وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سعودی در ادامه لفاظی‌های ضدایرانی سعودی‌ها، در یک مصاحبه خواستار «تلاشی جهانی برای مهار کردن رفتار تهاجمی ایران» شد.

به گزارش جماران، مجری فاکس نیوز در ابتدای این مصاحبه به سراغ حمله ۲۳ شهریور ماه یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به دو پالایشگاه «بقیق» و «خریص» شرکت آرامکو عربستان سعودی رفت و سوال کرد: «آیا شما قرار است مدارک و اسناد بیشتری (درباره حمله ) را علنی منتشر کنید؟»

عادل الجبیر گفت: «بله همه هدف ما هم همین است. ما می‌دانیم که تجهیزاتی که در این حمله استفاده شدند، ساخت ایران بودند و می‌دانیم که حمله از جنوب (عربستان سعودی) انجام شده و نه شمال. موشک‌های کروزی که در این حمله به کار رفتند، برد لازم را نداشتند که بتوانند از یمن شلیک شده باشند. ما به خاطر منشا این موشک‌ها، ایران را مسوول این حمله می‌دانیم و حالا در حال بررسی این موضوع هستیم که این موشک‌ها از کجا شلیک شده‌اند».

وزیر خارجه سابق عربستان سعودی مدعی شد: «تاریخ ۴۰ سال اخیر ایران، یک تاریخ تجاوزگری به ویژه علیه کشور من بوده است. آنها به سفارت‌های ما حمله کرده‌اند، آنها تلاش کردند که (مراسم) حج را مختل کنند، آنها دیپلمات‌های ما را در تعدادی از کشورها ترور کرده‌اند، آنها تلاش کردند که در عربستان سعودی هسته‌های تروریستی تشکیل دهند، آنها در سال ۱۹۹۶ برج‌های الخبر را منفجر کردند و این لیست همچنان ادامه دارد».

الجبیر ضمن استقبال از مواضع رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران ادعا کرد: «ما برای مدت‌های مدیدی است که خواهان تلاشی جهانی به منظور مهار کردن رفتار تهاجمی ایران شده‌ایم. ایران باید تصمیم بگیرد که آیا یک انقلاب است یا یک دولت ملت؟ اگر انقلاب است، پس غیر منطقی است و شما نمی‌توانید با آن سر و کاری داشت اما اگر یک دولت ملت است در آن صورت باید به قوانین و مقررات بین‌المللی متعهد باشد، به اصول حق حاکمیت کشورها و حق عدم دخالت در امور داخلی دیگر کشورها احترام بگذارد و نمی‌تواند موشک‌های بالستیک در اختیار گروه‌های تروریستی از قبیل حزب‌الله و حوثی‌ها قرار دهد و نمی‌تواند از تروریست‌ها حمایت مالی و تسلیحاتی بکند. اینها رفتار شرورانه ایران هستند و باید پایان یابد».

مجری فاکس نیوز درباره اینکه به چه نحوی می‌توان شاهد تغییر در این رفتارهای ایران بود، از وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سعودی سوال کرد.

مقام سعودی در پاسخ به این سوال، اتهام‌زنی‌های بی سند سعودی‌ها علیه ایران را تکرار کرد و از مواضع کشورهای مختلف از قبیل اروپایی‌ها در قبال ایران به شدت انتقاد کرد.

وی مدعی شد: «با پایان دادن به دلجویی و مماشات کردن با ایران (می‌شود رفتار ایران را تغییر داد). مماشات تنها سبب دمیدن بر آتش رفتار تجاوزگرانه ایران می‌شود. وقتی افرادی درباره یک سیستم موازی با سیستم سوئیفت (برای تجارت با ایران) صحبت می‌کنند، این همان مماشات است، وقتی افراد درباره ارائه خط اعتباری مالی به ایران حرف می‌زنند، این مماشات است و تنها سبب جسارت بیشتر ایرانی‌ها می‌شود، وقتی مردم با ایران حرف می‌زنند اما صحبتشان با اقدام و عمل همراه نمی‌شود، اینها مماشات است، وقتی مردم به دنبال مراودات اقتصادی با ایران هستند در حالی که ایران مردم را می‌کشد و نظم بین‌المللی را مختل می‌کند، اینها مماشات است، اولین گام باید این باشد که مماشات پایان یابد و این موضوع را به وضوح به ایران بیان شود که اگر می‌خواهید یک کشور با موضعی خوب در جهان باشید، باید خودتان را مانند یک کشور طبق قوانین و هنجارهای بین‌المللی رفتار کنید اما شما نمی‌توانید با کشوری رابطه داشته باشید که با وحشیگری مشغول به کشتار و تخریب بوده است، رابطه داشته باشید».

مجری فاکس نیوز سوال کرد: «آیا ممکن است که رفتار، فلسفه، ذهنیت و نفرت آنها (ایران) را تغییر داد یا این غیرممکن است؟»

وزیر سعودی گفت: «در قانون اساسی ایران بر صدور انقلاب تصریح شده است، ایرانی‌ها اعتقادی به حاکمیت دیگر کشورها ندارند، آنها اعتقاد دارند که همه اعضای فرقه شیعه به ایران تعلق دارند، چیزی که احمقانه است و شبیه این است که بگوییم تک تک کاتولیک‌ها به ایتالیا تعلق دارند. خوب اگر چنین چیزی گفته شود، به نظر شما نظر برزیل، آلمان، فرانسه یا دیگران چه خواهد بود؟ شما چنین رفتاری را جایی سراغ ندارید. باید جلوی رفتار ایران گرفته شود. متاسفانه در ایران افرادی هستند که اعتقاد دارند که ماموریت ایران این است که بر منطقه غالب شود و انقلابش را صادر کند و امپراطوری پارسی را احیا کند».

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.