به گزارش ایرنا، به همین مناسبت همراه با جمعی از خبرنگاران رسانه های مختلف گروهی ایلام در قالب تور مطبوعاتی امروز شنبه به بازدید شماری از مراکز نگهداری معلولان رفتیم.
نخستین مرکز بیماران روانی کوثر بود، مرکزی در حوالی روستای هفت چشمه که محل نگهداری بیماران روانی مزمن مرد است، مرکزی که ساکنانش در ابتدای ورود از ما با لبخندهایشان استقبال کردند.
*** نگهداری 84بیمار روانی مرد
مسئول فنی مرکز بیماران روانی شمیم کوثر در جمع خبرنگاران گفت: این مرکز از سال 81 فعالیت خود را آغاز کرده که ابتدا 11 بیمار داشت و اکنون 84 بیمار دارد.
مراد کسعلی بیان کرد: در این 14 سال در مجموع 200 نفر ترخیص کوتاه مدت و بلند مدت داشته ایم که بهبود یافته و به خانواده هایشان بازگشت داده شده اند.
وی ادامه می دهد: دیدگاه مردم به ساکنان این مرکز باید به عنوان یک بیمار که به مراقبت و توجه نیاز دارد، باشد نه اینکه مردم از آنها فراری باشند.
وی می گوید: متاسفانه سیستم حمایتی و عاطفی خانواده ها از این بیماران ضعیف است و با وجود اینکه برخی از این افراد قابل ترخیص هستند ولی خانواده ها از پذیرش آنها ممانعت می کنند.
وی گفت: در این مرکز ابتدا با کادر تخصصی و درمانی امور توانبخشی و توانمندسازی بیماران در زمینه مهارت های اجتماعی، استقلال فردی، آموزش حرفه آموزی در قالب کارهای صنایع دستی و هنری آموزش ارائه می شود.
به گفته کسعلی، عمده ساکنان این مرکز دچار بیماری اسکیزوفرنی، اختلال دو قطبی، اختلال شخصیت، پارانوئید (سوء ظن) و غیره هستند.
ساکنان این مرکز را با دنیای عجیب و تنهایشان جا می گذاریم و به مرکز نگهداری سالمندان زنان می رویم، مرکزی در حوالی میدان قرآن شهر ایلام که مامن نگهداری مادران دیروز و فراموش شدگان امروز هستند.
به محض ورود به مرکز مادران ما را با نگاه هایی پرسشگر برانداز می کنند، شاید در لابلای این جمعیت فرزندان و یا بستگانشان را جستجو می کنند و یا....
مسئول این مرکز هم باز هم از عدم سرکشی خانواده های سالمندان از آنها گلایه دارد و از ما خبرنگاران می خواهد تا در این زمینه بیشتر بین مردم آگاه سازی کنیم.
*** عمده خانواده های سالمندان به دیدار آنان نمی آیند
مسئول مرکز خانه آرامش سالمندان ایلام، تعداد سالمندان نگهداری شده در اینجا را 34 نفر عنوان می کند و می گوید: مراجعه نکردن عمده خانواده های سالمندان برای سرکشی و دیدار از مادرانشان یکی از مهمترین مشکلات این افراد است.
طیبه صیدخانی می گوید: اگرچه توسط مددکاران مرکز در این زمینه با خانواده ها رایزنی می شود تا از سالمندان خود سرکشی کنند ولی برخی از آنان پاسخ تلفن های مددکاران را هم نمی دهند.
وی سرکشی و دیدار از سالمندان را مهم ترین نیاز آنان عنوان کرد و گفت: در این مرکز خدمات درمانی و نگهداری به سالمندان ارایه می شود ولی عمده آنها نیاز روحی و عاطفی دارند که دیدار خانواده هایشان آنها را خوشحال و شاداب می کند.
