابات اسفند 98 رخ داد، مجددا در انتخابات 1400 نیز تکرار می شود».

به گزارش جماران؛ به نقل از برنا، عضو شورای هماهنگی اصلاحات گفت: اینکه گفته شده بحث کاندیداها در شورای هماهنگی اصلاحات مطرح شده، چنین چیزی مطرح نشده و بنده این مسئله را تکذیب می‌کنم.

به دنبال انتشار لیست 19 نفره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری از سوی محسن هاشمی، رئیس شورای مرکزی کارگزاران، «سیدمحمود علیزاده طباطبایی»، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران گفت: «قاعدتا این بحث در شورای هماهنگی اصلاحات مطرح شده است. مبنی بر اینکه کسانی که آمادگی دارند برای کاندیداتوری در انتخابات 1400 با آنها مذاکره صورت گیرد تا به یک جمع بندی کلی برسند. در حزب کارگزاران در این باره جمع بندی نهایی صورت نگرفته بلکه فقط در کمیته سیاسی و  سایر احزاب اصلاح طلب، مباحثی صورت گرفته است از این رو این افراد مطرح شده‌اند.»

پس از این سخنان، محسن هاشمی در گفت و گو با یکی از رسانه‌ها عنوان کرد: «ذکر این نام‌ها صرفا عنوان‌ کردن نام کسانی بوده است که در جبهه اصلاحات از آنها به‌ عنوان نامزدهای بالقوه سخن به‌ میان می‌آید اما اینکه درباره این نام‌ها در حزب کارگزاران بحثی صورت گرفته باشد، خیر اصلا چنین چیزی نیست و چنین منظوری نداشته‌ام.»

در واکنش به این سخنان، «علی باقری»، عضو شورای هماهنگی اصلاحات، گفت: اینکه گفته شده بحث کاندیداها در شورای هماهنگی اصلاحات مطرح شده، چنین چیزی مطرح نشده و بنده این مسئله را تکذیب می‌کنم. نه تنها این اسامی اعلام شده از سوی کارگزاران، بلکه هیچ اسمی مطرح نشده است به بیانی دیگر ما حتی به مرحله طرح اسم کاندیدا در شورای هماهنگی اصلاحات نرسیده‌ایم.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور خاتمی در پاسخ به این سوال که آیا اقدام کارگزاران را در انتشار لیست شتاب زده می‌دانید؟  افزود: بنده در این باره نظری ندارم چراکه به خود حزب کارگزاران مربوط است، منتهی این اسامی به شورای هماهنگی اصلاحات مربوط نیست.

او درباره به اجماع رسیدن احزاب اصلاح طلب بر سر یک کاندیدا ادامه داد: در واقع قبل از اینکه کاندیدایی مطرح شود و مهم باشد، ما باید بر سر راهبردهای خود برای انتخابات آینده بحث کنیم و به توافق برسیم؛ اینکه فضای انتخابات آینده را چگونه تحلیل و ارزیابی می‌کنیم و بر این مبنا راهبرد مدنظر اصلاح طلبان برای انتخابات آینده چیست؟ مهم است. از این رو احزاب، این مسائل را باید در وهله اول، در میان خودشان بررسی کنند بنابراین راهبردها و تحلیل ما از شرایط است که در نهایت کاندیدایی مطرح می‌شود. 

این چهره سیاسی اصلاح طلب بیان کرد: حال، مطرح کردن اسامی بدون اینکه ببینیم در چه بستری و با چه تحلیل و راهبردی می‌خواهیم به انتخابات نگاه کنیم، راهگشا نیست. بنابراین تا زمانی که راهبردها مشخص نشود اصلاح طلبان هیچ گاه به اسامی نمی‌رسند. باید ببینیم مجموعه احزاب اصلاح طلب در خصوص تحلیلشان نسبت به شرایط و راهبرد مدنظرشان نسبت به انتخابات آینده، چگونه می‌توانند بحث کنند و به توافق برسند. اگر احزاب به راهبرد واحدی برسند یقینا رسیدن به یک کاندیدا به نظر سخت نمی رسد. اگر راهبردها متفاوت شود آن زمان ممکن است که بر مبنای راهبردهای متفاوت، نوع ورود در انتخابات و برگزیدن نامزد هم بین احزاب اصلاح طلب متفاوت شود. 

