با توجه به سال ها رفتار نادرست عربستان سعودی، کنگره باید در برابر ریاض بایستد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «رابرت جردن» سفیر سابق آمریکا در عربستان سعودی در یادداشتی در مجله آمریکایی پولتیکو نوشت: حمله 14 سپتامبر به تأسیسات نفتی عربستان سعودی - حمله ای که ایالات متحده ، انگلیس ، آلمان و فرانسه همگی مدعی اند توسط ایران انجام شده است - نشان می دهد که شاید خاورمیانه به جنگ نزدیک باشد. اما تمرکز بر عامل احتمالی این حمله نباید ما را از نقش خود عربستان سعودی در وخامت اوضاع، از جمله جنگ فاجعه بار در یمن، منحرف سازد. ارائه اقدام شتابزده آمریکا در ارائه پشتیبانی نظامی به عربستان سعودی، سیگنال کاملاً غلطی را به ریاض می فرستد؛ کشوری که رفتار و اقدامات آن طی چند سال گذشته به جایگاه جهانی آمریکا آسیب رسانده و امنیت ما را تهدید کرده است.

کنگره در حال حاضر در حال بررسی این موضوع است که آیا باید به حمایت آمریکا از جنگ به رهبری عربستان سعودی در یمن خاتمه دهد یا خیر. این کشور باید به فروش تسلیحات و حمایت های دیگر از عربستان در جنگ یمن خاتمه دهد تا نه تنها به این ترتیب این درگیری هولناک پایان یابد، بلکه روشن شود که عربستان سعودی باید برای جلوگیری از درگیری گسترده تر منطقه ای قدم بردارد.

من به واسطه تجربه شخصی ام - از سال 2001 تا 2003 به عنوان سفیر آمریکا در ریاض مشغول به کار بوده ام - می دانم که پیچیدگی های روابط ایالات متحده و عربستان سعودی شاید اکنون دشوارترین دوره را در 9 دهه اخیر تجربه می کند. در دوره سفارت من، عربستان تکذیب می کرد که 15 نفر از هواپیماربایان در حادثه 11 سپتامبر شهروندان سعودی بودند و این کشور مروج افراط گرایی مذهبی است. اکنون برخلاف آن زمان، خطر ناشی از افراط گرایی عربستان سعودی نه از سوی شهروندان تندرو، بلکه از سوی راس قدرت و خود رهبری سعودی به وجود می آید.

در میان بسیاری از اقداماتی که طی چند سال گذشته توسط عربستان سعودی  علنا صورت گرفته، دو مورد در ذهن نمایندگان مجلس و مردم آمریکا ثبت شده اند: جنگ فاجعه بار به رهبری عربستان سعودی در یمن و قتل وحشتناک «جمال خاشقجی» ستون نویس واشنگتن پست. محمد بن سلمان ولیعهد بی پروای عربستان سعودی مسبب هردوی اینهاست.

در یمن، بیش از چهار سال جنگ هیچ پیشرفتی در جنگ عربستان سعودی علیه انصارالله نداشته است، اگرچه این درگیری موجب کشته شدن ده ها هزار غیر نظامی شد و میلیون ها نفر دیگر را با گرسنگی و بیماری تهدید کرد. در بسیاری از بیش از 20،000 حمله هوایی که توسط عربستان سعودی (و متحد آن امارات متحده عربی) انجام شده، از مهمات آمریکایی برای هدف قرار دادن مکرر و غیرقانونی غیرنظامیان استفاده شده، با وجود این که ارتش سعودی سال ها آموزش و پشتیبانی ایالات متحده داشته است. در آخرین مقاله جمال خاشقجی قبل از قتل اش هشدار داده شده بود که عربستان سعودی نمی تواند در یمن پیروز شود، و او خواستار پایان جنگ قبل از آسیب بیشتر به اعتبار عربستان سعودی شده بود. من اولین بار زمانی که سفیر بودم با جمال ملاقات کردم. او به سعودی بودن خود افتخار می کرد اما خواستار اصلاحات داخلی و احترام به حقوق بشر ناشی از تمایل به پیشرفت کشورش بود. اما وی به دلیل جسارتی که در انتقاد از ولیعهد داشت به طرز وحشیانه ای توسط عوامل سعودی به قتل رسید.

