روابط میان اعراب به دمدمی مزاج بودن شدید شناخته می شود و گاهی از افراط در ائتلاف و دوستی به افراط در خصومت و دشمنی منتقل می شود و به نظر می رسد این قاعده اکنون به هر شیوه در مورد روابط امارات و عربستان صدق می کند.

به گزارش جماران، درگیری ها بین نیروهای موسوم به کمربند امنیتی مورد حمایت امارات و نیروهای وابسته به دولت عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور فراری و مستعفی یمن و مورد حمایت عربستان در سراسر عدن که در پی تلاش نیروهای کمربند امنیتی برای حمله به کاخ «المعاشیق» مقر حکومت موقت دولت هادی در عدن رخ داد، همچنان ادامه دارد.

عبدالباری عطوان با بیان این موضوع در «رأی الیوم» نوشت:  در گیری های خونین داخل ائتلاف سعودی اماراتی که در حال نبرد با جنبش انصارالله یمن هستند، پس از آن رخ داد که شورای انتقالی جنوب یمن، حزب اصلاح تحت حمایت عربستان سعودی را به کوتاهی و همدستی در حمله موشکی حوثی ها به یک رژه نظامی در عدن که باعث کشته شدن دهها تن از جمله  سرتیپ منیرالیافعی از برجسته ترین فرماندهان نیروهای کمربند امنیتی شد، متهم کرد.

عطوان بیان کرد: قطعا این جنگ، جنگ نیابتی میان دو متحد اصلی یعنی عربستان سعودی و امارات متحده عربی است که اختلاف خاموش میان آن دو را بازتاب می دهد؛ اختلافی که پس از تصمیم امارات مبنی بر خروج نیروهایش از یمن، توقف مشارکت نظامی در جنگ یمن و اعزام هیئت امنیتی به تهران برای بررسی قضایای امنیتی و مرزی میان دو کشور، به اوج خود رسید.

تحلیلگر فلسطینی افزود: روابط میان اعراب به دمدمی مزاج بودن شدید شناخته می شود و گاهی از افراط در ائتلاف و دوستی به افراط در خصومت و دشمنی منتقل می شود و به نظر می رسد این قاعده اکنون به هر شیوه در مورد روابط امارات و عربستان صدق می کند.

وی با اشاره به اینکه واقعیت های میدانی، برخلاف درخواست ها برای خویشتن داری و توقف فوری درگیری ها و لزوم دستیابی به آتش بس به مناسبت عید قربان را نشان می دهد، در ادامه نوشت:امارات آشکارا از جدایی طلبان جنوب یمن و تشکیل دولتی تحت کنترل آنها حمایت می کند و مسئولین اماراتی بارها این راهبرد را بیان کرده اند؛ مثلا عبدالخالق عبدالله سخنگوی شبه رسمی شیخ محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی در این باره گفته است که یمن هرگز همانند گذشته یکپارچه نخواهد شد و ضاحی خلفان هم پیش از او به صورت علنی خواستار استقلال جنوب شده و از عبد ربه منصور هادی انتقاد کرده و  گفته بود که با نشستن در هتل ها به پیروزی نمی رسد.

ائتلاف-سعودی

عطوان درادامه خاطرنشان کرد: در عوض عربستان سعودی به عبدربه منصور هادی پایبند است و مشروعیتش را پوششی ضروری برای توجیه جنگی می داند که وارد پنجمین سال خود شده است به همین دلیل تانک ها و جنگنده هایش را برای حمایت از نیروهای هادی به عدن اعزام، و از حمله نیروهای کمربند امنیتی به کاخ معاشیق ممانعت کرد و به درگیری مستقیم با آنها برخاست.

وی خاطرنشان کرد: به اعتقاد ما هیچ راه حل قریب الوقوعی برای بحران خونین عدن وجود ندارد هرچند که آتش بس موقتی و سپس جنگ دوباره شدید میان هواداران عربستان و امارات و وارد شدن آن به جنگی بسیار شدیدتر را بعید نمی دانیم. امارات و عربستان جنگ یمن را باختند؛ امارات تصمیم به عقب نشینی و کاهش تلفات گرفت و عربستان هم که خود را در برابر انصارالله تنها دیده، در حال جستجوی راهی برای خروج از آن است.

شاید زود باشد که به قطع یقین بگوییم  حوثی ها به دلیل وحدت  و متلاشی کردن ررقبای خود، تا الآن برنده جنگ یمن هستند اما این یک واقعیت است که خود را روی زمین نشان می دهد و جنگ داخلی عدن یکی از دلایل آن است.

نیروهای شورای انتقالی جنوب (مورد حمایت امارات) در حال گلوله باران شدید کاخ (ریاست جمهوری) المعاشیق در محله کریتر در شهر عدن واقع در جنوب یمن هستند.

عدن-4

گفتنی است شهر «عدن» در جنوب یمن، پایتخت دولت «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی یمن نامیده می‌شود. پس از افزایش اختلافات ریاض و ابوظبی در جنوب یمن، شبه‌نظامیان وابسته به این دو کشور از روز چهارشنبه گذشته در عدن در حال درگیری مسلحانه هستند.

نیروهای تحت حمایت دو کشور پیش از این در چندین مرحله با یک دیگر درگیر شده بودند اما وبگاه خبری «بوابتی» یمن درباره علت آغاز دوباره درگیری‌ها در عدن نوشت، «منابع امنیتی می‌گویند که تلاش شبه‌نظامیان وابسته به شورای انتقالی جنوب که مورد حمایت امارات است، برای ورود به ساختمان بانک مرکزی، علت تجدید درگیری‌هاست».

درگیری ها بین نیروهای موسوم به کمربند امنیتی مورد حمایت امارات و نیروهای وابسته به دولت عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور فراری و مستعفی یمن و مورد حمایت عربستان در سراسر عدن ازسرگرفته شده است.

عدن-ض

شورای انتقالی جنوب نام گروهی است که امارات در سال ۲۰۱۷ تشکیل داده و با عناصر دولت عبدربه منصور هادی که در عدن مستقر هستند، بشدت اختلاف دارند. دولت هادی در ریاض، پایتخت عربستان سعودی مستقر و تحت حمایت این کشور است. هادی، به دلیل ناتوانی در ورود به صنعاء و تسلط بر پایتخت، بناچار عدن را پایتخت دولت خود معرفی کرده است. اما عدن و جنوب یمن به صحنه اختلافات امارات و عربستان تبدیل شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.