رییس روابط عمومی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت: به دلیل عدم اطلاع‌رسانی درست شرایط استان لرستان به نهادهای مدیریتی کشور، شاهد تقابل بین سپاه و دیگر نهادها طی این مدت بوده‌ایم که این مساله موجب می‌شود دود این تقابل‌ها به چشم سیل‌زده‌ها برود. در شرایط کنونی لازم است که با مدیریت یکپارچه به کنترل وضعیت مناطق سیل‌زده پرداخته شود.. مدیریت بحران باید چالش‌های غذایی، بهداشتی و...را به گونه‌ای مدیریت کند که مشکلات افزون نشود.

به گزارش جماران، محمد بازرگان (رییس هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان خرم‌آباد و مشاور و رییس روابط عمومی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور) پیرامون سیل‌های اخیر در استان لرستان، گفت: متاسفانه انعکاس اخبار سیل لرستان در ابتدا با بی‌مهری رسانه‌ای مواجه شد و به درستی اطلاع‌رسانی پیرامون آن صورت نگرفت.

وی با تاکید بر خسارات بسیار زیادی متحمل شده بر لرستان، اظهار داشت: بیش از ۸۶۰ روستا دچار آسیب‌های جدی شده‌اند و به‌رغم گذشت چند روز و خدماتی که نیروهای مردمی و ارتش، سپاه، هلال احمر و... ارائه داده‌اند هنوز مسیر ارتباطی بیش از ۲۶۰ روستا قطع است. در شهرستان معمولان، دسترسی ۸ پل اصلی به روستاها قطع است و در برخی از آنها حتی جای نشستن بالگرد وجود ندارد.

بازرگان با یادآور شدن شرایط بسیار بد حاکم بر مناطق سیل‌زده در استان، افزود: در زمینه تامین برق، کارکنان اداره برق استان لرستان زحمات بسیار زیادی را برای تامین برق مناطق سیل‌زده متحمل شدند. قطع راه‌های ارتباطی، برق و گاز روستاها تنها مربوط به شهرستان‌های معمولان و پلدختر نمی‌شود بلکه راه‌های ارتباطی کوهدشت، الیگودرز، سپیددشت و خیلی از بخش‌های استان لرستان (به ویژه در جنوب) قطع است و همچنین پل‌ها و راه‌های ارتباطی به ایلام تخریب شده‌ و نتیجتا، ارتباط شهرها و روستاهای ماژین و دره‌شهر در ایلام با لرستان (به دلیل تخریب پل‌هایی که بر روی رودخانه سیمره قرار داشته) به طور کلی قطع است.

وی گفت: با توجه به شرایط پیشامد کرده، بخش کشاورزی دچار خسارات بسیار زیادی شده و احتمالا بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان به این بخش در استان لرستان آسیب وارد شده است. البته هنوز هم این مبلغ حدودی است چراکه بسیاری از مسیرهای دسترسی به روستاها کاملا قطع است و ما هم نتوانسته‌ایم لطمات وارده را به‌طورکامل برآورد کنیم.

مشاور نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشورادامه داد: پیش‌بینی می‌شود بیش از سه یا چهار هزار میلیارد تومان این بخش خسارت خورده است. قابل ذکر است بسیاری از مناطق و روستاها در حاشیه رودخانه‌های کشکان، سیمره (در لرستان) و بخش‌هایی از الیگودرز دیگر قابل سکونت نیستند.

