به گزارش ایرنا، رضا احمدی روز شنبه در حاشیه بازدید خبرنگاران از طرح های نهالکاری این اداره کل در شهرستان مهران اظهار کرد: سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، استان ایلام را با توجه به عملکرد مطلوب طرح های نهال و جنگل کاری و بیابانزدایی به عنوان استان پایلوت برای این برنامه کلان کشوری در نظر گرفته است.
وی با بیان اینکه سطح اراضی جنگلی استان ایلام بیش از 640 هزار هکتار است، افزود: همچنین 360 هزار هکتار توسعه جنگل در دستور کار اداره کل منابع طبیعی قرار دارد.
احمدی با اعلام اینکه نهالستان های استان سالانه 6 میلیون اصله نهال تولید می شود، یادآور شد: برای اولین بار 65 گونه نهال بومی و یا بذرهای غیر بومی که اصلاح نژاد و بومی شده اند در نهالستان های استان در حال تولید و پرورش هستند که این نهال ها متناسب با شرایط آب و هوایی و توپوگرافی هر منطقه تولید می شوند.
وی در خصوص بیابانزدایی نیز افزود: برای اولین بار یک هزار هکتار از اراضی بیابانی دهلران به منظور تثبیت خاک و مقابله با بیابانزایی در حال مالچ پاشی است و همچنین ایجاد کمربند حفاظتی از دیگر برنامه های مقابله با توسعه بیابان ها است.
وی حفاظت از عرصه ها و حراست از وضع موجود را مهمترین وظیفه و مسئولیت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری با کمک مردم برشمرد و اظهار کرد: سطح شعور و آگاهی مردم در خصوص حفاظت از عرصه های طبیعی بخصوص هنگام تفرج و حضور در عرصه بیشتر از گذشته شده و با فرهنگ سازی بیشتر مردم نسبت به حراست و مرقبت از طبیعت ترغیب می شوند و میزان خسارت به منابع طبیعی کاهش چشمگیر می یابد.
احمدی در مورد نهال کاری در هفته منابع طبیعی هم گفت: در این هفته طبق برنامه ریزی های انجام گرفته 2 میلیون اصله نهال در سطح استان کاشت می شود که بخش عمده و اصلی آن با کمک شهرداری ها، آموزش و پرورش و همه ادارات، نهادها و شرکت های دولتی، خصوصی و نیمه خصوصی در اماکن عمومی و محوطه های تعیین شده توسط این دستگاه ها از جمله 12 هزار فضای آموزشی متعلق به آموزش و پرورش کاشت می شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام با بیان اینکه اهمیت حفظ منابع طبیعی بر کسی پوشیده نیست، تاکید کرد: طبق منویات مقام معظم رهبری حراست از انفال طبیعی وظیفه ای همگانی است و همه اقشار مردم و نهادها در برابر عرصه ها مسئول هستند.
وی در مورد آتش سوزی ها هم یادآور شد: امسال مقدار سطح آتش سوزی ها 56 درصد و در تعداد فقره وقوع حریق 20 درصد در مقایسه با سال گذشته کاهش آتش سوزی در عرصه ها ثبت شد و در سال آینده نیز نرم افزار سنجنده آتش سوزی در استان بکار گیری می شود.
احمدی در خصوص عملکرد این سنجنده توضیح داد: این نرم افزار ماهواره ای 48 ساعت قبل از وقوع آتش سوزی دمای بالای مناطق مستعد آتش سوزی را مشخص و اعلام می کند و در صورت وقوع حادثه محل دقیق و سطح آسیب دیده را در سریع ترین زمان ممکن مشخص و اعلام می کند.
7172/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.