سیامک بیگی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در سال های اخیر به جای استفاده از سموم و دفع آفات شیمیایی از عوامل طبیعی و زنده چون زنبور براکن و باکتری BT در مزارع و باغات استفاده و به کارگیری می شود.
وی افزود: همچنین سال گذشته نوعی زنبور بومی در قالب یک طرح تحقیقاتی با دانشگاه ایلام شناسایی شد که اکنون این زنبور در مراکز تحقیقاتی استان ایلام در حال تکثیر است که برای سال زراعی آینده به صورت آزمایشی در مزارع و باغات استان به عنوان یک عامل کنترل کننده و از بین برنده آفات رهاسازی شود.
بیگی یادآور شد: استفاده از دشمنان طبیعی آفات میزان آلودگی های زیستی ناشی از سموم شیمیایی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و موجب تولید محصولی سالم و ارگانیک می شود.
وی گفت: با همکاری مدیریت هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی مزایای مبارزه بیولوژیکی به جای سموم شیمیایی برای کشاورزان تشریح می شود تا بهره برداران به مهار آفات از طریق دشمنان و عوامل زنده طبیعی را جایگزین روش های قدیمی و سموم دفع آفات کنند.
وی تاکید کرد: میزان تاثیرگذاری عوامل زنده در دفع و کنترل آفات در سایت های الگویی به صورت پایلوت آزمایش می شوند و بعد از حصول نتیجه مورد نظر در سطح وسیع مورد استفاده قرار می گیرند.
به گزارش ایرنا، مبارزه بیولوژیکی با آفات و امراض کشاورزی و کاهش استفاده از سموم و آفات کشاورزی در استان ایلام از سال 86 و در سطح 20 هکتار با عوامل زنده (زنبور براگن) و غیر زنده (تله نوری) آغاز شد.
مبارزه بیولوژیکی با استفاده از عوامل زنده طبیعی و نیز روش های نوین چون فیبر و تله های نوری در 10 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان ایلام انجام شده است.
در استان ایلام تاکنون مزارع گوجه فرنگی، خیار، نخود، سبزی و صیفی که مصرف تازه خوری دارند تحت پوشش مبارزه بیولوژیکی قرار گرفته اند.
استان ایلام دارای 340 هزار هکتار اراضی زراعی و بیش از 6 هزار هکتار باغ است.
7172/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.