صاحبان مناصب مختلف همواره برای حفظ جایگاه خود و توجیه عملکردشان دست به ارائه آمار و ارقام و بیان شواهدی می زنند که مدافع عملکردشان و ضامنی برای حفظ پست و جایگاه آنان باشد.
روند مناسب برگزاری زنده مناظره های تلویزیونی بین کاندیداهای ریاست جمهوری با وجود همه موافقان و مخالفانی که دارد دارای حسن بسیار بزرگی است که می توان به آیینه بودن این بحث ها در بیان نیازها و مشکلات جامعه در آنها اشاره کرد.
حضور 6 نامزد در یک جلسه با پخش زنده تلویزیونی که همه آنان به تاثیر گذار بودن این بحث ها در واکنش مردم نسبت به انتخابشان واقف هستند، فضایی را ایجاد می کند که واقعیت های جامعه به روشنی بیان شوند، جامعه ای که گاه اسیر آمار و ارقام غیر واقعی شده و واقعیاتش در پس اندیشه های حزبی و سیاسی پنهان می ماند.
حاشیه نشینی به عنوان اولین کلید واژه در مناظرات نخست کاندیداها مورد بحث قرار گرفت و از آن به پدیده شوم و آسیب مهم اجتماعی یاد شد همه نامزدها هم بر آسیب های شدید و پیامدهای ناگوار این پدیده اذعان داشتند ولی چگونه است که هر روز از جمعیت روستاها کاسته می شود و رشد ناهمگون و سرطانی شهرهای بزرگ و حاشیه ها و زائده های آنان افزایش می یابد؟
نقش حاشیه نشینی در کاهش عدالت اجتماعی و نابرابری های اجتماعی و اقتصادی انکار نشدنی است و همه کاندیداها که به نوعی نماینده افکار عمومی و سیاسیون کشور هستند بر این امر اذعان داشتند، ولی چگونه است که این روند افزایشی و صعودی، بدون متولی مانده و فقط تا پایان مناظره ها مهم است؟
آمایش سرزمین، بیکاری در روستاها و شهرهای کوچک، حاشیه نشینی، مهاجرت، بهداشت روستاییان، تحصیلات، فرصت های نابرابر اقتصادی و مسایلی از این دست بودند که در نخستین سوال مناظرات نامزدهای ریاست جمهوری 96 مطرح شدند تا عمق مشکل پدیده حاشیه نشینی در جامعه بیان شود.
بی شک در روزهای باقی مانده تا فرصت قانونی تبلیغات، هر یک از نامزدها مشکلات و نیازمندی های مردم را برشمرده و برای آن داد سخن خواهند داد تا بدینوسیله جایی در اذهان و افکار عامه مردم برای کسب رای پیدا نمایند.
این امر اگر به یک ایده اجرایی و یک دغدغه واقعی بدل شود می تواند گره گشا باشد ولی اگر فقط به منظور بازی با افکار عمومی برای خروج رای از صندوق های 29 اردیبهشت ماه باشد که باز هم باید شاهد گسترش مشکلات و مسایلی باشیم که فدای مطامع چند ساله حزبی و گروهی خواهند شد.
ریزگردها، بیکاری، معیشت، آزادی مطبوعات و بحث فیلترینگ، ازدواج جوانان، قاچاق و وضعیت خودرو و صدها مساله کوچک و بزرگ دیگر در آیینه نقد کاندیداهای ریاست جمهوری نمودار می شود و مردم پی می برند که دیده می شوند و مشکلات شان ماورایی و غیر ملموس نیستند.
آیینه ای که این روزها برای نمایش نیازهای مردم شفاف و بزرگ شده است باید توسط برنده انتخابات از زنگار تیرگی و فراموشی مصون داشته شود تا با ارائه راهکارهای مناسب و برنامه ریزی مدون به نتایج مطلوب در جامعه منجر شود و از سرخوردگی سیاسی مردم پیشگیری کند.
همکار افتخاری ایرنا مرکز ایلام
9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.