ابوالفضل یاوری در حاشیه آغاز پروژه بذرکاری مشارکتی در مراتع شهرستان جاجرم به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با کاهش میزان بارندگی، میزان تولید علوفه در مراتع نیز به طور چشمگیری کاهش یافته است.
وی با اشاره به اینکه ارزش ریالی هر کیلوگرم علوفه مرتعی هفت هزار ریال است افزود: میزان خسارت هایی که پدیده خشکسالی به تولید علوفه در مراتع وارد کرده، 70 میلیارد ریال برآورد شده است.
یاوری با بیان اینکه شرایط اقلیمی در کشور تغییر یافته است اظهار کرد: در تلاش هستیم تا رویکردها در بهره برداری از عرصه های طبیعی و مراتع تغییر یابد.
وی تصریح کرد: از این رو طرح های توسعه کشت گیاهان دارویی در عرصه های طبیعی در دستور کار است و تلاش داریم تا طرح های بهره برداری از عرصه های طبیعی برای مردم اقتصادی شود.
مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: اجرای طرح های مرتعداری تاثیر بسزایی در صیانت و حفاظت از منابع آب و خاک دارد و با اجرای این طرح ها می توان از فرسایش خاک جلوگیری کرد.
وی اظهار کرد: 25 درصد از کارکرد مراتع در سطح کشور تولید علوفه و بهره برداری از علوفه های تولیدی است اما 75 درصد از کارکردهای مراتع مربوط به سایر موارد همچون ارزش های زیست محیطی، گردشگری، حیات وحش و جلوگیری از فرسایش آب و خاک است.
یاوری تصریح کرد: ارزش ریالی تولید علوفه در مراتع سطح کشور سالانه، 78 هزار میلیارد ریال است اما ارزش ریالی سایر کارکردها، چهار برابر این رقم است.
مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری خاطرنشان کرد: رویکرد ما در تهیه طرح های مرتعداری، بهره برداری پایدار از مراتع است.
به گزارش ایرنا، پروژه بذرکاری مشارکتی در مراتع دربند شهرستان جاجرم با حضور مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری آغاز شد.
این پروژه بذرکاری مشارکتی با هدف اقتصادی کردن مراتع و بهره برداری بهینه و اصولی از محصولات فرعی در سطح یک هزار و 200 هکتار از مراتع 'دربند' شهرستان جاجرم وارد مرحله اجرایی و بذر گونه باریجه در عرصه های مرتعی کاشته شد.
مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری برای بازدید از طرح های موفق مرتعداری به خراسان شمالی سفر کرده است.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.