رئیس ستاد شورایاری های شهر تهران با یادآوری این موضوع که خانه کتاب، اتحادیه ناشران و شورایاران فهرستی از کتابفروشیها تهیه کردند و ما آن را در اختیار شهرداری قرار دادیم گفت: انجام این کار به عهده سازمان زیباسازی بوده است. کار دشواری هم نیست. هم به شهر یک لطف و روحی می دهد هم نشان دهنده رویکردی مناسب از ناحیه مدیریت شهری و شورای شهر به دانایی است . من از شهرداری تهران می خواهم این کار را سریع انجام دهد چون چندان وقتی نداریم.

به گزارش جماران؛ احمد مسجدجامعی در ابتدای سخنان خود و پس از گرامیداشت روز کتاب و کتابخوانی توسط مهندس هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، گفت: خوشبختانه روز کتاب و کتابخوانی هم سال هاست به هفته کتاب تبدیل شده، همچون روز تهران که به هفته تهران انجامید. پنجشنبه آخر هفته کتاب هم، روز کتابگردی است که از ابتکارات شوراست و اعضای محترم شورا از جمله رئیس محترم شورا آقای مهندس هاشمی هم در این روز بارها مهمان و میزبان خبرنگاران ، ناشران و اهل کتاب و کتابخوانی بوده اند. روز کتابگردی به گفته برخی ناشران و کتابفروشان، نوروز کتابفروشی ها است.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به این که هر سال روز کتاب گردی با شعار«من هم می آیم» همراه گفت: امسال به دلیل گسترش کرونا چنین شرایطی وجود ندارد و شعار «من هم می آیم» تبدیل به شعار « کتاب می آید» شده است.

در هفته کتاب، توزیع کتاب به صورت رایگان و یا با هزینه ای اندک انجام می شود

وی در ادامه به چگونگی اجرای برنامه های هفته کتاب پرداخت و اظهار داشت: ساختاری هم برای هفته کتاب طراحی و پیش بینی شده که با همکاری شهرداری ،  خانه ادبیات و کتاب ایران ، بخش پست مخابرات، پیک بادپا و سایر بخش های خصوصی شبکه های توزیع کالا و خدمات اجرا می شود تا کتاب به ویژه در روز کتاب گردی در شهر تهران رایگان و در سایر نقاط با بهایی بسیار کم  به دست دوستداران کتاب برسد. در واقع بخش های دولتی و خصوصی متعهد شدند که کتاب را آسان و ارزان یا بی هزینه به دست علاقمندان برسانند.

مصوبه نصب تابلوی کتابفروشی در معابر، اجرایی نشده است

وی ضمن بیان این موضوع که خوب است شهرداری های سایر نقاط الگو و مدیریت شهری تهران را پیش رو داشته باشند به اجرایی نشدن برخی مصوبات شورای شهر تهران در خصوص کتاب پرداخت و گفت: می خواهم به  مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی مروری داشته باشم بر برخی مصوباتی که پس از کتاب گردی های پیشین در شورای شهر تصویب کردیم و  اجرایی نشده است. یکی عملیاتی کردن طرح الزام شهرداری تهران به نصب راهنما برای کتاب فروشی ها در مناطق 22 گانه است. البته برخی مناطق این کار را خودجوش انجام داده اند.

رئیس ستاد شورایاری های شهر تهران با یادآوری این موضوع که خانه کتاب، اتحادیه ناشران و  شورایاران فهرستی از کتابفروشیها تهیه کردند و ما آن را در اختیار شهرداری قرار دادیم گفت: انجام این کار به عهده سازمان زیباسازی بوده است. کار دشواری هم نیست. هم به شهر یک لطف و روحی می دهد هم نشان دهنده رویکردی مناسب از ناحیه مدیریت شهری و شورای شهر به دانایی است . من از شهرداری تهران می خواهم این کار را سریع انجام دهد چون چندان وقتی نداریم. 

این عضو شورای شهر تهران افزود: شورایاران هم خیلی به این کار مصر هستند و در این زمینه آماده همکاری اند. چون کتابفروشی ها در حقیقت پاتوق فرهنگی محله اند و برای فعالیت های محله ای که شهردار محترم هم تاکیدی زیادی بر آن دارد یکی از لوازمش همین معرفی و شناسایی و تقویت کتاب فروشی هاست.

