نماینده چین در سازمان ملل متحد تصریح کرد: چین از دولت فلسطین به پایتختی قدس شرقی براساس مرزهای 1967 با داشتن حاکمیت و استقلال حمایت می کند و همچنان نقش خود را در سوق دادن به روند صلح خاورمیانه به سوی پیشرفت ادامه می دهد.

به گزارش جماران؛ اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد به جز آمریکا، حل مساله فلسطین را عامل اصلی کاهش تنش در خاورمیانه دانستند و با قرائت های مختلف تاکید کردند یکجانبه گرایی هیچگاه به صلح منجر نخواهد شد.

ما ژائوشو نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد روز پنج شنبه در نشست شورای امنیت که با موضوع فلسطین برگزار شد، تنها راه حل مساله فلسطین را راه حل دو کشور دانست که باید بر اساس نقشه راه و گفت وگوهای سیاسی میان دو طرف بر اساس قطعنامه های شورای امنیت دنبال شود.

وی با استناد به قطعنامه 2234 این شورا خواستار توقف شهرک سازی های رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی و همچنین پایان دادن به خشونت علیه شهروندان فلسطینی شد.

نماینده چین در سازمان ملل متحد ادامه داد: بازیگران مهمی که در خاورمیانه حضور دارند باید نقش سازنده ای در این زمینه ایفا کنند. آنها باید از افزایش تنش میان فلسطین و اسرائیل خودداری و در روند آشتی درونی فلسطین تسریع کنند.

ژائوشو وضعیت نهایی قدس را برای صلح و ثبات منطقه ای و حل این بحران مهم دانست و گفت: همه طرف ها از هرگونه اقدامی که منجر به افزایش درگیری شود، خودداری کنند. 

وی تصریح کرد: چین از دولت فلسطین به پایتختی قدس شرقی براساس مرزهای 1967 با داشتن حاکمیت و استقلال حمایت می کند و همچنان نقش خود را در سوق دادن به روند صلح خاورمیانه به سوی پیشرفت ادامه می دهد.

نماینده چین در سازمان ملل متحد با بیان اینکه آژانس امداد و اشتغال سازمان ملل متحد (آنروا) نقش مهمی در ارائه آموزش، بهداشت و سایر خدمات اساسی به 5.3 میلیون پناهنده فلسطینی ایفا می کند، افزود: در طول 30 سال گذشته همواره به آنروا کمک کرده ایم و از سال گذشته نیز این کمک ها را افزایش داده ایم.

**کویت: نیروهای اشغالگر خارج شوند

منصور العتیبی نماینده کویت در سازمان ملل متحد هم با اشاره به هفتاد و سومین نشست عالی رتبه مجمع عمومی سازمان ملل متحد و پشتیبانی آنها از مردم فلسطین، گفت این یک پیام به نیروی اشغالگر بود تا نقض اساسی ترین مقررات قوانین بین المللی را متوقف کنند و به آنها احترام بگذارند.

وی با تاکید بر کمک به آنروا گفت کویت تصمیم گرفته است 42 میلیون دلار اضافی به این آژانس کمک کند.

نماینده کویت در سازمان ملل متحد با انتقاد از بی توجهی رژیم اشغالگر به خواست جامعه بین المللی اظهار کرد: ظاهرا این پیام ها هیچ نتیجه ای نداشته است چرا که نیروهای اشغالگر به نقض عمیق و سیستماتیک حقوق بشر بین المللی و قوانین بین المللی بشر دوستانه ادامه می دهند.

العتیبی تصریح کرد: این نیروهای اشغالگر از نیروی نظامی خود بیش از حد علیه فلسطینیان معترض در راهپیمایی مسالمت آمیز بازگشت که از ماه مارس آغاز شد، استفاده کردند.

وی تاکید کرد : نیروهای اشغالگر باید سریعا از مناطق اشغالی خارج شوند و فلسطینی ها باید حق داشته باشند تا دولت مستقل خود را به پایتختی قدس شرقی بنا کنند.

**روسیه: یکجانبه گرایی به صلح منجر نمی شود

واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در سازمان ملل متحد هم ثبیت وضعیت در منطقه را نیازمند راه حل بلند مدت و درست برای مساله فلسطین مشروط کرد و گفت: فقدان پیشرفت در روند سیاسی خللی ایجاد کرده است که با خشونت، گام های یک طرفه و سخنان تحریک آمیز پر شده است. 

