به گزارش ایرنا ، این روزهای در شهرستان بدره مهاجرت به پدیده نام آشنایی تبدیل شده است و همه روزه شاهد خروج خانوارهایی از زنجیره تولید و اقتصاد روستاها هستیم که راه روشن خود را درشلوغی شهرهای مقصد می جویند.
شهرستان بدره با مساحت 56 هزار و 504 هکتار که هم اینک دارای 2 بخش مرکزی و هندمینی است و مطابق آمار رسمی نفوس و مسکن سال 1395 دارای چهار هزار و 311 خانوار و 15 هزار و 614 نفر جمعیت است ، سال 1347 از ناحیه روستایی به بخش بدره و ناحیه شهری ارتقا یافت.
بدره تا سال 1392 در تقسیمات کشوری در حوزه جغرافیایی شهرستان دره شهر بود که تیرماه همان سال از شهرستان دره شهر انتزاع و به شهرستان ارتقا یافت.
از جمعیت موجود در شهرستان بدره چهار هزار و 278 نفر شهری و 11 هزار و 336 نفر روستایی هستند.
با توجه به آمار رسمی نفوس و مسکن سال 1390 که بدره دارای سه هزار و 382 خانوار و 16 هزار و 478 نفر جمعیت بوده و اینکه از این تعداد 6 هزار و 34 نفر شهری و 10 هزار و 444 نفر روستایی بودند و مقایسه با آمار سال 1395 نتایج نگران کننده ای به دست می آید .
کاهش جمعیت شهرستان برغم افزایش خانوارها، کاهش جمعیت روستایی درون شهرستان و افزایش جمعیت شهری نشان از تمایل مردم روستاها برای مهاجرت دارد و نکته دیگر اینکه با وجود ماندگاری خانوارها و کاهش جمعیت می توان فهمید که قسمت عمده ای از مهاجران را جمعیت جوان و نیروی کار پرتوان تشکیل داده است .
یکی از جوانان اهل بدره که برای کسب شغل مهاجرت کرده است در این مورد به خبرنگار ایرنا گفت: موقعیت های شغلی بسیار کمی در بدره وجود دارد به خصوص بعد از اتمام پروژه اجرایی سد سیمره و عدم شروع بکار طرح تلمبه ذخیره ای ، عملا هیچ پروژه ای در بدره برای کارکردن فعال نیست .
محمدرضا عزیزی گفت: با وجود تحصیل در رشته برق و چند سال بیکاری و دنبال کردن راههای مختلف برای اشتغال حتی در رشته های غیر مرتبط ،تنها راه چاره را در مهاجرت یافته است .
یکی دیگر از جوانان تحصیلکرده و مهاجر بدره ای در این مورد اظهار کرد: تنها فرصت های موجود در بدره کشاورزی دیم و دامداری سنتی است که با توجه به وضعیت موجود مقرون به صرفه نبوده و بازدهی مناسب اقتصادی ندارند.
رحیم- د که دارای تحصیلات دانشگاهی در رشته حسابداری است، اعتقاد دارد: مرزی بودن استان ایلام ، عدم توسعه راه ها ، فقدان صنایع و توجیه اقتصادی نداشتن برای سرمایه گذاری بخش خصوصی باعث شده است که عملا هیچ طرح صنعتی و تولیدی در این شهرستان فعال نباشد و در صورت ایجاد، خیلی سریع تعطیل شود.
فرماندار بدره در مورد پدیده مهاجرت در شهرستان بدره به خبرنگار ایرنا گفت: اشتغال و مهاجرت از شاخص های مهم مورد توجه کمیته برنامه ریزی در شهرستان بوده اند و مهم ترین اهدافی که در کمیته برنامه ریزی شهرستان بدنبال آن هستیم توجه به اشتغال ، توسعه کسب و کارهای روستایی و عشایری ، جلوگیری از مهاجرت و گسترش امکانات در بخش های کشاورزی و دامپروری است .
سیروس مرادحاصلی اظهارکرد: حاشیه 60 کیلومتری دریاچه سد سیمره ، پرورش ماهی در قفس ، پرورش آبزیان و کنار آبزیان در حاشیه دریاچه سد سیمره ، مزارع پرورش ماهی سردآبی، ظرفیت گردشگری بسیار بالای شهرستان بدره با وجود 33 اثر ثبت شده ملی و مناظر طبیعی و ظرفیت های بالقوه حاصل از احداث سد سیمره همگی می توانند در ایجاد اشتغال پایدار و جلوگیری از مهاجرت موثر باشند.