وی پیرامون لطمات زیادی که به باغات و زراعت استان لرستان وارد شده، گفت: سه هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان خرم‌آباد،۱۶۰ کیلومتر از جاده‌های بین مزارع شهرستان خرم‌آباد دچار خسارت‌ شده‌اند. حدود ۳۰۰ راس دام سبک و سنگین تلف شده‌اند. ۱۰ تا ۱۵ هزار متر مربع از اماکن پرورش دام، طیور و آبزیان، بیش از ۴۰ مورد از چاه‌های کشاورزی و شبکه‌های فرعی و اصلی آب و بیش از ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ کندو در شهرستان خرم‌آباد دچار آسیب‌های ناشی از سیل شده‌اند. در شمال، جنوب و مرکز استان و شهرهایی همچون کوهدشت، سپیددشت، چگنی، بروجرد، الیگودرز و بخش‌های مختلف شهرستان خرم‌آباد در حوزه مزارع پرورش ماهیان سردابی بیش از ۸ هزار تن تلفات داشتیم. خسارات به باغات مثمر نزدیک به ۴۰۰ هکتار ارزیابی شده است. حدود ۴۰۰ تن خسارت به علوفه دامی وارد شده، و ۱۲۰ کیلومتر از کانال‌های آب‌رسانی سنتی در سطح شهرستان آسیب دیده است. بین ۵ تا ۱۰ هزار متر مربع جایگاه‌های دامداری‌ها نیز خسارت خورده‌اند.‌  پیش‌بینی می‌شود که احتمالا در حدود ۸۰ میلیارد تومان تنها در بخش کشاورزی خرم‌آباد خسارت خورده‌ایم. البته خسارت فقط شامل خود محصول نمی‌شود بلکه دربرگیرنده ابزارآلات و تجهیزات، زیرساخت، استخرها، خوراک‌های انبارشده و... می‌باشد.

رییس هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان خرم‌آباد با بیان اینکه اکنون زمانی بود که می‌بایست باقلا در پلدختر برداشت شود، خاطرنشان ساخت: با شرایط پیشامد کرده کلیه صیفی‌جات، سبزیجات و محصولات جالیزی در این شهرستان از بین رفته است. زراعت گندم و جو دچار خسارات بسیار زیادی شده است. دامداری‌ها و مرغداری‌های ما نیز تلفات زیادی داشته‌اند. برای مثال، در شهرستان الیگودرز به دلیل قطع بودن راه‌های ارتباطی خسارات زیادی در حوزه دام داشته‌ایم و بسیاری از دام‌های عشایر و روستاییان ما تلف شده‌اند.

وی پیرامون وضعیت کنونی ناگوار عشایر با اشاره به اینکه اکنون فصل کوچ عشایر است، توضیح داد: به دلیل قطع راه‌های ارتباطی روی رودخانه سیمره و از پل زال تا شهرستان اندیمشک (محل تلاقی سه استان ایلام، خوزستان و لرستان) اکنون و در زمانی که حجم زیادی از کوچ عشایر قرار است انجام شود، راه‌های ارتباطی قطع شده‌اند. قطع راه‌ها در فصل کوچ، آنها را ناگزیر از توقف می‌کند. این امر لطمات بسیار زیادی را به عشایر وارد می‌آورد.

رییس روابط عمومی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در پایان، با تاکید بر اینکه مردم ایران در این مقطع حساس به خوبی از اهالی سیل‌زده استان لرستان حمایت به عمل آوردند، اظهار داشت: با این‌ حال به دلیل خسارات وارد شده به راه‌ها، نیروهای امدادی به سختی می‌توانند ارائه خدمات لازم را به سیل‌زدگان انجام دهند. ارتش، هلال احمر، تشکل‌های خصوصی، سپاه پاسداران و... بسیار زحمت کشیده‌اند. به دلیل عدم اطلاع‌رسانی درست شرایط استان لرستان به نهادهای مدیریتی کشور، ما شاهد تقابل بین سپاه و دیگر نهادها طی این مدت بوده‌ایم که این مساله موجب می‌شود دود این تقابل‌ها به چشم سیل‌زده‌ها برود. در شرایط کنونی لازم است که با مدیریت یکپارچه به کنترل وضعیت مناطق سیل‌زده پرداخته شود. مدیریت بحران باید چالش‌های غذایی، بهداشتی و...را به گونه‌ای مدیریت کند که مشکلات افزون نشود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.