دولت ترامپ مدتها پیش باید اقدام عربستان در راه اندازی جنگ در یمن و قتل خاشقجی را محکوم می کرد، و پشتیبانی های نظامی آمریکا و دیگر حمایت ها را محدود می کرد. در عوض ، ترامپ در کنار یک رهبر بی ملاحظه و بی پروای سعودی ایستاده و نتوانسته حتی از وحشتناک ترین تخلفات سعودی انتقاد کند و فروش سلاح هایی را که هزاران غیرنظامی یمنی بیگناه را کشته، گسترش داده است.

رئیس جمهور برای توجیه حمایت از عربستان سعودی، فروش تسلیحات آمریکا را بهانه می کند ، و این پیام وحشتناک را ارسال می کند که ارزش های آمریکا برای فروش است و اصول اصلی ما را تضعیف می کند.

اما وضع موجود همچنین خطرات فزاینده ای برای عربستان سعودی و ایالات متحده به همراه دارد. جنگ در یمن روابط ایران با انصارالله را تقویت کرده و به تهران متحدی داده که می تواند به منافع عربستان سعودی و ایالات متحده در منطقه حمله کند.

علاوه بر این، هم القاعده و هم داعش از این جنگ برای استقرار بیشتر خود در یمن استفاده کرده اند، که احتمالاً برای حملات آینده علیه منافع آمریکا و ایالات متحده برنامه ریزی می کنند. جنگ در یمن حتی مشارکت بین عربستان سعودی و امارات متحده عربی را تهدید می کند. چرا که متحدان یمنی آنها، که قبلاً برای جنگ با انصارالله به نیروها پیوسته بودند، اخیراً شروع به جنگ علیه یکدیگر کرده اند.

در مواجهه با حملات چشمگیر 14 سپتامبر و با توجه به سال ها رفتار نادرست عربستان سعودی، کنگره باید در برابر فشارها مقاومت کند تا به صورت انعطاف پذیر در مقابل همبستگی با ریاض بایستد. کنگره در حال حاضر در حال بحث و جدل در مورد چندین ماده از لایحه دفاع سالانه  خود است که حمایت ایالات متحده از جنگ در یمن را به حالت تعلیق درمی آورد و برای قتل خاشقجی مجازات هایی را درنظر گرفته، از جمله توقف موقت فروش بمب های آمریکا به عربستان سعودی و امارات. این اقدامات هر دو نشان می دهد که ارزش های آمریکایی هیچ قیمتی ندارند و به جای ریختن هیزم در آتش منطقه به تنش زدایی کمک می کنند. جمهوری خواهان سنا علیرغم در اختیار داشتن حمایت دو طرفه در مجلس نمایندگان و سنا،  از ترس رئیس جمهور در برابر این اقدامات مقاومت کرده اند، اما زمان آن  فرا رسیده است که آنها قدم بردارند تا از رفتارهای نابخردانه عربستان سعودی جلوگیری کنند.

متوقف کردن فروش تسلیحات آمریکایی در این مقطع همچنین می تواند دریچه کوچکی برای پایان دادن به جنگ یمن باز کند زیرا به این کشور نشان می دهد که در جنگ با حوثی ها تسلط نظامی ندارد. سال گذشته ، پایان دادن به سوخت رسانی به هواپیماهای سعودی، ریاض را متقاعد کرد تا آتش بس محدود در بندر اصلی یمن برای جابجایی کمک های بشردوستانه برقرار کند. تعلیق فروش بمب توسط کنگره اکنون می تواند سعودی ها را به بازگشت به مذاکرات ترغیب کند؛ قبل از اینکه صلح از دسترس خارج شود. یمن نمی تواند منتظر تغییر دولت ترامپ بماند.

 

اگر کنگره نتواند وارد عمل شود، اسلحه های آمریکایی غیرنظامیان بی گناه بیشتری را در یمن قتل عام خواهد کرد. و جنگ در یمن همچنان قدرت تروریست ها را بیشتر خواهد کرد و منطقه ای که از قبل خطرناک تر شده است، بی ثبات خواهد کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.