به گزارش ایرنا، گردشگری و اتراق شبانه روزی در طبیعت بهاری و سرسبز این استان موضوعی است که خانوارهای ایلامی هفته ها پیش از آغاز نوروز برای آن برنامه ریزی می کنند به گونه ای که محور اصلی مهمانی ها و رفت و آمدهای اقوام و فامیل در این ایام را انتخاب مکانی گردشگری برای برپایی چادرهای گروهی تشکیل می دهد.
ایلامی ها به عنوان تنها مردمان ایرانی بر اساس سنت و رسمی کهن که ریشه در زندگانی پیشین آنان دارد هر سال با برپا داشتن چادرهای خانوادگی تمام شبانه روز تعطیلات نوروزی را تا 13 فروردین به دامن جنگل ها و دشت های سرسبز استان روی می آوردند تا از ترنم آوای بهار لذتی صد چندان برند.
در کنار مزیت های این نوع گردشگری و طبیعت زیستی، تخریب و آلودگی محیط زیست و عرصه های طبیعی مقوله ای مهم و چالشی است که به علت جمعیت انبوه و شمار بسیار گردشگران و طبیعت گردان نوروزی باید نسبت به آن دغدغه و حساسیت نشان داد، موضوعی که مدیریت آن وظیفه دستگاه های متولی و دوست داران محیط زیست استان است.
افزون بر حضور گردشگران بومی برای کامیابی از دیدنی های طبیعت زیبا و بهاری عروس زاگرس حضور تفرج کنندگان و مهمانان غیربومی که بیشتر با همین هدف به ایلام سفر می کنند، مراقبت و حفاظت از عرصه های گردشگری و طبیعی این استان که از خشکسالی های دو دهه گذشته آسیب های جدی دیده به امری بسیار حیاتی تبدیل کرده است.
خوشبختانه در سال های گذشته به مدد فرهنگ سازی دستگاه های متولی حوزه محیط زیست، منابع طبیعی و گردشگری در کنار علاقه مندی مردم ایلام به طبیعت استان، حفظ و پاشداست جنگل ها و مراتع و دیگر ثروت های خدادادی طبیعی در کانون توجه قرار گرفته است اما با وجود این به علت اهمیت و نقش غیرقابل انکار منابع طبیعی در زندگی و حیات انسان و دیگر جانداران ضرورت دارد حفظ و پاسداشت این مقوله به فرهنگ همگانی تبدیل شود.

** مدیرکل محیط زیست ایلام: تخریب و آسیب به طبیعت کاهش یافته است/ ایلامی ها جزو برترین های کشور در حفاظت از محیط زیست
مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: با توجه به بررسی های کارشناسی در ایام نوروز گذشته مشارکت مردم در حفظ محیط زیست افزایش و تخریب عرصه های طبیعی استان در مقایسه با سال های گذشته کاهش یافته است.
مازیار سلیمان نژاد افزود: با توجه به حساسیت و پیوند و همزادی ایلامی ها با طبیعت و محیط زیست مردم این استان به عنوان برترین استان کشور در زمینه حفظ و پاسداشت محیط زیست به شمار می روند که این موضوع بیانگر اهمیت مقوله محیط زیست و منابع طبیعی نزد مردم این منطقه است.
وی به مسافران و طبیعت گردان نوروزی توصیه کرد که از سوزاندن، دفن و رها کردن زباله در طبیعت خودداری کنند زیرا این کار تخریب جدی محیط زیست و عرصه های طبیعی را به دنبال دارد.
مدیرکل محیط زیست ایلام گفت: پسماند و زباله های گردشگران و طبیعت گران جزو مهمترین عوامل تخریب طبیعت است که باید گردشگران زباله ها و پسماندهای تولیدی را همراه با خود از طبیعت خارج کرده و پس از بازگشت در سطل زباله های شهری و روستایی رها کنند.