گنجاندن لایه کتابفروشی در نقشه تهران، الزامی است

مسجدجامعی در توضیح دومین مصوبه ای که اجرایی نشده است گفت: دومین مصوبه، گنجاندن لایه کتابفروشی در نقشه های تهران است که هنوز عملیاتی نشده. در این خصوص هم به راحتی می توانیم در نقشه های تهران لایه ای جدید بگذاریم که بتوان کتاب فروشی ها را در هر محله ای شناسایی کرد. امیدوارم در همین هفته کتاب در نقشه ها قرار گیرد و باکمک شهرداری و ناشران و مراکز اطلاع رسانی اطلاعات این کارجمع آوری شود. 

امیدوارم کسانی که پس از ما می آیند، برنامه های هفته کتاب و روز کتابگردی را ادامه دهند

عضو شورای شهر تهران در ادامه گفت: طبیعتا امسال هم می توانیم کتابگردی را با همان روال گذشته، بصورت مجازی داشته باشیم و در کتابفروشی ها حضور پیدا کنیم، در نشست های آنها مشارکت داشته باشیم و کتاب هایی  را هم سفارش بدهیم. تشکری هم دارم از همه دوستانی که در این سال ها ودر روز کتاب گردی در کل کشور در کتابفروشی ها حضور پیدا کردند و انشاء الله کسانی که بعدها هم خواهند آمد این  راه را ادامه بدهند.

روشن نگه داشتن چراغ دانایی در شرایط دشوار توسط جامعه تعلیم و تربیت

وی به مناسبت هفته کتاب، در خصوص فداکاری های جامعه تعلیم و تربیت کشورمان اظهار داشت: چون هفته کتاب است جا دارد از جامعه تعلیم و تربیت هم تشکری کنم. این ها چراغ دانایی را در شرایط دشوار هم همچنان روشن نگه داشته اند که آخرین شان هم شادروان مرحومه خانم مریم اربابی است که حتی روی تخت بیمارستان و در اوج بیماری تعلیم و تربیت را پاس داشت.

مدرسه ای که در شرایط اشغال کشور و اضمحلال قدرت سیاسی تاسیس شد

مسجدجامعی با بیان این که در تهران نیز نمونه های زیادی از تلاش بی وقفه فرهنگیان وجود داشته و دارد یادآور شد: در خود تهران هم از این نمونه ها بسیار داریم. در حوالی میدان شوش مدرسه ای هست که تاریخ افتتاح آن مهر 1320  است. این تاریخ نشان می دهد که در اوج اشغال تهران و با وجود جنگ جهانی دوم و همه مسائل و مشکلات کشورمان، معلمان نگذاشتند چراغ آموزش و پرورش خاموش شود. 25 شهریور همان سال که قدرت سیاسی از هم پاشیده بود و نظام سیاسی بدون حاکم بود ولی چراغ آموزش و فرهنگ را معلمان روشن نگه داشتند. 

برخی مراکز آموزش و پرورش به نام معلمان فداکار نامگذاری شود

عضو شورای شهر تهران با ارائه این پیشنهاد که ضروری است آموزش پرورش هم به موضوع فداکاری های معلمان و شاغلان در بخش آموزش و پرورش  بپردازد و توجه جدی داشته باشد گفت: خوب است آموزش و پرورش نام برخی مراکز و موسسات را به اسم این معلمان فداکار بگذارد. لازم هم نیست حتما از دنیا رفته باشند. معلمی که تلاش کرده و در روستای دور افتاده ای به سراغ دانش اموزی رفته که از امکانات اموزش مجازی برخوردار نبوده است و این مسافت را هر روز طی کرده تا به او آموزش دهد، کسی است که باید از او قدردانی شود.

وی در پایان گفت: از معلمان عزیز کشور بسیار تشکر می کنم که نمونه هایی از ایثار و فداکاری آن ها بسیار است.  امیدوارم ما و دیگران طرح هایی را تصویب کنیم که نشانگر توجه ما به تلاش های بی وقفه این عزیران هم  باشد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.