فرهاد سرداری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: امید می رود با تخصیص اعتبارات، گام های موثری برای مقابله با بیابان زایی انجام شود.
وی افزود: در سال های گذشته برای خرید مالچ، با مشکل روبه رو بودیم اما اکنون اعتبار خوبی در این زمینه گذاشته شده است.

* مالچ پاشی اثر بدی بر محیط زیست ندارد
سرداری درباره ادعاهای طرح شده در زمینه اثرات سوء زیست محیطی مالچ پاشی ها در عرصه های طبیعی گفت: درباره اثرات سوء مالچ پاشی، صحب هایی مطرح و دیدگاه های مطرح شده اما، نظر مبتنی بر تحقیق علمی نیست.
وی تصریح کرد: برای بررسی مضرات زیست محیطی، اقدام تحقیقی با مشارکت شرکت ملی نفت انجام شده و تمام مناطقی در کشور که در 30 سال اخیر مالچ پاشی شده بود مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته و در آن، عرصه های بیابان به لحاظ شرایط خاک، آب زیر زمینی و پوشش گیاهی بررسی و آزمایش شده است.
سرپرست دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری افزود: نتایج این آزمایش نشان می دهد که مالچ پاشی های انجام شده در عرصه های طبیعی اثر بد زیست محیطی ندارد و این نتایج به صورت مستند موجود است.
وی درباره برنامه های ایران برای مقابله با بیابان زایی در کشور همسایه اظهار کرد: هفته گذشته اجماع جهانی با 33 کشور انجام شد تا برای همکاری منطقه ای برنامه تدوین شود.
وی خاطرنشان کرد: در این باره باید وزارت امور خارج نیز کمک کار باشد و حمایت های دفتر یو.ان.دی.پی هم جذب شود.
سرداری در بخش دیگر سخنان خود درباره پیشروی بیابان ها و افزایش میزان سطح این عرصه ها گفت: زمانی که توان تولید اکولوژیک در یک منطقه کاهش پیدا می کند، بیابان زایی اتفاق می افتد و مناطق به سمت بیابانی شدن پیش می روند و این وضعیت اکنون به علت شرایط خشک سالی ها و کاهش بارندگی ها در برخی استان های غربی، استان اصفهان و استان سیستان وبلوچستان مشاهده می شود.
بر اساس این گزارش 32.6 میلیون هکتار از عرصه های طبیعی کشور، عرصه های بیابان است.
*سایت ایرنای خراسان شمالی به نشانی http://www.irna.ir/nkhorasan ، کانال تلگرامی به نشانی https://t.me/irnabojnurd و صفحه اختصاصی ایرنای خراسان شمالی هم در اینستاگرام به نشانی ttps://www.instagram.com/irnabojnurd در دسترس همگان است.
7185/ 6042 خبرنگار: کبری علی آبادی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.