سلیمان نژاد یکی دیگر از چالش های عامل انسانی در طبیعت را آلودگی روان آب ها اعلام و اظهار کرد: شوربختانه دیده می شود برخی افراد در روان آب های طبیعی اقدام به شست و شوی البسه، ظروف و حتی وسایل نقلیه می کنند یا زباله های خود را در آب ها رها می کنند غافل از اینکه همه این موارد از عوامل تخریب و آلودگی زیستگاه های آبی و آبزیان است.
وی ورود انواع وسایل نقلیه به عرصه های طبیعی استان را از دیگر آسیب های انسان به طبیعت و زیستگاه ها عنوان کرد و افزود: تردد خودروها موجب فشردگی خاک، تغییر در شرایط و ایجاد محدودیت در رشد گیاهان می شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام شکار انواع وحوش به ویژه در فصل بهار را یکی از مهمترین دغدغه های این اداره کل و همه طبیعت دوستان دانست و گفت: بهار فصل زاد و ولد در حیات وحش است و به همین سبب حساسیت ها در این مورد فراوان است.
سلیمان نژاد تاکید کرد: با وجود این موارد مشارکت و افزایش سطح آگاهی مردم در حفظ و صیانت از محیط زیست استان بیشتر از گذشته شده و در این میان نقش سازمان های مردم نهاد و فعال زیست محیطی در افزایش آموزش های محیط زیستی و حضور پررنگ و پیوسته آنها در بین مردم و عرصه های طبیعی بسیار حایز اهمیت و موثر است.
وی ادامه داد: همه مردم استان ایلام به خوبی به نقش و اهمیت محیط زیست و منابع طبیعی آگاه هستند و تنها معدودی از افراد نسبت به این مقوله مهم و حیاتی سهل انگار و بی توجهی نشان می دهند که فرهنگ سازی و آموزش های لازم باعث تغییر دیدگاه و رفتار آنها در خصوص طبیعت می شود.
مدیرکل محیط زیست ایلام افزود: باید همه مردم به این باور برسند که طبیعت متعلق به همه است و نباید به آن دست درازی و محیط زیست را تخریب کنند، مردم باید آگاه باشند که ویرانی عرصه ها باعث نابودی چشم اندازهای طبیعی می شود و بهترین راه برای حفظ محیط زیست و طبیعت ایجاد مکان ها و مجتمع های گردشگری است.
سلیمان نژاد با اعلام این که حضور نامحدود و کنترل نشده مردم و چادرنشینی در طبیعت در سطح گسترده مشکل زاست، گفت: با ایجاد گردشگاه های دارای زیرساخت و امکانات، ضمن جلوگیری و کاهش تخریب طبیعت از پراکندگی گردشگران در عرصه ها جلوگیری و طبیعت گردی نیز در استان مدیریت می شود.
وی توضیح داد: ایجاد اقامتگاه های گردشگری با امکانات و زیر ساخت های مورد نیاز در مناطق مقصد گردشگری به تدریج باعث برانگیختن رغبت و گرایش مردم ایلام به این مکان ها و کاهش برپایی چادرهای خانوادگی در طبیعت بکر استان و آسیب های کمتر به منابع طبیعی می شود.

**مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری: طبیعت گردی از مزیت ها و ظرفیت های اصلی ایلام برای توسعه گردشگری است
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام نیز در این مورد گفت: طبیعت گردی نوروزی یکی از مهمترین مزیت ها و ظرفیت های این استان برای توسعه صنعت گردشگری است اما با این وجود با حضور پراکنده و مدیریت نشده مردم در طبیعت موافق نیستیم زیرا سودی در راستای توسعه گردشگری ندارد و به طبیعت استان به عنوان زیرساخت اصلی گرشگردی نیز آسیب می زند.
عبدالمالک شنبه زاده تاکید کرد: طبیعت گردان و گردشگران نوروزی علاقه مند به طبیعت نباید وارد مناطق بکر و دست نخورده استان شوند بلکه باید از جاذبه های طبیعی بازدید کنند که با ایجاد زیرساخت ها به محصول گردشگری تبدیل شده باشد.
