به گزارش دریافتی روز شنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی فارس، معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان جنگل ها در آیین بهره برداری از طرح آبخیزداری منطقه تنگه هامون در بخش خشت و کنار تخته از توابع شهرستان کازرون گفت: در شرایط حساس کنونی که با کاهش بارندگی، تغییرات اقلیمی و برداشت بیش از حد مجاز از منابع آب زیرزمینی مواجه هستیم، اجرای طرح های آبخیزداری یکی از راهکارهای موثری است که ضمن کنترل سیلاب های ویرانگر می تواند آب مورد نیاز را به سفره های زیرزمینی انتقال دهد.
ناصر حیدری پور افزود: با استفاده درست از منابع طبیعی می توانیم به مقوله طبیعت گردی (اکوتوریسم) نیز رونق بخشیم و زمینه جذب گردشگر را فراهم سازیم و این امر با برنامه ریزی اصولی محقق خواهد شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس هم در این آیین گفت: هدف از اجرای طرح آبخیزداری تنگه هامون بخش خشت و کنارتخته کازرون، کنترل سیلاب و رسوب حاصل از سیلاب‌های مخرب است.
مهرزاد بوستانی افزود: این بند آبخیزداری می‌تواند در هر سیل ‌130هزار متر مکعب سیلاب را نگهداری و به سفره‌های آب زیرزمینی منتقل کند یعنی ضمن جلوگیری از سرعت ویرانگر سیلاب، موجب نفوذ آب به سفره‌های زیرزمینی شود و بر 310 حلقه چاه و 600 هکتار از اراضی پایین‌ دست نیز تاثیر گذار باشد.
او گفت: این بند آبخیزداری که در ارتفاعات مشرف به شهر خشت قرار دارد، با مشارکت شهرداری این شهر و اداره کل منابع طبیعی استان فارس در کمتر از 6ماه ساخته شده است.
همچنین در ادامه، طرح خیرساز تلفیقی، مشارکتی، بیولوژیک و سازه‌ای آبخیزداری تنگاب در شهرستان گراش کلنگ زنی شد.
معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان جنگل ها در آیینی که به همین منظور برگزار شد، گفت: این طرح از بزرگترین پروژه‌های خیرساز در حوزه آبخیزداری گراش است.
ناصر حیدری پور افزود: با در نظرگرفتن تمهیدات لازم در حوزه طرح‌های آبخیزداری، می‌توان با رویکردی مردم ‌محور در مسیر حفظ و صیانت از جنگل‌های کشور حرکت کرد.
حیدری پور ادامه داد: به‌ ازای هر هکتار فعالیت آبخیزداری، 500 مترمکعب آب در پشت سدها، حوضچه‌ها و سفره‌های زیرزمینی اضافه می‌شود.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس نیز در این مراسم بیان کرد: برای اجرای طرح آبخیزداری تنگاب در شهرستان گراش هزینه ای افزون بر 11 میلیارد ریال صرف می شود که نیمی از این رقم با مشارکت خیران و اهالی نیکوکار این منطقه تامین شده است.
بوستانی گفت: پیش‌بینی می‌شود با اجرای این طرح علاوه بر استحصال سالانه 116هزار متر مکعب آب و تغذیه قنات‌های بالادست، امکان فعالیت‌های زراعی و باغی در 220 هکتار از بخش‌های پایین‌ دست این منطقه نیز فراهم شود.
وی، همچنین به آغاز عملیات جنگل کاری با گونه کُنار در450 هکتار از مراتع و اراضی تنگاب اشاره و اظهار کرد: با انجام این عملیات می‌توان به توسعه و احیای پوشش گیاهی کمک و رسوب و فرسایش خاک این منطقه را کنترل کرد.
7375 /6118
دریافت خبر: سیده سمیرا متین‌نژاد ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.