به گزارش ایرنا آیت الله سیدمصباح عاملی، چهارشنبه در آیین بهره برداری از ساختمان جدید حوزه علمیه ریحانه الرسول (س) تربت حیدریه افزود: آنها می خواهند با این شبهه پراکنی و اختلافات، جوانان را نسبت به ارزشهای اسلامی و الهی سست و بی اراده کرده و دین را از جوامع اسلامی دور کنند.
وی همه دنیا را مخاطب امروز حوزه های علمیه دانست که بدون پشتوانه عقلی در این عرصه نمی شود به شبهات و فرافکنی های دشمن پاسخ داد و گفت: امروز مخاطبان ما 2 دسته اند، گروهی انتظار راهنمایی دارند و دسته ای نیز از سر دشمنی درصدد از بین بردن دین هستند و در این بین علما و روحانیان باید بر اساس رسالتی که بر دوش پیامبران و ائمه (ع) بوده، به تربیت انسان برای رسیدن به سعادت بشر بپردازند.
مصباح عاملی به وضعیت تشکیلاتی حوزه های علمیه در استان های سه گانه خراسان اشاره و اظهار کرد: هم اکنون 152 حوزه علمیه در خطه خراسان با 35 هزار نفر طلبه وجود دارد که 45 حوزه متعلق به خواهران است و 30 درصد کل طلاب استان را خواهران طلبه تشکیل می دهند و 90 درصد استادان حوزه های علمیه استان نیز بومی هستند.
مصباح عاملی افزود: هم اکنون 38 پروژه آموزشی در بخش حوزه ها در حال ساخت داریم است که میانگین پیشرفت فیزیکی آن ها 65 درصد است.
وی با بیان اینکه از سال 85 تا 94، جمعا 550 میلیارد ریال برای ساخت و تکمیل حوزه های علمیه هزینه شده، گفت: این در حالی است که تنها از ابتدای سال جاری تاکنون مبلغ 200 میلیارد ریال در این بخش هزینه شده که عمده آن از منابع دولتی بوده است.
مصباح عاملی همچنین اظهار کرد: به طور کلی عمده زمین های حوزه های علمیه خراسان وقفی است یا بخشی از هزینه ساخت آن ها را واقفان پرداخته اند.
امام جمعه تربت حیدریه و مدیر حوزه های علمیه این شهر نیز گفت: ساختمان مدرسه علمیه ریحان الرسول(س) با صرف اعتباری بالغ بر 20 میلیارد ریال در زمینی به مساحت 320 مترمربع و با 1700 متر زیربنا در پنج طبقه ساخته شده است.
حجت الاسلام محمدرضا عصمتی با بیان اینکه تاکنون خواهران طلبه در یک ساختمان استیجاری مشغول تحصیل بودند، افزود: در این حوزه علمیه 60 نفر در قالب طرح سفیران هدایت (مقطع کارشناسی یا سطح 2 حوزوی) و در یک دوره پنج ساله مشغول تحصیل هستند.
وی با بیان اینکه تربت حیدریه از دیرباز دارای چهار مدرسه علمیه بوده که قدیم ترین آن مدرسه علمیه هراتی است، گفت: علاوه بر مدرسه ریحانه الرسول، مدرسه علمیه هراتی(مقیمی) و فولاد نیز با ظرفیت 260 نفر طلبه برادر دایر و مدرسه علمیه خسروی نیز به دلیل فرسودگی بنا، تخریب شده و در حال بازسازی است.
وی گفت: طلبه های مرد در سه سطح یک، دو و سه، در حال تحصیل هستند که سطح چهار نیز از امسال تدریس می شود و با توجه به کمبود فضای آموزشی توان جذب تمام متقاضیان را نداریم.
امام جمعه تربت حیدریه اظهار کرد: تربت حیدریه به گواه بسیاری از علما طلبه خیزترین شهرستان خراسان رضوی است و بزرگانی چون 'ملاعباس تربتی' و 'حسینعلی راشد' در این حوزه علمیه تحصیل و تدریس داشته اند.
وی با بیان اینکه در تربت حیدریه هم اکنون 150 باب مسجد فعال است، گفت: پایگاه بسیج طلاب تربت حیدریه بتازگی تبدیل به حوزه مقاومت بسیج طلاب منطقه جنوب خراسان رضوی شده و شهرستان های تربت حیدریه، زاوه، مه ولات، گناباد، رشتخوار و بجستان را مدیریت می کند.
نجمه دلیر،‌ مدیر حوزه علمیه ریحانه الرسول(س) نیز گزارشی از این حوزه ارائه کرد و گفت: حوزه علمیه خواهران در سال 84 فعالیت خود را آغاز کرده و دانش آموختگان یک دهه گذشته این مرکز را بیش از 100 طلبه عنوان کرد و افزود: اکنون 60 طلبه در این حوزه علمیه مشغول به تحصیل هستند.
مرکز شهرستان 250 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری مشهد قرار دارد.
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
6121/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.