به گزارش ایرنا، معروف بسطامی روز یکشنبه در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان ایلام اظهار کرد:مشکلات و آسیب های اجتماعی از جمله مسائلی هستند که باید بطور جدی مورد واکاوی و بررسی قرار گیرند.
وی افزود: توجه به آموزش مهارت‌های زندگی، مقاومت در برابر خواسته‌های نامشروع، توجه به غنی‌سازی اوقات فراغت، توسعه امکانات مشاوره، تولید محصولات فرهنگی و غیره از جمله موارد مورد توجه در بحث مبارزه با مواد مخدر است.
بسطامی با بیان اینکه ما هنوز به یک خرد جمعی در بحث آسیب های اجتماعی نرسیده ایم، یادآور شد: خانواده‌ها و جوانان اصلی‌ترین سرمایه اجتماعی ما هستند و امروزه شاهد دسترسی جامعه، جوانان و نوجوانان به انواع مختلفی از موادمخدر صنعتی هستیم و بی‌شک کوتاهی در مقابله با این موضوع خسارت‌های جبران ناپذیری به کشور ‏وارد خواهد کرد.
وی تاکید کرد: شناسایی آسیب ها و داشتن آمار و اطلاعات برای رسیدن به راهکار و رفع این مشکلات بسیار ضروری و مهم است و بدون داشتن آمار نمی توان برنامه های عملیاتی را پیش برد.
وی افزود: باید به موضوع مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر به صورت جامع نگریسته شود و بحث مبارزه با مواد مخدر فقط فرد معتاد نیست اگر ریشه ها را به خوبی تشخیص ندهیم با مشکل مواجه خواهیم شد.
وی با بیان اینکه برای مقابله با روش های جدید اعتیاد و مواد مخدر باید آمار بصورت شفاف ارائه شود، گفت: تنها با ارائه آمار و شناسایی آسیب ها می توان به ارائه راهکار سپس آموزش بپردازیم چرا که معضلات و آسیب های اجتماعی زمانی رفع می شوند که به یک خرد جمعی در این زمینه رسید.
وی افزود: از یک منظر اگر به مناطق حاشیه ای رسیدگی شود، این موضوع مناطق اطراف آن منطقه را مستعد حاشیه نشینی و آسیب می کند و از منظر دیگر نیز این مناطق شکل گرفته اند و مستعد آسیب های اجتماعی هستند و برای این منظور با کنترل و نظارت بر ساخت و سازها در این مناطق، باید به دنبال توزیع عادلانه امکانات و خدمات باشیم.
بسطامی تاکید کرد: نسخه ای که می تواند مناطق را از آسیب های اجتماعی نجات دهد، توزیع عادلانه خدمات است، با این حال این یک مساله بین بخشی است و شهرداری به تنهایی نمی تواند با آن مقابله کند.
وی باتاکید بر این که مدیران و تصمیم گیران باید در برخورد با آسیب های اجتماعی نگاه عمرانی کوتاه مدت نداشته باشند، ادامه داد: در بحث آسیب های اجتماعی با نگاه کوتاه مدت در جهت ساماندهی آسیب های اجتماعی موجود و با نگاه بلند مدت در جهت جلوگیری از افزایش این عدم تعادل و توازن و نهایتا کنترل مهاجرت و توجه به مناطق حاشیه ای تلاش می کنیم که به این مهم توجه ویژه شود.
بسطامی در ادامه گفت: تقویت کار گروهی، ایجاد فضای شاداب و پرنشاط، برطرف کردن مشکلات جسمی و تخلیه‌ روانی میتواند جوانان و نوجوانان را از خطرات مواد مخدر دور سازد.
خبرنگار: لیلی خاکی**انتشاردهنده: شهریار حیدری فر
7180/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.