عضو شورای اسلامی شهر تهران نسبت به نادیده گرفتن سلیقه مردم در توسعه طرح‌های شهری به شهرداری تهران تذکر داد و گفت: نمی‌توانیم شهر را به سلیقه خود بسازیم.

به گزارش جماران؛ عضو شورای شهر تهران گفت: میدان شهدای هفده شهریور، میدان مهمی است و ارزشهای فراوانی دارد و نقطه عطف رویدادتاریخی هفده شهریور است. در باره این مکان‌ـ رویداد مهم و تاریخی شعرها، سرودها گفته شد و مقاله‌ها نوشته شد ما هیچ اقدام ماندگاری برای این میدان نکرده‌ایم.مثلا یک نماد یا تندیس ویژه‌ای در حد و قواره این اتفاق مهم تاریخ معاصر پایتخت یا یک کار ویژه‌ای یا حتی آرایش ویژه‌ای برای این میدان ایجاد نکرده‌ایم.

احمد مسجدجامعی در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران با بیان این مطلب گفت:منظور من کاری است که در قد و قواره این واقعه بزرگ تاریخی در دوره معاصر پایتخت باشد، چنین کاری انجام نشده است. سالهای پیش هم اینگونه بود.

کارهای نمایشی انجام می‌شود

عضو شورای شهر تهران با یادآوری این نکته که همیشه شاهد بوده‌ایمنزدیک هفده شهریور و نوزده شهریور، یک کار نمایشی انجام می‌شود و حرفهایی زده می‌شود اظهار داشت: وقتیفصلآنتماممی‌شودهمهچیزتماممی‌شود.من این تذکر را پیش‌ترها هم داده‌ام و بی تاثیر هم نبوده و از نتایج آن، همان اثر حجمی است که دیروز در کنارش، شاخه گل گذاشتید.

وی به قرارداشتن میدان شهدای هفده‌شهریور در میان چند منطقه شهرداری، به‌عنوان یکی از عوامل کار نشدن اشاره کرد و گفت: به نظرم یکی از دلایل مغفول ماندن این میدان آن است که بین چند منطقه شهرداری از جمله مناطق 12 ، 13 و 14 قرار گرفته است.اما با توجه به جایگاه تاریخی این مکان‌ـ‌رویداد لازم است با نگاهی ملی و تصمیم فرامنطقه ای ، شرایط مطلوب در آن ایجاد و نمادهایی متناسب با این رویداد تاریخی ساخته شود.

شهرداری نباید و نمی‌تواند شهر را به سلیقه خود بسازد

مسجدجامعی در ادامه سخنان خود ضمن بیان این موضوع که بالاخره ما حرف ها وبرنامه هایی برای شهر داشتیم بیان داشت: باید به این حرف‌ها و برنامه‌ها توجه داشت به خصوص این دوره که آقای شهردار خود شهرساز است و دوستان و همکارانش نیز همینطور. شهرداری در قصه شهر دانای کل نیست و تنها یکی از شخصیت های قصه شهر است و همه حرف را شهرداری نمی‌زند. شهرداری مدیریت ونظارت می‌کند که همه صحبت کنند.بنابراین شهرداری نباید و نمی‌تواند شهر را به سلیقه خود بسازد. همه شهر می‌بایست به سلیقه همه مردم ساخته شود. این حرف‌هایی است که ما می‌زنیم و کم کم دارد فراموش می‌شود.

بدون اطلاع ذینفعان، پیاده ‌رو خیابان کریم‌خان را تخریب کردند

عضو شورای شهر سپس راسته کریم‌خان را مورد اشاره قرار داد و گفت:در عین حال که این منطقه را مدنظر قرار دادم اما صحبتم کلیت دارد. این راسته یک فضای عمومی است و در فضای عمومی، همهشهروندان حق مشارکت دارند. برخی از امور بر عهده شهرداری است. درواقع شهرداری باید زمینه مشارکت شهروندان را فراهم کند. 

وی با بیان این کهرفت‌وآمد خود من در این راسته به دلیل کتابفروشی‌ها زیاد است بیان داشت: بخشی از پیاده‌رو این راسته را ناشرین وکتابفروشی‌ها به سلیقه خود یا دیگرکارشناسان شهری، بسیار مناسب و معمارانه‌ ساخته اند ولی به یکباره مشاهده کردیم بدون اطلاع ذینفعان، تمام این پیاده‌روها را تخریب کردند.

مسجدجامعی افزود: بعضی از آنها می‌گفتند ما هزینه زیادی برای ترمیم و اصلاح پیاده روداده ایمو مشاور گرفته ایم. این نحوه دخالت کردن شهرداری در امور شهر همان مسئله دانای کل است. 

به نگاهی که منجر به حذف مردم می‌شود اعتراض دارم

عضو شورای شهر تهران در ادامه یادآور شد: خاطرم هست در دوره‌ای می‌خواستیم برای پیاده‌رو همین خیابان کار کنیم. آقای سلیمی شهردار وقت منطقه بودند.با حضور شورایاران، ناشرین و دیگر ذینفعان محلیجلسه‌ای در نشر ثالث برگزار کردیمو گفت و گو کردیم و نتایج خوبی هم از آن مشارکت به‌دست آمد، اکنون چه ضرورتی داشت که پیاده‌روهای خیابان کریم خان که بسیار خوب، متناسب و متنوع بود را خراب کنیم و آن را یک دست کنیم؟مثل این که شما بخواهید سیما و منظر شهر را یکدست کنید. شما آنرا باز پیرایی کنید و اگر نقطه ضعفی دارد برطرف کنید. من به این نگاهی که منجر به حذف مردم می‌شود اعتراض دارم. بالاخره خود مردم با سرمایه خود و سلیقه خودشان، مشاوران و طراحانیبرایاین کار انتخاب کرده بودند.

خودعقل‌کل‌پنداری را کنار بگذاریم

وی سپس به ویژگی‌های بخش‌های عمومی شهر پرداخت و گفت: بخشی از قلمرو عمومی حاصل ابتکارات شخصی است و فضای عمومی بایستی تجلی‌گاه کار و تعامل همه گروه‌های اجتماعی باشد نه اینکه ما بهجهتقدرتوقوتی کهداریم،سلیقه خودمان را اعمال کنیم. لازم است این خودعقل‌کل‌پنداری را کنار بگذاریم و بگوییم همه مردم با همدیگر؛عقل کل هستند.

مسجدجامعی در پایان تدکر خود اظهار کرد: آقای شهردار که خود به این مسائل حساس هستند و در برخی موارد هم انصافا رعایت می‌کنند و جا دارد در مورد این مسائل که از حقوق مردم هم هست توجه ویژه داشته باشند و نظارت کنند. به خصوص این قبیل پیاده‌روها که می‌توان گفت اصلا مشکلی ندارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.