وی افزود: واقعیت این است که تمام مشکلات قدیمی، از جمله فعالیت های شهرک سازی، حل مساله را مشکل کرده اند؛ سوء تفاهم و بی اعتمادی رو به رشد است و احتمال پیگیری مذاکرات را تضعیف می کند.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد با تاکید بر لزوم کمک به آنروا که «فعالیت های آن نقش مهمی در ثبات» دارد، گفت: این آژانس برای ده ها سال است که تسهیل کننده امور پناهندگان فلسطینی در غزه و کشورهای خاورمیانه بوده است. ما به یاد می آوریم که مشکلات پناهندگان باید موضوع گفت وگوی فلسطین و اسرائیل باشد؛ نه موضوع تصمیم گیری های خودسرانه.

نبنزیا افزود: در شرایط کنونی تلاش های فوری برای احیای روند سیاسی میان فلسطینی ها و اسراییلی ها بر اساس قوانین بین المللی شناخته شده لازم است که شامل اجرای راه حل دو کشور در نتیجه مذاکرات مستقیم می شود. 

وی با انتقاد از سیاست های یکجانبه آمریکا تاکید کرد: گام های یکجانبه قادر به دستیابی به صلح مستمر و پایدار با هدف تحقق آرمان های ملت فلسطین و تقویت امنیت اسرائیل نیست. برای این منظور، ما پیشنهاد برگزاری نشستی در روسیه بین رهبران فلسطین و اسرائیل را دادیم. 

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد با تاکید بر اینکه روسیه همچنان به موضع اصولی خود در حفظ و توسعه روابط با تمام طرف ها در یک برنامه مثبت پایبند خواهد ماند، اظهار کرد: پیشرفت در حل بحران های شدید خاورمیانه و شمال آفریقا می تواند تنها در چارچوب همکاری گسترده و احترام به تعهدات خود تحت قوانین بین المللی میسر شود.

نبنزیا به مساله سوریه هم اشاره کرد و ادامه داد: اقدامات مشترک کشورهای ضمانت کننده روند آستانه در عمل ثابت کرد که بر خلاف تفاوت ها، ایجاد دیدگاه مشترک در مورد حل و فصل سوریه امکان پذیر است. آماده تعامل با هر کسی هستیم که با این فرایند سازگاری دارد.

وی خاطرنشان کرد: ما متقاعد شده ایم که با هم می توانیم برای جلوگیری از خونریزی در یمن، ثبات در لیبی، حمایت از عادی سازی در عراق و جلوگیری از بحران های دیگر تلاش کنیم. کشورهای منطقه دارای یک پتانسیل غنی فرهنگی، انسانی، طبیعی، به منظور توسعه و حتی شکوفایی هستند اما این ظرفیت تنها زمانی فعال می شود که دخالت در امور داخلی منطقه متوقف شود.

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد تقویت فضای کلی اعتماد را کلید مشترک حل بحران های منطقه دانست و تاکید کرد: این مساله در رابطه بین کشورهای عربی، اسرائیل و ایران اهمیت کلیدی دارد. به یاد بیاورید که در قطعنامه 598 سال 1988 شورای امنیت به دبیرکل دستور داد تا با طرف های منطقه ای در زمینه اقدامات تقویت امنیت و ثبات در منطقه کار کنند. 

نبنزیا تصریح کرد: این یک درخواست مشکلی است اما کار در این جهت باید آغاز شود و ما آماده هستیم که در ارتباط با شرکای منطقه ای خود، همه کمک های لازم را در اختیار آنها قرار دهیم.

وی مشارکت کشورهای منطقه برای تقویت امنیت در خلیج فارس را ضروری دانست و گفت: در تمام این زمینه ها و دیگر جنبه ها، روسیه آماده است با همکاری شرکای علاقمند، به شیوه ای باز و بی طرفانه کار کند.

به گزارش جماران، در نشست امروز شورای امنیت سازمان ملل متحد، تنها نمایندگان آمریکا و رژیم صهیونیستی بر سیاست های یکجانبه خود اصرار داشتند و مابقی اعضا، لزوم توجه به قطعنامه های شورای امنیت، پرهیز از یکجانبه گرایی، تاکید بر راه حل دو دولت به پایتختی قدس و لزوم کمک به آنروا تاکید کردند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.