علی طاهرسارایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: موج شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که امسال تعداد زیادی از استان های کشور را درگیر کرد در استان ایلام هیچ گونه نمونه ای از آن یافت نشد.
وی افزود: از زمان شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور، اداره کل حفاظت محیط زیست استان ایلام با مشاهده هرگونه پرنده وحشی زخمی یا مرده از آن پرنده برای انجام آزمایش و علت فوت یا بیماری نمونه برداری کرده که تاکنون موردی از بروز این بیماری در استان مشاهده نشده است.
سارایی یادآور شد: اداره کل حفاظت محیط زیست با همکاری اداره کل دامپزشکی استان ایلام بر اساس بخشنامه های مشترک اقدام های متعددی را به طور مستمر برای جلوگیری از بروز این بیماری در استان ایلام در میان جمعیت پرندگان وحشی و اهلی داشته است.
وی از مردم خواست در صورت مشاهده پرنده زخمی، بیمار یا خسته و یا مواجه با هر گونه تخلف یا حادثه ای که سلامت این پرندگان را تهدید می کند موضوع را با شماره تلفن های 1540، 2286 3333 و 1804 3333 گزارش دهند.
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی استان ایلام نیز گفت: تمام نمونه گیری های انجام گرفته از پرندگان اهلی و وحشی از نبود بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان ایلام حکایت دارد.
دکترشهرام باسامی افزود: پایش و کنترل زیستگاه های پرندگان، مایه کوبی طیور اهلی سنتی و صنعتی، نمونه گیری از لاشه پرندگان وحشی و اهلی، سم پاشی جایگاه طیور، جلوگیری از تماس پرندگان اهلی با وحشی را از اقدام های مشترک محیط زیست با دامپزشکی ذکر کرد.
وی اظهار کرد: سیاست سازمان دامپزشکی ریشه کنی بیماری های مهلک و خطرناکی چون آنفلوآنزای فوق پرندگان است که بروز این بیماری آثار زیان بار بهداشتی و اقتصادی برای سلامت مردم و حجم بالای تلفات در میان پرندگان حیات وحش و مرغداری های سنتی و صنعتی دارد.
باسامی از مردم خواست: اگر هرکسی در هر نقطه استان با لاشه پرنده وحشی مهاجر یا بومی ونیز ماکیان اهلی مرده یا بیمار برخورد کرد بدون تماس با آن پرنده ،موضوع را در سریع ترین زمان ممکن برای بررسی توسط گروه های کارشناسی به شماره تماس 24 ساعته 1512 اطلاع دهند تا از این پرندگان نمونه گیری شود.
به گزارش ایرنا،پرندگان مهاجری که از سمت سیبری به مناطق گرمتر کره زمین از جمله خاورمیانه و شمال آفریقا برای زمستان گذرانی مهاجرت می کنند به عنوان یکی از عامل های اصلی انتقال ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مطرح هستند.
این پرندگان در طول مسیر مهاجرت خود از کشورهای مختلفی از جمله ایران عبور می کنند و ناقل ویروس و عامل انتشاردهنده ویروس این بیماری در این کشورها هستند و کشورهای میزبان را درگیر بیماری می کنند.
البته نمی توان به طور قطع اذعان کرد این سایه این بیماری از سر استان ایلام عبور کرده چرا که اکنون زمان بازگشت پرندگان مهاجر به زادگاهشان است و این پرندگان تا اواسط اردیبهشت ماه مسیر برگشت به سیبری را طی می کنند.
در مدت زمان بازگشت به سیبری پرندگانی که ساکن زمستان گذران ایلام بوده اند یا آن دسته از پرندگانی که برای رسیدن به مقصد نهایی زمستان گذارانی از ایلام عبور کرده اند دوباره از همین مسیر برای بازگشت استفاده می کنند و احتمال انتقال ویروس از پرندگان عبوری که برای استراحت موقت در استان ایلام اتراق می کنند وجود دارد.
مردم برای حفظ وضعیت کنونی و جلوگیری از انتشار بیماری در استان از خرید یا کشتار مرغ زنده اجتناب کنند و همچنین روستاییان تا پایان فصل سرما از آزاد گذاشتن ماکیان خود در محیط روستا به دلیل احتمال تماس این مرغ ها با پرندگان وحشی خودداری ورزند و نیز مردم به ویژه شکارچیان از نزدیک شدن به پرندگان وحشی بومی و مهاجر پرهیز کنند.
استان ایلام همه ساله در فصول مختلف سال و بسته به شرایط اقلیمی و جغرافیایی پذیرای جمعیت زیادی از انواع پرندگان مهاجر آبزی یا کنار آبزی است که یا در استان ایلام اقدام به جوجه آوری و زمستان گذارانی می کنند یا برای مهاجرت به دیگر سرزمین ها چند روزی را در استان ایلام به طور موقت اتراق و استراحت می کنند.
زیستگاه های امن، وفور غذا، احساس امنیت و آرامش داشتن از جمله نیازهای پرندگان مهاجر و بومی در یک منطقه است.
اما در استان ایلام از سال 85 13تاکنون هیچ گونه موردی از وقوع بیماری آنفلوآنزای فوق پرندگان و انتشار ویروس آن در استان ایلام مشاهده و گزارش نشده است.
386 واحد صنعتی پرورش طیور با ظرفیت هفت میلیون قطعه مرغ در هر دوره در استان ایلام فعالیت دارد.
تاکنون 197 گونه انواع پرنده وحشی بومی در استان ایلام شناسایی شده است و در فصل زمستان امسال زیستگاه های گرمسیری و تالاب های ایلام پذیرای 40 گونه از مرغان مهاجر است.
خبرنگار: زهرا موسوی ** انتشار دهنده : شهریار حیدری فر
7172/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.