مسئول مرکز خانه آرامش ایلام با بیان اینکه بهزیستی بابت نگهداری هر سالمند پنج میلیون و 600 هزار ریال به عنوان یارانه ماهانه به این مرکز پرداخت می کند، گفت: خانواده ها نیز برای نگهداری سالمندشان باید سه میلیون و 600 هزار ریال ماهانه به این مرکز پرداخت کنند ولی به علت مشکلات مالی شمار محدودی از آنها تنها در حد یک میلیون و یا یک میلیون و 500 هزار ریال به مرکز پرداخت می کنند.
به گفته صیدخانی، خدمات رسانی در این مرکز به سالمندان به وسیله 15 نفر شامل نیروهای خدماتی، پرستار، مددکار، پزشک، مسئول فنی، مدد یار، روانشناس، فیزیوتراپ، کار درمان و غیره ارایه می شود.
مادران این خانه را هم با قصه های پر دردشان جا می گذاریم و راهی روستای میشخاص مرکز نگهداری بیماران ذهنی بالای 14سال پسران می شویم.
گردنه های پر پیچ و خم روستا را که طبیعتش با رنگ های زیبای پاییزی بخوبی منقش شده را پشت سر می گذاریم و مینی بوس مقابل مرکز توقف می کند.
وارد مرکز که می شویم توانخواهان که لباس یکدست طوسی رنگ بتن دارند به استقبالمان می آیند، معلولانی که بدون علت لبخند بر لبان عمده آنها جاریست و با چشمانی برق زده بدون اینکه ما را بشناسند محبت را به ما هدیه می دهند.
*** نگهداری 36 توانخواه در مرکز معلولان ذهنی بالای 14سال
مسئول این مرکز نیز تعداد ساکنان این مرکز شبانه روزی را 36 نفر اعلام و می گوید: این افراد از خدمات توانبخشی، فیزیوتراپی، درمانی، آموزش های مختلف ورزشی، هنری و غیره برخوردارند.
امیر علی جهانی با بیان اینکه از این تعداد شش نفر مجهول الهویه هستند، می گوید: 18 نفر در این مرکز کار ارایه خدمات به معلولان را بر عهده درند.
وی با گلایه از عدم مراجعه و سرکشی خانواده های معلولان از آنها گفت: بازدید و سرکشی خانواده ها از این افراد در روحیه آنها تاثیر مهمی داشته ولی این مساله از سوی عمده خانواده های معلولان رعایت نمی شود.
ساکنان این مرکز را هم ترک کرده و به بازدید آخرین مرکز می رویم، مرکز کودکان کم شنوا و ناشنوا آوا، مرکزی در قلب شهر ایلام که جایگاه کودکانی است که تاکنون هیاهوی دنیا را نشنیده اند.
مسئول این مرکز روزانه توانبخشی گفت: این مرکز از سال 88 تاسیس و تاکنون 100 کودک دختر و پسر ناشنوا را با درجه های مختلف خفیف، متوسط و شدید پذیرش کرده است.
امیرعلی خوشخبر با بیان اینکه این مرکز بصورت خصوصی نگهداری می شود، ادامه داد: اکنون 40 کودک کم شنوا و ناشنوا در این مرکز نگهداری و بهزیستی بابت هر کودک سه میلیون و 800 هزار ریال یارانه پرداخت می کند.
وی با اشاره به مشکلات مالی خانواده های این کودکان یادآور شد: هر خانواده بابت پذیرش فرزندش در این مرکز باید سه میلیون ریال پرداخت کند که با توجه به مشکلات مالی عمده این افراد حق مشارکت برای تمامی این خانواده ها رایگان است.
مسئول این مرکز روزانه توانبخشی عمده خدمات این مرکز را گفتار درمانی، کار درمانی، تربیت شنیداری، روانشناسی و سایر آموزش ها برشمرد و گفت: در این مرکز چهار گفتار درمان، 2 کار درمان، یک روانشناس، سه مربی آموزشی و 2 مربی هنری و ورزشی فعالیت دارند.
خوشخبر با ذکر اینکه روش آموزشی در این مرکز بر پایه باقیمانده شنوایی و شنیداری کلامی کودکان است، اضافه کرد: در این مرکز سعی می شود بدون استفاده از زبان اشاره و بینایی بلکه با کلام با کودکان صحبت شود تا روند صحبت کردن آنها درمان شود.