وی افزود: یکی از برنامه ها در این زمینه ورود مدیریت شده و در قالب تورهای گردشگردی است که در اولویت برنامه های اصلی میراث فرهنگی و گردشگری استان قرار گرفته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام اظهار کرد: طبیعت این استان ثروت گرانبها و جاذبه بسیار مهم است اما هنوز به محصول گردشگری تبدیل نشده است.
شنبه زاده تاکید کرد: چالش و مشکل اصلی، حضور بی رویه و برنامه ریزی نشده خود مردم استان در طبیعت است زیرا گردشگران غیربومی در نوروز به مراکز گردشگری دارای امکانات زیرساختی هدایت می شوند.
وی تاکید کرد: رسانه ها و مدارس نقش مهم و اساسی در فرهنگ سازی ایفا می کنند و باید با بهره گیری از آنها استفاده درست از طبیعت را از دوران کودکی و مدرسه آموزش داد تا در بزرگسالی اتین افراد خود به راهنمای دیگران در پاسداشت طبیعت و محیط زیست تبدیل شوند.
وی یاد آور شد: پیشینه فرهنگی و زندگی عشایری و روستایی ایلامی ها باعث علاقه مندی آنان به زیست در طبیعت شده است و باید این اشتیاق و حضور در طبیعت را به سمتی هدایت کرد که نه تنها جنگل ها و مراتع استان تخریب نشود بلکه باعث توسعه این ثروت ها نیز شود.
مدیرکل میراث فرهنگی ایلام گفت: به منظور رونق گسترش گردشگری پایدار باید در نخستین فرصت کمیته ساماندهی فرهنگ چادرنشینی و طبیعت گردی با مشارکت و حضور دستگاه های متولی و مسئول این حوزه راه اندازی شود ضمن اینکه نیاز است کمیته طبیعت گردی استان نیز فعال شود.
شنبه زاده از پیشنهاد ثبت سنت چادرنشینی نوروزی مردم ایلام در طبیعت در فهرست میراث ناملموس کشور به سازمان میراث فرهنگی، صنایعه دستی و گردشگری خبر داد و افزود: نوروز هر سال هزاران نفر از مردم این استان به صورت شبانه روزی با برپایی چادر در دامن طبیعت تعطیلات خود را سپری می کنند که نمونه آن در دیگر جاهای کشور دیده نمی شود.
وی تاکید کرد: ورود و زیست انسان در عرصه های طبیعی باید به صورت مسئولانه مدیریت شود در غیر این صورت در آینده زیان های جبران ناپذیری به طبیعت ایلام به عنوان جاذبه ای استانی و ملی وارد می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی ایلام اظهار کرد: مدیریت مسئولانه و ساماندهی از الزام های ثبت این رویداد در فهرست آثار ناملموس کشور است و در این زمینه باید کمیته ساماندهی فرهنگ چادرنشینی با عضویت دستگاه های مسئول در این استان راه اندازی و فعال شود.
شنبه زاده گفت: طبیعت زیبا و منحصر به فرد ایلام به عنوان جاذبه اصلی جلب طبیعت گردان باید برای استفاده آیندگان حفظ و حراست شود بنابراین لازم است به منظور تمرکز حضور مردم در طبیعت مناطق مشخصی در نظر گرفته شده و امکانات و زیرساخت های اقامتی نیز در آن ها ایجاد شود.

** مدیرکل منابع طبیعی ایلام: حفاظت از منابع طبیعی در اولویت برنامه های گردشگران نوروزی باشد
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت: مردم این استان در سال های گذشته به این درک درست رسیده اند که به طبیعت آسیب نرسانند اما با وجود این به علت ازدحام و حجم بسیار بالای گردشگران نوروزی در طبیعت فرهنگ سازی برای حفاظت از عرصه ها و جلوگیری یا کاهش تخریب آن مقوله ای اجتناب ناپذیر است.
