محمد حسنوند روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در پی گزارشات و اطلاعات واصله مبنی بر قصد عده ای برای سرقت آثار باستانی در شهرستان سیروان، رسیدگی و برخورد با این افراد در دستور کار عوامل قضائی و امنیتی قرار گرفت.
وی افزود: در بررسی ها و تحقیقات میدانی و با اشراف کامل بر رفتار و برنامه های این افراد مبنی برکندن و حفر آثار باستانی، پیش از هر گونه اقدامی با حضور عوامل انتظامی و سپاه این افراد دستگیر شده و از رسیدن به اهداف خود ناکام ماندند.
رئیس دادگستری سیروان با بیان اینکه هیچ مدیر دولتی در برنامه حفاری نقش نداشته است، اضافه کرد: با وجود شایعات مطرح شده در فضای مجازی هیچ مدیری در این رابطه دستگیر نشده است و دادگستری این موضوع را تکذیب می کند.
حسنوند تاکید کرد: عوامل دستگیر شده شامل هشت نفر بوده که سه نفر حفار غیربومی در میان آنها وجود دارد که پس از دستگیری به اتهامات خود اعتراف کرده و روانه زندان شدند.
وی یادآور شد: اتهام این افراد حفاری غیرمجاز در حریم آثار باستانی شهرستان سیروان است و موضوع قاچاق عتیقه به هیچ وجه مطرح نیست و هرگونه شایعه ای در این خصوص کذب است و از مردم درخواست می شود به شایعات فضای مجازی توجهی نکنند.
حسنوند از همکاری تمام نهادهای نظامی، امنیتی و قضایی و بویژه دادستان و بازپرس دادگستری سیروان، فرمانده سپاه پاسداران و نیروی انتطامی سیروان در این پرونده قدردانی کرد و از صدور رای و حکم نهایی در موضوع حفاری غیرمجاز برای این هشت نفر در آینده نزدیک خبر داد.
به گزارش ایرنا، بیش از 200 اثر تاریخی در شهرستان سیروان شناسایی شده است که 70 اثر آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
عمده آثار موجود در شهرستان سیروان متعلق به دوران ساسانی و دوران اسلام است که از مهمترین آنها شهر تاریخی سیروان است.
شهرستان سیروان به مرکزیت شهر لومار در 65 کیلومتری ایلام قرار دارد.
7176/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.