وی روش آموزش در این مرکز را شنیداری و کلامی عنوان کرد و گفت: کودکانی که دارای مشکل شنوایی باشند، از همان ابتدا به آموزش نیاز داشته چراکه توانبخشی برنامه ای طولانی مدت اما هدفمند است که صبر و حوصله می خواهد و تمام هدف این مرکز ورود کودکان به مدارس عادی است.
به گفته وی، از بدو تاسیس این مرکز از مجموع 100 کودک ناشنوا و کم شنوا با انجام کارهای درمانی و آموزشی تاکنون 20 کودک ترخیص و به مدارس عادی ارجاع داده شده اند.
وی از خانواده ها خواست تا در صورت داشتن فرزند ناشنوا یا کم شنوا برای درمان از همان دوره نوزادی آنها به این مرکز مراجعه کنند.
خوشخبر گفت : در این مرکز کودکان دارای مشکل شنوایی از 6 ماهگی تا 10 سالگی پذیرش و تحت درمان توسط تیم تخصصی این مرکز قرار می گیرند.
*** نگهداری 300 معلول استان ایلام در مراکز نگهداری بهزیستی
در پایان دیدار مدیر کل بهزیستی ایلام در جمع خبرنگاران باتبریک 12آذرماه روز جهانی معلولان گفت: اکنون 12هزار معلول در استان ایلام شناسایی و از خدمات مستمر و غیر مستمر بهزیستی برخوردارند.
فرهاد قیصربیگی بیان کرد: از این تعداد 300 نفر به عنوان معلولان غیر فعال در شش مرکز بهزیستی نگهداری و این مراکز نیز بصورت بخش خصوصی با نظارت این سازمان فعالیت می کنند.
وی توانمندسازی معلولان را مهمترین اولویت خدمات دهی بهزیستی به این قشر عنوان کرد و گفت: این اداره کل با پرداخت تسهیلات اشتغالزایی، مسکن، بیمه خویش فرمایی و جبران کارایی معلولاندر این زمینه خدمات دهی می کند.
وی تعداد مراکز روزانه بهزیستی ویژه معلولان را 17مرکز عنوان کرد و گفت: در این مراکز نیز خدمات حرفه آموزی و آموزش های مختلف به توانخواهان ارایه می شود.
مدیر کل بهزیستی ایلام با بیان اینکه این اداره کل بابت نگهداری هر توانخواه ماهانه پنج میلیون و 600هزار ریال به این مراکز پرداخت می کند گفت: خوشبختانه در دولت دوازدهم روند پرداخت یارانه مراکز و خدمات دهی آنها به معلولان مطلوب بوده است.
تور مطبوعاتی با گرفتن عکس یادگاری خبرنگاران با کودکان مرکز کم شنوا آوا به پایان می رسد اما پارادوکس دو نکته امروز که از بازدیدهای این تور ذهن پرسشگرم را بی جواب گذاشته مرا به فکر فرو می برد.
پارادوکس امروز تقابل مراکز سالمندان و مراکز نگهداری معلولان است، در مرکز سالمندان مادران دیروز چشم انتظار و حسرت دیدار فرزندان را دارند و در مراکز نگهداری معلولان فرزندان چشم براه خانواده ها، حق با کدامیک است؟
آیا حق با آن مادری است که عمری را برای بزرگ کردن فرزندش زحمت کشیده و الان باید نتیجه یک عمر مادری را تنهایی در خانه سالمندان و چشمانی که برای دیدار فرزند به در دوخته سپری کند یا آن معلولی که بخاطر گناه نداشتن عضوی از بدن یا ناتوانی ذهنی اش باید از خانواده طرد شده و در مرکزبهزیستی باشد؟
12آذرماه در سالنامه رسمی کشور به عنوان روز جهانی معلولان نامگذاری شده است.
گزارش : آزاده خرم** انتشار دهنده: شهریار حیدری فر
7171/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.