مردم استان ایلام این روزها شاهد متغیرترین حالات آب و هوایی و همزمانی بارش باران و نفوذ گرد و غبار هستند.

به گزارش جماران، ایرنا نوشت: اواخر هفته گذشته تا عصر دیروز بارش های تند رگباری بهاری با توجه به کاهش نزولات جوی و با وجود برجای گذاشتن خسارت های زیرساختی اما موجب شادی و شعف مردم استان شد.

مردم ایلام تا عصر دیروز سرخوش از باران های بهاری بودند که ناگاه ورق برگشت و از غروب دیروز توده گرد و غبار شدیدی وارد استان شد و شادی ناشی از بارش باران را به یاس و ناخشنودی بدل ساخت.

مردم استان ایلام سالیان درازی است که دیگر با پدیده گرد و غبار خو گرفته اند و بیگانه نیستند و بیش از یک دهه است با این پدیده نامیمون به همزیستی اجباری رسیده اند.

از غروب دیروز هم بعد از چند روز بارندگی بهاری باز هم هوای استان متاثر از کانون های گرد و غبار عراق و عربستان خاک آلود شد و بنا بر پیش بینی هواشناسی این توده تا فردا ادامه خواهد داشت.

این توده که از همان ابتدای شکل گیری غلیظ بود شهر مرزی مهران را تحت تاثیر قرار داد و در همان ساعات اولیه میزان غلظت ذرات معلق در هوای این شهرستان به ۲۶ برابر حد مجاز و دید افقی به ۱۰۰ متر رسید.

طبق اخرین آمار اعلامی حفاظت محیط زیست استان در بامداد امروز غلظت آلودگی هوا در شهرستان مهران به بیش از ۶۶ برابر حد مجاز هم رسیده بود و غلظت ذرات گرد و غبار این شهرستان در بامداد ۱۰ هزار میکروگرم بر مترمکعب بود.

از دیشب به تدریج بر غلظت توده افزوده شد و سایر نقاط استان را نیز تحت تاثیر قرار داد و بامداد امروز غلظت آلودگی در هوای شهرستان های دهلران ۲۰ و ایلام ۱۳ برابر حد مجاز ثبت شد.

امروز نیز این توده کماکان بر روی استان ایلام فعال است و در صبح امروز غلظت آلودگی گرد و غبار در مهران ۱۸، ایوان ۱۶، ایلام ۱۵، چوار ۱۴ و دهلران هشت برابر حد مجاز رسید.

میزان غلظت گرد و غبار به حدی است که بنا به صلاح دید ستاد مدیریت بحران استانداری ایلام، فعالیت تمام مدارس، مراکز آموزشی، ادارات و بانک های استان تعطیل شد هرچند در ابتدا برای ادارات و بانک ها تاخیری ۲ ساعته تعیین شده بود اما باتوجه به روند افزایشی توده، فعالیت این اماکن نیز تعطیل اعلام شد.

امروز صبح نیز ۲ سورتی پرواز شرکت هواپیمایی ایران ایر در مسیر هوایی ایلام - تهران به علت غلظت توده گرد و غبار و کاهش دید افقی لغو شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.