علی باقری عنوان کرد: بنابراین رسیدن به این مرحله بسیار زود است که بخواهیم اظهارنظر کنیم.

رئیس دفتر سیاسی حزب توسعه ملی ایران اسلامی تصریح کرد: این اسامی احتمالا در حزب کارگزاران مورد بررسی قرار گرفته و در شورای هماهنگی اصلاحات بررسی نشده است. به هر حال ممکن است سایر احزاب به صورت مستقل، در خصوص راهبردها و نامزدها، بحث‌هایی در جمع خودشان داشته باشند مسئله عجیب و بعیدی نیست، منتهی اینکه این اسامی قطعی شده باشد و از سوی حزب در شورای هماهنگی مطرح شده باشد، مطلقا بحثی در شورا مطرح نشده است. 

او اظهار کرد: فقط حزب کارگزاران نیست که ممکن است اسامی کاندیداها را مورد بررسی قرار داده باشد، سایر احزاب هم ممکن است این اقدامات را انجام دهند اما در این سطح، به این زودی و بدون رسیدن به یک نتیجه قطعی یا تشریک مساعی با احزاب دیگر، صلاح ندانستند اگر موضوعی هم در داخلشان مطرح شود، رسانه ای کنند. به هر حال کارگزاران ترجیح داده بحث‌های داخلی‌اش را رسانه‌ای کند و به خودش مربوط است، منتهی این مسئله ارتباطی با شورای هماهنگی و سایر احزاب ندارد.

 

هنوز هیچ شورایی در جریان اصولگرایی شکل نگرفته است

«جواد آرین منش»، فعال سیاسی اصولگرا، در رابطه با بالا گرفتن اختلافات در این جریان در نزدیکی انتخابات ۱۴۰۰  گفت: جریان اصولگرا در دوره های گذشته نیز در چنین مقاطعی به وحدت و همگرایی دست پیدا نکرده است. الان هم در درون این جریان اختلاف سلایق خود نمایی می کند و جریان هایی مثل پایداری و جبهه پیروان خط امام و رهبری و جامعه روحانیت مبارز و جمنا سلایقی متفاوت دارند و قاعدتا کاندیداهای متفاوتی وجود دارد.

او افزود: امروز هم در میان کاندیداهای نظامی و پاسدار و روحانی و... چهره های مختلفی مطرح و اعلام موجودیت کرده اند و برخی از سوی دیگران، مطرح می شوند.

آرین منش تاکید کرد: اصولگرایی باید به سمت شورا و وحدت برود ولی هنوز چنین شورایی شکل نگرفته است. هر چقدر به انتخابات نزدیکتر بشویم تلاش ها برای رسیدن به کاندیدای واحد بیشتر می شود و اگر چهره شاخصی، چون رییسی اعلام موجودیت کند، همگرایی و وحدت آسان تر است.

او اضافه کرد: کاندیدایی که همه سلایق اصولگرایان را به طور 100% تامین کند و همه بر آن اتفاق نظر داشته باشند، عملا وجود ندارد هر کدام از این چهره ها که مطرح شوند، بخشی از جریان اصولگرایی رویکرد مثبت نشان می دهند.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه جابجا شدن ها از رییس مجلس به رییس جمهور لطماتی را به دنبال خواهد داشت، گفت: البته من شخصا عقیده دارم، قالیباف در حوزه های میدانی موفق تر از حوزه قانون گذاری است و در مسئولیت های اجرایی خود بیشتر موفق بوده، جنس او میدانی است.

او اضافه کرد: در شرایط فعلی ما با چالش عدم حضور و مشارکت مردم روبرو هستیم مگر اینکه شرایط رقابتی بوجود بیاید تا رقابت را بالا ببرد. در حال حاضر مشارکت مردم چالش بزرگی برای انتخابات، است.

