زهرا عبدالهی روز دوشنبه به مناسبت روز خشونت علیه زنان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طی این مدت در مجموع پنج هزار نفر به مراکز اورژانس این سازمان مراجعه کردند که ۳۳۱ نفر از این تعداد مشکل خود را خشونت های خانگی عنوان کرده بودند.

وی اصلی ترین خشونت اعمال شده علیه زنان را به ترتیب آزار جسمی و فیزیکی، عاطفی و روانی عنوان کرد و افزود: بر اساس بررسی های انجام گرفته بیشتر این زنان کمتر از هشت سال از زندگی مشترک آنها می گذرد.

وی یکی از مهم ترین علت های خشونت علیه زنان در این استان را شرایط نامناسب اقتصادی خانواده ها به علت بیکاری همسر و همچنین اعتیاد عنوان کرد و یادآور شد: این شرایط میزان خشونت های خانوادگی را تشدید می کند که در این میان زنان بیشتر در معرض آسیب قرار می گیرند.

عبدالهی معتقد است: حق اشتغال و تحصیل برای زنان در جامعه سنتی ایلام در گذشته جدی گرفته نمی شد و این قشر برای گذران زندگی به مردان وابسته بودند که این مساله احتمال ارتکاب خشونت خانگی را تسهیل می کرد.

وی اضافه کرد: اگرچه امروزه با تحول شرایط اجتماعی و فرهنگی مشارکت زنان در جامعه افزایش یافته و زنان از حقوق خود آگاه شده اند ولی بررسی ها و آمارهای مرکز اورژانس اجتماعی نشان می دهد با وجود افزایش تحصیلات و اشتغالزنان ولی هنوز این قشر خشونت های خانگی را تجربه می کنند.

آگاه سازی خانواده ها و ارتقا رفاه خانواده راهکار کاهش خشونت های خانگی

عبدالهی پیامدهای خشونت های خانگی علیه زنان را از جمله بزهکاری، اعتیاد و فرار فرزندان از منزل، خودکشی، افت تحصیلی و ... عنوان کرد.

به گفته کارشناس دفتر آسیب های اجتماعی اداره کل بهزیستی ایلام، آگاه سازی خانواده ها از پیامدهای خشونت های خانگی علیه زنان می تواند این آسیب اجتماعی را کنترل و کاهش دهد.

وی همچنین ارتقا سطح رفاه خانواده ها را از دیگر راهکارهای کاهش و رفع خشونت های خانگی برشمرد.

۲۵ نوامبر روز جهانی نه به خشونت علیه زنان نامگذاری شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.