** غفلت دیروز از اشتغال روستایی، مشکل امروز شهرها
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری ایلام پیشتر در این مورد به خبرنگار ایرنا گفت: دولت ، اشتغال را به عنوان یک دغدغه مهم در نظر دارد و ابلاغیه هایی در این مورد داشته است و فرآیند های را تعریف کرده است .
حشمت الله عسگری اظهار کرد: اشتغال در مناطق روستایی و عشایری بخش فراموش شده سال های قبل بوده است به نحویکه مشکلات امروز شهر ها ناشی از غفلت دیروز از مسایل روستاها بوده است .
وی گفت: مهاجرت به شهرها باعث افزایش حاشیه نشینی در شهرهای بزرگ و بوجود آمدن مشکلات ناشی از آن برای شهروندان بشود.
وی در مورد برنامه های انجام شده دراین مورد در استانداری ایلام گفت: برنامه ها و سازوکارهای خوبی تعریف شده است و از سال 93 عملا کارهایی را آغاز کرده ایم و هر سرمایه گذاری که کار اشتغالزایی و تولیدی انجام دهد از حمایت های مالی با نرخ هشت درصد بهره مند خواهد شد که چند طرح در شهرستان بدره نیز پذیرش شده و به بانکهای عامل جهت پرداخت تسهیلات معرفی شده اند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بدره در مورد فعالیت های صورت گرفته برای حل مشکل بیکاری روستاییان به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از اهداف مهم جهاد کشاورزی توسعه اشتغال پایدار است که برنامه های متنوعی در حوزه های مختلف تحت پوشش انجام می شود.
اصغر باباخانی اظهار کرد: استفاده بهینه از منابع آب و خاک ، افزایش تولید در واحد سطح ، اقتصادی کردن کشاورزی برای کشاورزان و افزایش درآمد آنان و اعطای تسهیلات در بخش های مختلف راههای هستند که برای افزایش انگیزه ماندن در روستا و تولید محصولات در حال انجام هستند.
وی گفت: پمپاژ آب از سد سیمره در سه ناحیه مختلف مطالعه شده است و در حال حاضر در محور زرانگوش ، زید و تلخاب عملیات آن اجرایی شده است و کار ایستگاه پمپاژ شهرک ولیعصر هم بزودی آغاز خواهد شد و مطالعات دشت دولگلاب هم در حال نهایی شدن است .
باباخانی تاکید کرد: با اجرای این طرح در مجموع 2 هزار و 500 هکتار به زمین های آبی منطقه افزوده خواهد شد و تولید محصولات کشاورزی حداقل 10 درصد افزوده می شود.
مدیر جهاد کشاورزی بدره گفت: با توسعه کشت گلخانه ای ، اجرای طرح پرورش ماهی در قفس ، گسترش کشت پسته و زعفران بعنوان اقلام جدید و پربازده ، توسعه باغات در اراضی شیب دار و افزایش ضریب مکانیزاسیون در بخش کشاورزی در صدد هستیم تا به رفع مشکل بیکاری ،افزایش درآمد خانوارها و نهایتا پیشگیری از مهاجرت بیشتر دست یابیم .
مهاجرت از روستا به شهر پدیده ای است که حاصل صنعتی شدن جوامع بوده است و می تواند مبدا و مقصد مهاجرت را به شدت تحت تاثیر قرار دهد امری که در ایران با حضور نیروی مازاد بخش کشاورزی و دامداری در روستا ها به شهر ها نمود ویژه ای دارد.
نتایج تحقیقات مختلف جامعه شناسی و اقتصادی 2 نوع پیامد را برای این پدیده اجتماعی نشان می دهد که برای پیامد های مثبت ، بهبـود وضـعیت اقتصـادی افراد، افـزایش آگاهی جوانان، آموزش بهتر، دسترسی به منابع و امکانات مناسب ، روابط اجتماعی و گـذران اوقـات فراغـت قابل ذکر هستند.
در بخش پیامدهای منفی مهاجرت هم آثاری چون فشار بر منابع شهری ، آلودگی زیست محیطی بیشتر در شهر ها، قطع ارتباط جوان با خانواده خود در روستا و مسائل مرتبط با آن ، بر هم خوردن نسبت جنسـیتی در روسـتاها و شـهرها و آثـار دیگـری چـون بزهکـاری و آسیب های اجتماعی در هر یک از حوزه ها وجود دارد.
بدره در 87 کیلومتری ایلام قرار دارد.
گزارشگر: دارابی ** انتشار دهنده :شهریار حیدری فر
6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.