آرین منش تصریح کرد: شاید اظهارنظر دقیقی باشد که برخی از چهره های اصولگرا ابراز کرده اند که موفقیت ما در گرو مشارکت پایین است چون هر چقدر میزان مشارکت افزایش پیدا کند و رقابت داغ تر شود، قاعدتا جریان اصلاح طلب نفع بیشتری می برد.

چهره اصولگرا اضافه کرد: افراد به طور سنتی همواره در انتخابات شرکت می کنند نیروهای متدین، مذهبی، سنتی و مسجدی رای اصولگرایی دارند ولی این افراد، برخی مواقع شرکت می کنند و گاهی شرکت نمی کنند، این طیف و افراد منتقد بیشتر به سمت اصلاح طلبی تمایل دارند.

 

دو جریان قالیباف و جبهه پایداری در حال رقابت هستند

یک چهره سیاسی اصولگرا با اشاره به درخواست جبهه پایداری در انتخابات 1400 گفت: آنها عقب نشینی نمی کنند چون همین حالا هم دست پیش را ندارند؛ جبهه پایداری در انتخابات ریاست جمهوری دست پیش ندارد و چاره ای ندارد جز اینکه به سهمیه ای در هیات دولت و سازمان های دیگر بسنده کند.

«محمد مهاجری»، یک چهره سیاسی اصولگرا، در رابطه با ایجاد وحدت در جریان اصولگرایی برای انتخابات ۱۴۰۰ گفت: اتفاق جدیدی نمی افتد و آنچه که در انتخابات اسفند 98 رخ داد، مجددا در انتخابات 1400 نیز تکرار می شود، با این تفاوت که در آنجا سهم هر جریان سیاسی در قالب لیست های انتخاباتی متعددی معلوم می شد ولی در اینجا یک رییس جمهور بیشتر نداریم و نمی توان، روی افراد متعددی توافق کرد و چاره ای نیست جز اینکه، جریانات سیاسی با هم ائتلاف کنند.

او در رابطه با اختلافات احتمالی در جریان اصولگرایی تاکید کرد: من فکر می کنم، مانند قبل جبهه پایداری طلبکارانه سعی می کند کاندیدای خود را منتخب کند و در مقابل برخی از اصولگرایان به دنبال این هستند که زیر بار درخواست جبهه پایداری نروند؛ جبهه پایداری در سال های گذشته نشان داده که به شدت اهل معامله است و سهم خود را روی افرادی به غیر از رییس جمهور می بندد و چنین درخواست هایی خواهد داشت.

مهاجری با اشاره به درخواست جبهه پایداری در انتخابات 1400 گفت: آنها عقب نشینی نمی کنند چون همین حالا هم دست پیش را ندارند؛ جبهه پایداری در انتخابات ریاست جمهوری دست پیش ندارد و چاره ای ندارد جز اینکه به سهمیه ای در هیات دولت و سازمان های دیگر بسنده کند.

او با بیان اینکه تندروهای مجلس به دنبال انتخابات ۱۴۰۰ هستند و به این موضوع نقدهای زیادی وارد است، گفت: جبهه پایداری همیشه صدای بلندی دارد همه آنها همیشه بلند گویی به دست دارند و با بلندگو حرف می زنند، هیچ کدام از آنها بلد نیستند آرام حرف بزنند به همین دلیل شما صدای آنها را بلندتر و بیشتر از بقیه صداها، می شنوید. در مجلس یازدهم هم وضعیت به همین صورت است.

این فعال سیاسی در رابطه با اختلافات تندروها با قالیباف گفت: به طور مشخص می گویم در جریان اصولگرایی جبهه پایداری و جریان قالیباف را داریم و بقیه اصولگرایان معتدل هستند و حتی در این فضا ترجیح می دهند به میدان ورود نکنند، چون در این فضای تند سیاسی بازار گرمی ندارند.

مهاجری در پایان افزود: هر دو جریان قالیباف و جبهه پایداری در حال رقابت هستند، این دو جریان نشان داده اند که اهل معامله اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.