رضا احمدی با اعلام اینکه حضور مردم در طبیعت به شکل برپایی چادر و اتراق شبانه روزی در تعطیلات نوروزی جنبه های مثبت و منفی دارد، اظهار کرد: آشنایی، انس و الفت هر چه بیشتر مردم با طبیعت و تقویت حس مسئولیت پذیری آنان در برابر طبیعت از آثار مثبت این پدیده است.
وی افزود: با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی و اقلیمی، استان ایلام بیشترین بارش ها را در مقایسه با دیگر استان های منطقه رویشی زاگرس دارد که این وضعیت سبب رویش جنگل های گسترده در استان شده به گونه ای که میزان سرانه جنگل در ایلام به ازا هر نفر 6برابر کشور و 2 برابر جهان است.
مدیرکل منابع طبیعی ایلام اظهار کرد: این اداره کل هر سال به ویژه در تعطیلات نوروزی که جمعیت انبوهی از مردم به دامن طبیعت رو می آورند، مسیرهای اصلی دسترسی به مناطق جنگلی را برای حفاظت از این عرصه ها می بندد و از تردد تفرج کنندگان با خودرو به این مناطق جلوگیری می کند.
احمدی با اعلام این که آمار درست و دقیقی از قطع درختان جنگل های استان از سوی مردم در دست نیست، تاکید کرد: برابر قانون، حمل و استفاده از تبر و وسایل این چنینی در عرصه های طبیعی ممنوع است و در صورت دیدن قطع درختان با متخلفان برخورد قانونی می شود.
وی یاد آور شد: 90 درصد عرصه های جنگلی استان را گونه بلوط ایرانی تشکیل می دهد که شوربختانه در سال های گذشته چالش هایی مانند خشکسالی، گرد و غبار، بیابان زایی و عامل انسانی از عوامل مهم برای تخریب جنگل های ایلام بوده که تخریب های انسانی در ردیف مهمترین این عوامل به شمار می رود.
احمدی افزود: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان برای کاهش این آسیب ها در سال های گذشته برنامه های دامنه دار و فعالیت های گسترده ای را انجام داده که تثبیت زمین ها، جنگل کاری، ایجاد مناطق سبز گردشگری از جمله این آنهاست ولی با این وجود فرهنگ استفاده درست از منابع طبیعی و حفاظت از آن بهترین راه حفظ این سرمایه ملی و خدادادی است.
مدیرکل منابع طبیعی ایلام اظهار کرد: گستردگی و تنوع عرصه های طبیعی استان به گونه ای است که کنترل و گشت زنی یگان های حفاظتی در سراسر این قلمرو غیرممکن است بنابراین مهمترین عامل حفاظت از این منابع و جلوگیری از تخریب آنها خود مردم و گردشگران به شمار می روند.
وی تاکید کرد: با توجه به اشتیاق و گرایش مردم استان به حضور در طبیعت در روزهای تعطیل به ویژه تعطیلات نوروزی و برپایی چادر به صورت تمام وقت در طبیعت، باید دستگاه های متولی و تصمیم گیر، این وضعیت را به گونه ای مدیریت کنند که طبیعت و حیات وحش آسیب نبیند و مردم نیز در فضایی شاد و مفرح از تعطیلات لذت برند.
احمدی افزود: واقعیت این است که نمی توان مردم استان را از طبیعت جدا کرد بلکه باید فرهنگ حفاظت و صیانت خودجوش از عرصه ها و محیط زیست طبیعی را در بین گروه های جامعه تقویت و نهادینه کرد.
استان ایلام در غرب کشور و ناحیه رویشی زاگرس باختری با گستره 20 هزار کیلومتر، یک میلیون و 700 هزار هکتار جنگل و مرتع دارد.
642 هزار هکتار از این گستره جنگل با گونه غالب بلوط و مابقی را مراتع تشکیل می دهد.
گوناگونی طبیعت و آمیزش دشت و کوهستان در کنار تنوع آب و هوایی سبب شده ایلام به سرزمین رنگ ها و عروس زاگرس شهره شود.
خبرنگار: جلال اسکندری** انتشار دهنده: شهریار حیدری فر
6033/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.